Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6213 besök totalt |
som sagt, tror nog att det mest beror på föraren samt att jag egentligen inte gjort något seriöst försök till att ställa in bilen än (hjulvinklar, cornerweightening mm)....
Ska tilläggas att bilen går utmärkt att köra studenter i, den är alltså inte hispig, nervös eller så. En annan sak att tillägga är att den gång som jag kört på bana med turbospisen var på knutstorp en regnig förmiddag i somras, kanske inte så konstigt att det blir lite svårkört när ca 400Nm i 700kg bil försöker få grepp på en blöt bana.... ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Visst kan det bero på föraren, men samtidigt tror jag att killen bakom mapparna tänkt sig en 1600+ kg 850 som sällskap till det där vridmomentet och då mosar man ofta på ordentligt med vridmoment i mellanregistret och det behövs ju knappast i en Se7en. Programmet jag har i min 9000 med 500+ Nm skulle vara helt värdelöst i en Se7en men på "rätt" plats är det underhållande.
Sen betyder ju inte studentkörningar så mycket eftersom laddtrycket gissningsvis inte är så speciellt högt då. Din grundmotor är fortfarande original och då märks ju skillnaden mest när man gasar ordentligt. Även min 9000 är snäll på låga varv/låglast men kan ändå dra loss på 2:an på torr asfalt med bra däck om jag vill det. Jag säger inte att just ditt program är fel för din bil utan mer att man även kan behöva tänka på användningsområde och användarvänlighet när man bygger en Se7en med turbomotor - det är lätt att få för mycket av det goda om man inte passar sig speciellt som chipparna har en förkärlek för just höga vridmoment i mellanregistret eftersom det känns så påtagligt för köparen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Å B.A.D. med 300 hk i en Speedster verkar ju fungera mkt bra. om man begränsar vridmomentet för att skona drivaxlar, lager etc blir bilen säkert mer körbar. Så fungerar ju de flesta moderna bilar. Chiptrimmarna får ofta väldigt höga vridmoment just genom att de inte begränsar trycket. Ger högt slitage och säkert en svårkörd bil om den är lätt. I en 2 tons SAAB 9-5 funkar det säkert bättre. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
om du läser mitr inlägg igen så ser du att jag uitesluter sierrans motor, då den är lika tung och otymplig som M3 motorn. Skall man bygga en seven för dragracing kan man bygga med trunga grejer, men vill man ha en för att svänga med så vill man ha lite smidigare lösningar. |
||||
Nissan har en fin pjäs som skulle passa i en Seven annars (om man av någon anledning inte vill ha MC motor) SR16VET N1!
Ger finfina 197hk vid 7800 rpm. 123.1hk/liter. Rekord för serieproducerad bilmotor N/A? Lite svårt att få tag på en bara. Gjordes bara 500 st och såldes bara i Japan. ![]() Skulle gissa att dom gjorde den bara för att bräcka Hondas K20. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 6213 besök totalt |