Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny leksak .... eller något man verkligen har nytta av?
1791 besök totalt
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

ok, jag köpte en DL90. Vi får se hur det fungerar i praktiken och om det ger min körning någonting. Om inte annat blir det en väldigt dyrbar varvtidsmätare

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Detta har diskuterats utförligt i en gammal tråd. Åke oak har ju utvecklat en programvara att köra i PC ihop med GPS. Snacka med honom om han inte dyker upp här i tråden.

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

*dyker upp på beställning* ;-)

Den där lådan är den som jag ser som huvudkonkurrent till mitt 'system' med bara GPS.

Deras mjukvara verkar vettig, men jag har aldrig testat den med deras box. Den går ju tyvärr lös på ett par slantar, även om priset inte är i närheten av VBOX från Race Logic som de flesta biltestare använder (såg en bild på mätdisplayen i reklamen för TV3's prestanda, t.ex.)

Boxen är alltså en GPS kombinerad med G-mätare. Hur exakt eller bra G-mätaren är vet jag inte, men jag tror faktiskt att man kan uppnå väldigt bra mätresultat med en sådan låda. Det blir alltså högre upplösning och uppdateringsfrekvens helt enkelt.

Programvaran verkar inte ha något stöd för att monitorera datat i real-tid vad jag har kunnat se - å det har ju såklart mitt program Enkelheten med oakGPS är ju också att många redan har GPSer, eller att man isåfall kan köpa GPSer för nästa inga pengar alls... (typ)

Sammanfattat:

* oakGPS (TrackView) - enbart GPS
* DL90 - GPS + g-mätare
* VBOX - enbart GPS, fast en 20Hz GPS istället för 1Hz som i normala fall (20Hz GPSer är svindyra, vilket märks på VBOX'ens pris...)

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

För att mäta varvtider tror jag dock att TrackView + GPS funkar precis lika bra!

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Hmmmm dom hade ju oxå en uppgraderings GPS som var exaktare som option om man ville ha det

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kanske skulle ta med sig GPS:en vid roliga bilfärder, men var lägger/sätter man den för att få optimal mottagning, längs fram på instrumentbrädan, eller?

#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Åke Wallebom skrev:
*dyker upp på beställning* ;-)

Den där lådan är den som jag ser som huvudkonkurrent till mitt 'system' med bara GPS...

Vad har du för prestanda/noggrannhet på ditt system?
Vad kostar det?
Vad behövs det för ytterligare burkar för att få det att fungera?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

AndersY skrev:
Kanske skulle ta med sig GPS:en vid roliga bilfärder, men var lägger/sätter man den för att få optimal mottagning, längs fram på instrumentbrädan, eller?

Jag brukar köra med min på instrumentbrädan. Annars har jag en magnetisk GPS jag kan sätta fast på taket också, funkar lika bra.

ice skrev:

Vad har du för prestanda/noggrannhet på ditt system?
Vad kostar det?
Vad behövs det för ytterligare burkar för att få det att fungera?

Noggrannheten bestäms enbart av GPSen. Det brukar ligga på +/- 25m för positionering - men när jag körde 10 varv på Gelleråsen så diffade det max 3-4 m, så +/- 25 m är i 'värsta fallet' och under en längre period än vad det tar att köra ett par varv runt en bana.

Kostnaden är priset på din GPS + TrackView. Just nu ligger en beta-version ute som är gratis att testa fram tills att jag släpper fullversionen. Det programmet kan bl.a. räkna ut varvtider - men interfacet är inte särskilt lättjobbat än - men det fungerar.

Det som behövs för att få det att fungera är en GPS + en dator eller annan 'logger' i bilen. T.ex. kör jag med GPS + PalmV för att spara data, och sedan tanka över det i en PC. Det går även att köra med GPSen direkt kopplad till en PC och få upp kartbilden medan man kör.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Åke Wallebom skrev:

Noggrannheten bestäms enbart av GPSen. Det brukar ligga på +/- 25m för positionering - men när jag körde 10 varv på Gelleråsen så diffade det max 3-4 m, så +/- 25 m är i 'värsta fallet' och under en längre period än vad det tar att köra ett par varv runt en bana.

Det stämmer. Den störning som har funnits i GPS systemet som tidigare har gett upp till 150m i nogrannhet är borta. Använder GPS mycket när jag fiskar på sjön (vänern) och nogrannheten är som regel alltid 1-2 meter bara, i sällsynta fall upp till 20. Detta beror lite på hur många kanaler din GPS enhet kan ta in samt att man har bra mottagning. Har testat GPS i bilen dels för att mäta hastighet samt för skojs skull. Om man har en "handburenenhet" vilket dom flesta har så var jag tvungen att tejpa fast den dikt an mot glaset bara för att få mottagning. Ligger den inne i bilen fick jag iaf j-t konstiga värden, så antenn på taket borde fungera ypperligt för en liten summa pengar. GPS:er i dag kostar inte speciellt många kronor

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: Ny leksak .... eller något man verkligen har nytta av?

ok, jag köpte en DL90. Vi får se hur det fungerar i praktiken och om det ger min körning någonting. Om inte annat blir det en väldigt dyrbar varvtidsmätare

[edit] Jag vet inte vad jag gjort men min första post i denna tråd blev ändrad till samma text som här

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Liten nyfiken fråga bara till åke.

Hur får man tag på kartan?
du nämde ju att man fick upp en karta medans man körde om man hade din mjukvara till sammans med en dator.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Snacka om behändig GPS:

http://www.delorme.com/earthmate/

"The new NMEA-compliant Earthmate GPS includes a convenient suction cup mount for secure in-vehicle positioning."

"The USB connection powers the receiver so batteries are not needed."

Göteborg
Här sen Nov 2002

Nogrannheten är som sagt mycket beroende på mottagningen, på sjön är det oftast inga problem men i bilen kan det bli knasigt, jag har tex en waypoint i min GPS som jag "plockade" i bergen i Toscana, enligt den så körde jag på 16 000 meters höjd.

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
1791 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande