Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5872 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)





_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



och varför i hela friden vill man släpa på en blysläde (om än kraftigt lättad) om man ska sätta rekord för småkubikare på Bonneville???? Lär dom där jänkarna sig aldrig att bygga bilar eller

Hade garanterat hellre valt en liten lätt bil med liten frontarea och lågt drag för en sådan övning.

edit: skrivfel, det gick för fort....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Helt klart annorlunda motorval i denna typ av bil.

Bosse L: 4cyl på 180cui ~2950cc, 1300hp. Har jänkarna nånsin varit måttliga?

_________________
Christian Eriksson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355







Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Den var bra grym den

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Amazon_V8

Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



...
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.

_________________
Anders Hansson
Citera
Amazon_V8

Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Amazon_V8 skrev:
sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.


Njae magiskt och magiskt,det är bara det att jag aldrig hört talas om en hemi rakfyra.Klart man blir intresserad.

/Micke


Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn)
Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.
Citera
Amazon_V8

Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



Gustav Sundberg skrev:
Amazon_V8 skrev:
sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.


Njae magiskt och magiskt,det är bara det att jag aldrig hört talas om en hemi rakfyra.Klart man blir intresserad.

/Micke


Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn)
Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Amazon_V8 skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Amazon_V8 skrev:
sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.


Njae magiskt och magiskt,det är bara det att jag aldrig hört talas om en hemi rakfyra.Klart man blir intresserad.

/Micke


Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn)
Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.


Man lär sig nått nytt varje dag


och dagens lärdom är att Peugot så vitt jag vet var först med hemisfäriska förbränningsrum i standardbilar.

Det fanns ju 'även en konventeringssats från Adrun som konverterade från en vanlig Ford sidventilsåtta till toppventils med hemisfäriska förbränningsrum...

Mvh -
Citera
Amazon_V8

Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



Andreas Persson skrev:
Amazon_V8 skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Amazon_V8 skrev:
sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.


Njae magiskt och magiskt,det är bara det att jag aldrig hört talas om en hemi rakfyra.Klart man blir intresserad.

/Micke


Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn)
Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.


Man lär sig nått nytt varje dag


Det fanns ju 'även en konventeringssats från Adrun som konverterade från en vanlig Ford sidventilsåtta till toppventils med hemisfäriska förbränningsrum...

Mvh -
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Andreas Persson skrev:


och dagens lärdom är att Peugot så vitt jag vet var först med hemisfäriska förbränningsrum i standardbilar.

Det fanns ju 'även en konventeringssats från Adrun som konverterade från en vanlig Ford sidventilsåtta till toppventils med hemisfäriska förbränningsrum...

Mvh -


Jaha där ser man! men dom på andra sidan pölen är ju duktiga på att ta åt sig äran för saker
Känns lite rätt åt mopar att dom inte var först med hemi...

Heter dom inte Ardun? nåja.. går ju kolla på nätet!

Edit:
Ang bilen i början av tråden..
Vad sitter det för motor i den?
Känns precis som att det kan vara en vanlig pentroof-topp som är lite omfräst, man har väl inte lika stor glädje av squishen vid höga laddtryck har jag för mig att jag har läst nånstans?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19328



Det står Mopar Magnum på ventilkåpan, så man skulle kunna gissa på att det är en halv sådan.
De finns ju i 360 kubiktum.



Fler hemimotorer: Alfas gamla "nordmotor", Fiat twincam (med rötterna i 60-talet).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jet skrev:
Det står Mopar Magnum på ventilkåpan, så man skulle kunna gissa på att det är en halv sådan.
De finns ju i 360 kubiktum.



Fler hemimotorer: Alfas gamla "nordmotor", Fiat twincam (med rötterna i 60-talet).


360 magnum var väl inte en hemi? `
Sen har jag svårt att tänka mig att dom kapar av en v8:a.. nog enklare att bygga på en befintlig 4:a.

Ja visst finns det många som kör hemi! mopar var iof tidigare än så men..
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1636



sweanders skrev:
Amazon_V8 skrev:
Fyrcylindrig HEMI motor??Vad är det för motor i den där egentligen??


Jag undrar också vad det är för motor, samt vad det magiska med hemsfäriska förbränningsrum är.


mindre värmeförlust med hemisfäriska förbränningsrum

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 928



Re: Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)

KristianAE86 skrev:



Bara jag som smågarvade lite åt teamnamnet?

Helrätt utseende med olackat rå kaross och de fälgarna till.. Och sen under huven som sagt.. thumbs up

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Snygg bil i alla fall. 4 eller v8 men får man 1300 hästar ur en 4:a så väger den väl mindre än v8:an och då är det ju bara att åka 4:a.

//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Christian Eriksson skrev:
Helt klart annorlunda motorval i denna typ av bil.

Bosse L: 4cyl på 180cui ~2950cc, 1300hp. Har jänkarna nånsin varit måttliga?


Hehe nej dom har väl inte det. 3 liter Undar hur man fixar balans i den 4:an. Stora fyror brukar ju vara "skakfyror" för att låna en lumparterm om Scania L50. Motroterande balansaxel väger extra, så det kan vi nog utesluta. Någon kreativ tändföljd och dito vevaxel?
Som sagt kul projekt, med snyggt utförande. Dock hade jag nog valt ett helt annat koncept för utmaningen.
En 1400cc superlätt turboladdad F1 motor från "turboeran" minst lika mycket hk och mindre vikt.
Frågan är vad den skulle sitta i för chassie? Kanske ett gammalt Grupp C2 Chassi från Tiga eller Argo?
Men, men yankisarna gillar ju tekniska lösningar från musievärlden, men dom är onekligen duktiga på att få fart på sina musieprylar thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



det finns lite fler bilder på själva bygget på troys sida www.radrides.com
men tyvär inga förklaringar på motorn

och att söka på cameltoe racing ger tyvär bara andra träffar och jag vill få vara kvar på skolans nätverk

http://www.scta-bni.org/ har däremot lite information om vilka klasser som kan tävlas i

_________________
John Nilson
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bosse L skrev:
Undar hur man fixar balans i den 4:an.


Dessutom skaka upp den i 12000 RPM....


Bonneville är ju inte en plats för vanliga bilar eller sunda förnuftiga byggen.
Lite av sporten där är ju att köra med oväntande lösningar.
Jag är inte förvånad....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Bilder o videos
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande