Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Seven med M3-prylar?
<<   1, 2, 3, 4
6213 besök totalt
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



som sagt, tror nog att det mest beror på föraren samt att jag egentligen inte gjort något seriöst försök till att ställa in bilen än (hjulvinklar, cornerweightening mm)....
Ska tilläggas att bilen går utmärkt att köra studenter i, den är alltså inte hispig, nervös eller så.

En annan sak att tillägga är att den gång som jag kört på bana med turbospisen var på knutstorp en regnig förmiddag i somras, kanske inte så konstigt att det blir lite svårkört när ca 400Nm i 700kg bil försöker få grepp på en blöt bana....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Visst kan det bero på föraren, men samtidigt tror jag att killen bakom mapparna tänkt sig en 1600+ kg 850 som sällskap till det där vridmomentet och då mosar man ofta på ordentligt med vridmoment i mellanregistret och det behövs ju knappast i en Se7en. Programmet jag har i min 9000 med 500+ Nm skulle vara helt värdelöst i en Se7en men på "rätt" plats är det underhållande.

Sen betyder ju inte studentkörningar så mycket eftersom laddtrycket gissningsvis inte är så speciellt högt då. Din grundmotor är fortfarande original och då märks ju skillnaden mest när man gasar ordentligt. Även min 9000 är snäll på låga varv/låglast men kan ändå dra loss på 2:an på torr asfalt med bra däck om jag vill det.


Jag säger inte att just ditt program är fel för din bil utan mer att man även kan behöva tänka på användningsområde och användarvänlighet när man bygger en Se7en med turbomotor - det är lätt att få för mycket av det goda om man inte passar sig speciellt som chipparna har en förkärlek för just höga vridmoment i mellanregistret eftersom det känns så påtagligt för köparen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
apex skrev:
Intressant! En rejsian i ÖSK har en Ginetta med Vovoturbo, som tydligen är svårkontrollerad oxå. Han åker atmosfärisk Porsche istället när han ska åka fort numera.


Min gissning (och förhoppning med tanke på mitt eget bygge) är att anledningen till att det är svårkört mest beror på att chippet inte är framtaget för en så pass lätt bil som en Se7en. Om man fixar ett specialprogram som tar i beräkning att bilen inte väger så mycket så borde det med dagens moderna styrsystem för turbomotorer inte vara något problem att fixa körbarhet för bana - även med lite mer effekt.

Donkervoort lyckades ju ganska bra på Ringen med en turbomotor...


Å B.A.D. med 300 hk i en Speedster verkar ju fungera mkt bra.

om man begränsar vridmomentet för att skona drivaxlar, lager etc blir bilen säkert mer körbar. Så fungerar ju de flesta moderna bilar. Chiptrimmarna får ofta väldigt höga vridmoment just genom att de inte begränsar trycket. Ger högt slitage och säkert en svårkörd bil om den är lätt. I en 2 tons SAAB 9-5 funkar det säkert bättre.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



superMOG skrev:
Magnus L skrev:


...
Men det där med M3 prylar i en seven är ju kanske att gå över ån efter vatten.

Det är enklare/billigare att ta en sierra för de flästa delarna och en vättig motor fråjn anan bil sedan.

motorer som väger som en M3 motor och lämnar samma effekt och hållbarhet är ju inte så svåra att uppbringa för en bra mycket mindre slant.

som jag har förstått det, och nu är ju inte jag helt insatt i BMW, så är det inte direkt små smidiga delar i drivlinan.


Potentialen i en 4-cyl M3 snurra vad gäller effektuttag överglänser väl en sierra motor rejält? Visst kostar den mkt mer pengar och allt blir möjligen mer komplicerat än ett Ford koncept men enkla val är inte alltid dom roligaste... Hurvida det är lämpligt att uttnyttja en M3 potential i en Seven kan man ju alltid diskutera, själv skulle jag nog valt något mer vridstyvt och säkrare med 300+ Hk...typ en Morgan eller nåt...



om du läser mitr inlägg igen så ser du att jag uitesluter sierrans motor, då den är lika tung och otymplig som M3 motorn.

Skall man bygga en seven för dragracing kan man bygga med trunga grejer, men vill man ha en för att svänga med så vill man ha lite smidigare lösningar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Nissan har en fin pjäs som skulle passa i en Seven annars (om man av någon anledning inte vill ha MC motor) SR16VET N1!
Ger finfina 197hk vid 7800 rpm. 123.1hk/liter. Rekord för serieproducerad bilmotor N/A?
Lite svårt att få tag på en bara. Gjordes bara 500 st och såldes bara i Japan.
Skulle gissa att dom gjorde den bara för att bräcka Hondas K20.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Allmänt banåkaforum
Seven med M3-prylar?
<<   1, 2, 3, 4
6213 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande