Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -80 | 3 besök senaste veckan (6516 totalt) |
Då hade jag med tänkt berätta lite om mitt ban/busbils objekt
Det är en ascona b från 1980 med 2,2l rekord motor, femväxlad getrag 240 från manta b och diffad bakaxel från manta b. några rally fjädrar av något slag som satt på när jag köpte den för några år sedan, fast numer höjdanpassade med vinkelslip fram funkar väl sådär.. fast inte tillsammans med org stötdämpare några bilder mer kommer senare.. så här såg det ut förra året.. och så här nu.. lite dålig bild, men man ser ju vad det är _________________ Johan Månsson |
||||
Skulle väl varit kul, men just nu ser det inte ljust ut.. motorn ska bytas igen, tänkte renovera en som jag har liggandes om det bli av. och golvet ska svetsas lite och sedan målas invändigt, och så tänkte jag byta framskärmar och dörrar med, inte jätte mycket igentligen, men jag har inget garage direkt att vara i längre, så jag står på tomten och skruvar när jag gör det, har dock inte skruvat på den sedan februari. Tänkte jag skulle ta tag i det igen.. nu är det ju lite behagligare väder iaf skulle ju så gärna ta ut den på en sväng igen _________________ Johan Månsson |
||||
Håller på att kicka fart på ascona folket för att få iderer till mitt eget projekt!
Är åxå sugen på en 2.0/2.2L/2.4L motor i min, och en annan låda.. vilka bilar är passande donatorer om man är sugen på en 2.+L motor med insprut och har en vettig låda som passar rakt av? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
manta, rekord kan man ta motor och låda ifrån, fast på rekordens låda så sitter det ett längre spakställ och även annan kopplingsarm har jag för mig. fast ska du ha låda från manta eller rekord så måste spakhålet i torpeden flyttas lite och även annan växellåds balk, man kan använda mantans växellådsbalk i ascona b också, jag har det på min. _________________ Johan Månsson |
||||
Tack för tippset. Nu har jag slaktat en Opel manta gt/e -84 och tog allt som jag kunde komma på. Tog hela fram och bakvagnen... Har Asconan krängningshämmare orginal eller måste jag kapa ner fästena från mantan? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
helt ot, men jag tror att vi har tom samma orginalfärg på bilen
Ljusröd snubblade över en 2.4L bottendel, den ska visst bara ha en annan slaglängd motför 2.2an vet du om det stämmer? Farbror Newton vorejuh trevlig att ha med i bilen Vet du om det kan stämma, så man inte handlar på sig mer än man behöver... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Lite snabba svar på motorfrågorna:
2,0 2,2 och 2,4 har samma borrning 95 mm. Däremot skiljer slaglängden, alltså vevaxel, vevstakar och kolvar är olika för motorerna. 2,0 har 69.8 mm slag, 2,2 har 77,5 mm slag och 2,4 har 85 mm slag. Alltså kan man lägga i en 2,4 vev med stakar och kolvar i ett 2,0 eller 2,2 block. 2,4 och 2,2 topparna har även lika utformning på insugskanalerna, de sitter högre upp och är större än 2,0 toppen. De har även större förbränningsrum. Det är busenkelt att se vad det är för storlek och modell på motorn om man kollar motornumret på fördelarsidan, mitt på blocket. Börjar det med 20S eller 20E så är det ett 2 litersblock, 22E betyder 2,2 liter och C24NE är 2,4 liter. 2,4 litersblocket skiljer sig lite från de andra, bla har de alutråg som sitter med M8 bult, plåttråg på de andra motorerna, sitter med M6. Alutråget passar inte i Ascona/Manta B eftersom det sticker ner framför framvagnsbalken. I övrigt är de lika utvändigt, samma motorfästen och generatorfästen mm. Väldigt pedagogiskt blev det visst! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
hoppas detta inte klassas som tråd kapning då det inte är min bil Men passar då 2L tråget på 2.4? ienom att bara borra upp hålen lite ? isof så kan man juh lösa det så? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
2.0 plåt tråget passar på 2.4 blocket,använd dom M8 bultar som alutråget sitter med förutom några i framkant som blir för långa(Alutråget är tjockare i godset). Edit: Du behöver inte borra i tråget. GLÖM inte att ta olje pickuppen från 2.0:an + fästet till den. Sen får man borra upp ett nytt hål för olje stickan 12mm tror jag det va,(om man nu vill kolla olje nivå ) Kul med fler Asconor _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -80 | 3 besök senaste veckan (6516 totalt) |