Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1791 besök totalt |
Ny leksak .... eller något man verkligen har nytta av?
ok, jag köpte en DL90. Vi får se hur det fungerar i praktiken och om det ger min körning någonting. Om inte annat blir det en väldigt dyrbar varvtidsmätare ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Detta har diskuterats utförligt i en gammal tråd. Åke oak har ju utvecklat en programvara att köra i PC ihop med GPS. Snacka med honom om han inte dyker upp här i tråden.
Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
*dyker upp på beställning* ;-)
Den där lådan är den som jag ser som huvudkonkurrent till mitt 'system' med bara GPS. Deras mjukvara verkar vettig, men jag har aldrig testat den med deras box. Den går ju tyvärr lös på ett par slantar, även om priset inte är i närheten av VBOX från Race Logic som de flesta biltestare använder (såg en bild på mätdisplayen i reklamen för TV3's prestanda, t.ex.) Boxen är alltså en GPS kombinerad med G-mätare. Hur exakt eller bra G-mätaren är vet jag inte, men jag tror faktiskt att man kan uppnå väldigt bra mätresultat med en sådan låda. Det blir alltså högre upplösning och uppdateringsfrekvens helt enkelt. Programvaran verkar inte ha något stöd för att monitorera datat i real-tid vad jag har kunnat se - å det har ju såklart mitt program ![]() Sammanfattat: * oakGPS (TrackView) - enbart GPS * DL90 - GPS + g-mätare * VBOX - enbart GPS, fast en 20Hz GPS istället för 1Hz som i normala fall (20Hz GPSer är svindyra, vilket märks på VBOX'ens pris...) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Vad har du för prestanda/noggrannhet på ditt system? Vad kostar det? Vad behövs det för ytterligare burkar för att få det att fungera? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag brukar köra med min på instrumentbrädan. Annars har jag en magnetisk GPS jag kan sätta fast på taket också, funkar lika bra.
Noggrannheten bestäms enbart av GPSen. Det brukar ligga på +/- 25m för positionering - men när jag körde 10 varv på Gelleråsen så diffade det max 3-4 m, så +/- 25 m är i 'värsta fallet' och under en längre period än vad det tar att köra ett par varv runt en bana. Kostnaden är priset på din GPS + TrackView. Just nu ligger en beta-version ute som är gratis att testa fram tills att jag släpper fullversionen. Det programmet kan bl.a. räkna ut varvtider - men interfacet är inte särskilt lättjobbat än - men det fungerar. Det som behövs för att få det att fungera är en GPS + en dator eller annan 'logger' i bilen. T.ex. kör jag med GPS + PalmV för att spara data, och sedan tanka över det i en PC. Det går även att köra med GPSen direkt kopplad till en PC och få upp kartbilden medan man kör. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Det stämmer. Den störning som har funnits i GPS systemet som tidigare har gett upp till 150m i nogrannhet är borta. Använder GPS mycket när jag fiskar på sjön (vänern) och nogrannheten är som regel alltid 1-2 meter bara, i sällsynta fall upp till 20. Detta beror lite på hur många kanaler din GPS enhet kan ta in samt att man har bra mottagning. Har testat GPS i bilen dels för att mäta hastighet samt för skojs skull. Om man har en "handburenenhet" vilket dom flesta har så var jag tvungen att tejpa fast den dikt an mot glaset bara för att få mottagning. Ligger den inne i bilen fick jag iaf j-t konstiga värden, så antenn på taket borde fungera ypperligt för en liten summa pengar. GPS:er i dag kostar inte speciellt många kronor _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Re: Ny leksak .... eller något man verkligen har nytta av?
ok, jag köpte en DL90. Vi får se hur det fungerar i praktiken och om det ger min körning någonting. Om inte annat blir det en väldigt dyrbar varvtidsmätare ![]() [edit] Jag vet inte vad jag gjort men min första post i denna tråd blev ändrad till samma text som här ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Liten nyfiken fråga bara till åke.
Hur får man tag på kartan? du nämde ju att man fick upp en karta medans man körde om man hade din mjukvara till sammans med en dator. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Snacka om behändig GPS:
http://www.delorme.com/earthmate/ "The new NMEA-compliant Earthmate GPS includes a convenient suction cup mount for secure in-vehicle positioning." "The USB connection powers the receiver so batteries are not needed." _________________ ![]() |
||||
Nogrannheten är som sagt mycket beroende på mottagningen, på sjön är det oftast inga problem men i bilen kan det bli knasigt, jag har tex en waypoint i min GPS som jag "plockade" i bergen i Toscana, enligt den så körde jag på 16 000 meters höjd.
![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1791 besök totalt |