| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material till Spindeltapp (kingpin)?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4601 totalt) |
|
om man ska tillverka egna sånna vad för material bör man ha då? Är sissta jag behöver veta innan jag kan börja bygga på min nya framvagn
|
||
|
Nu är det dax att vara lite överpedagogisk igen då.
Det är den som går mellan övre och undre bärarmen vilket gör att hubben kan vrida sig runt den när man vill styra. Det här är en orginal kingpin, hätte så när jag köppte nya iaf.
Är en helt rak som jag vill tillverka. för att få ett bättre KPI.
Ser ut så här när den är hopsatt med hubben
|
||
Kingpin är rätt! Gissar att du tänker på KPI (Kingpin Inclination) som är linjen mellan kullederna. Kan tyvärr inte hjälpa till med materialvalet. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Just prexis, och om du tänker stenålder, eloler strax efter, yngre järnåldern eller så, då gjordes framvagnen av ett stycke I-balk, med en styraxel i var enda (kingpin) vid vilken styrspindlarna satt montrerade med lämpliga lager, eftersom de inte skulle ta upp mer än rotation så hadde man inte kulbultar. Senare när man ville ha individuella framvagnar och annat kul så kunde man ibland behålla styraxeln som en axel för styrning, och montera andra lager för fjädringsrörelsen, och slipper i de fallen kulbultar. jag har sett en sån framvagn innan den ajden har
|
||
|
Ajden:
Fick du ut några krafter för bromsen? (i den andra tråden) om jag nu inte är ute och cyklar så kommer pinnen att nästan bara utsättas för tjuvning och LITE böjing i ändarna. Jag skulle ta något bättre stål men ingen herrejösses. Förmodligen duger det med bonnstål men det är bättre att vara på den säkra sidan. _________________ Johan Sjölinder |
||
Dom här värdena fick jag fram när jag räknade, visserligen blev jag tvungen att uppskatta några mått från bilder för jag kunde inte mäta på bilen. F1 = 5897 N f2 = -2562 N Vad tro ni om att använda SS 2172? Finns på classes så slipper jag köpa 6 meter när jag bara ska ha 6 dm. Någon som har skjuvmodueln för ss 2172 och ss 1312 "bonstål" så jag kan se skillnaden.? Finns det något ställe man kan ladda ned materialtabeller där man kan se olika värden för olika material? Har suttit och letat nu i en timme utan att hittat något vättigt. |
||
Du får väl "återanvända" en drivaxel, det verkar vara den typen av stål. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
_________________ Kyösti swartz |
||
Det var ju lite högre brottgräns för 2172 så det kanske går att använda. Men finns fortfarande några dagar kvar innan jag får de andra sakerna jag beställt att hitta ett lämpligt material. Här är måtten på pinnen, där det står 11 ska jag öka till 12 för att det ska kunna finnas ledlager som passar om jag inte ska använda orginal infästning.
|
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Tackar!
Bra då vet jag att det håller. Bara att sätta igång och svarva i morgon då. |
||
|
Hmm håller och håller? Vad jag har gjort är ett snabbt överslag som pekar åt rätt håll statiskt.
Förmodligen är axen överdimensionerad std, men hur mycket? och vad jag förutsatt är att tex spinden är helt stum, är den det? Sen så tittate jag bara på att axen utsätts för tjuving, är det sant? Är det korrekt att kraftena tas upp i diametar 11(12) och 17,5? Hehe, hålla och meckanik är kul men ganska bökigt. Gäller att sätta upp kraftena rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hur menar du med helt stum? Altså den sitter still så den inte vrider sig eller? 12 mm stämmer men den nedre är 15 där krafterna tas upp, men det borde inte vara någon större skilnad. Tror det mesta blir skjuving ev. kan det bli en minnimal böjning av den delen som är 15mm bredvid 12mm delen, men den kommer ha en 25 mm hylsa påkrympt över sig. |
||
|
citat:
Hur menar du med helt stum? om vi lägger på krafter på hjulaxen åt div håll vad händer med grejen(hjulspindel) som sitter på pinnen. Vad händer med den? Kan den böja sig på något sätt? Jag har inte tänkt genom grejen ordenligt utan spånar bara för att se till att något elementärt inte missas. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hjulspindeln borde inte kunna böja sig något. om man sätter en kraft från framåt eller bakåt så borde den bara vrida sig runt pinnen. om det är en kraft uppåt eller nedåt borde den bara skjuta på lagerytorna som är på pinnen så den fjädrar upp eller ned. Det jag kan tänka mig böjas på pinnen är den övre biten, här med alla delar ditkrympta.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4601 totalt) |