| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
|
1 besök senaste veckan (5872 totalt) |
|
och varför i hela friden vill man släpa på en blysläde (om än kraftigt lättad) om man ska sätta rekord för småkubikare på Bonneville???? Lär dom där jänkarna sig aldrig att bygga bilar eller
Hade garanterat hellre valt en liten lätt bil med liten frontarea och lågt drag för en sådan övning. edit: skrivfel, det gick för fort.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Alla gamla bmw-snurror har ju hemi förbränningsrum.. (typ m10-motorn) Magiskt är det inte på nått sätt idag, men strax efter bronsåldern var man väldigt stolt över att ha utveklat dom.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
och dagens lärdom är att Peugot så vitt jag vet var först med hemisfäriska förbränningsrum i standardbilar. Det fanns ju 'även en konventeringssats från Adrun som konverterade från en vanlig Ford sidventilsåtta till toppventils med hemisfäriska förbränningsrum... Mvh -
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Jaha där ser man! men dom på andra sidan pölen är ju duktiga på att ta åt sig äran för saker
Känns lite rätt åt mopar att dom inte var först med hemi... Heter dom inte Ardun? nåja.. går ju kolla på nätet! Edit: Ang bilen i början av tråden.. Vad sitter det för motor i den? Känns precis som att det kan vara en vanlig pentroof-topp som är lite omfräst, man har väl inte lika stor glädje av squishen vid höga laddtryck har jag för mig att jag har läst nånstans? |
||||||||||||
|
Det står Mopar Magnum på ventilkåpan, så man skulle kunna gissa på att det är en halv sådan.
De finns ju i 360 kubiktum. Fler hemimotorer: Alfas gamla "nordmotor", Fiat twincam (med rötterna i 60-talet). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||
360 magnum var väl inte en hemi? ` Sen har jag svårt att tänka mig att dom kapar av en v8:a.. nog enklare att bygga på en befintlig 4:a. Ja visst finns det många som kör hemi! mopar var iof tidigare än så men.. |
||||||||||||
mindre värmeförlust med hemisfäriska förbränningsrum _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||||||||
|
Re: Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
Bara jag som smågarvade lite åt teamnamnet?
Helrätt utseende med olackat rå kaross och de fälgarna till.. Och sen under huven som sagt.. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||||||||
Hehe nej dom har väl inte det. 3 liter Undar hur man fixar balans i den 4:an. Stora fyror brukar ju vara "skakfyror" för att låna en lumparterm om Scania L50. Motroterande balansaxel väger extra, så det kan vi nog utesluta. Någon kreativ tändföljd och dito vevaxel?
Som sagt kul projekt, med snyggt utförande. Dock hade jag nog valt ett helt annat koncept för utmaningen. En 1400cc superlätt turboladdad F1 motor från "turboeran" minst lika mycket hk och mindre vikt. Frågan är vad den skulle sitta i för chassie? Kanske ett gammalt Grupp C2 Chassi från Tiga eller Argo? Men, men yankisarna gillar ju tekniska lösningar från musievärlden, men dom är onekligen duktiga på att få fart på sina musieprylar _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||||
|
det finns lite fler bilder på själva bygget på troys sida www.radrides.com
men tyvär inga förklaringar på motorn och att söka på cameltoe racing ger tyvär bara andra träffar och jag vill få vara kvar på skolans nätverk
http://www.scta-bni.org/ har däremot lite information om vilka klasser som kan tävlas i _________________ John Nilson |
||||||||||||
Dessutom skaka upp den i 12000 RPM.... Bonneville är ju inte en plats för vanliga bilar eller sunda förnuftiga byggen. Lite av sporten där är ju att köra med oväntande lösningar. Jag är inte förvånad.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||||||
![]() |
Bilder o videos
Bilder till Jeppsson, jänk med 4:a...... :-)
|
1 besök senaste veckan (5872 totalt) |