| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Teodolit (Avvägningsinstrument)
|
2 besök senaste veckan (9102 totalt) |
|
Har en del trådar ute, men tänkte att om ngn har en teodolit av "rätt sort" och vill bli av med den kan den komma till nytta i mitt bruk. För er som inte ritkigt vet vad teodolit är, som jag tills för ngn vecka sedan, kan jag berätta att det är ett sådantdär "trebenigt mätinstrument" som man använder på bla vägbyggen för att mäta in höjder med. Det är dock själva "mäthuvudet" som är det primära, stativ går att ordna bredvid. Långskott, men värt ett försök. PS. Ja, det är motorsportrelaterat användande.
|
||||||
Du var min nästa person i tanken att ringa...då jag anade att om ngn har en är det du.
|
||||||
|
Teodolit och avvägningsinstrument är inte riktigt samma sak.
Teodoliten är en kardanupphängd "kikare" som man mäter de två axlarnas vinklar på. Tillsammans med tex avståndet till mätpunkten kan man koordinatbestämma den. Avvägningsinstrumentet roterar bara i plan och man använder det för att mäta höjder med. Teodoliten kan iofs användas som avvägningsinstrument om man ställer in den på 90 eller 270° men är onödigt bökig om det är bara höjder man ska ta. Dessutom finns det självkompenserande avvägningsinstrument kom kompenserar för små fel i nivelleringen, vilket är rätt praktiskt. ...så du inte blir sittande med ett onödigt komplicerat och känsligt instrument, menar jag.. EDIT: Äldre instrument har ofta bilden uppånervänd. Något som ställer till det i min hjärna iaf, så det kan vara något att kolla upp också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Här fanns det kunskaper man saknar...
Förtydligande: Det är höjdmätningen som är sökt här. Anledningen till att jag inte bara skrev teodolit var den att jag inte tror att så många vet vad det är.
Hansson: Du menar att för höjdmätningen med stoooor nogrannhet kan jag klara mig på enklare saker, typ "cirkelgyro" eller vad det kallades...sökt som en iller men inget bra svar direkt. Nga tips på "lämpliga höjdmätare"? Hylander: Nja...men varför inte?
|
||||||
|
AL: Jag har bara använt de här grejerna till byggändamål och jag har ingen aning om vilken precision man kan komma upp i. Det var ganska längesen dessutom.
om jag ska spekulera så tror jag att den bästa praktiska precisionen fås med just ett självkompenserande avvägningsinstrument. Med en teodolit riskerar man t ex att den åkt i backen och inte står i horisont även om skalan säger så. Sen är det skillnad beroende på vilket sätt man mäter. Att syfta in på jämna millimeter-streck +/- runt 0.1 mm kanske går, men vid kvantitativ mätning blir det nog sämre än så. Såg efter en förhandsgranskning att Dude nämnde vad du ska ha instrumentet till och jag är rätt säker på att ett hyfsat avvägningsinstrument göt jobbet bättre än vattenpass iaf. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Ska det verkligen behövas såna komplexa intrument för ett sån uppgift? Vad är för dåligt med ett långt välgjort vattenpass? Jag känner vagt igen frågeställningen.... har vi diskuterat det innan? _________________ Pär Hylander |
||||||
Det behövs väl inte, men tidsbesparingen och att det är ohyggligt mkt enklare med ett avvägningsinstrument är avgörande tycker jag. Jag lånade ett av Zolnir som hade en mottagare som man satt på en pinne. den visade upp eller ned i fönstret samtidigt som det ljöd en blippande signal som blev fast vid rätt höjd. Ner och skruva på fötterna på vågen tills signalen infann sig tog ca 10min totalt att sätta upp vågarna. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
Måhända är jag trög, men jag inser inte den stora skillnaden jmf med följande metod: 1. Sätt t.ex VB som referens 2. Lägg passet mellan VB och HB, skruva in HB tills våg. 3. Lägg passet mellan VB och VF, skruva in tills VF i våg. 4. Lägg passet mellan VF eller HB och HF, skruva in HF tills i våg Skillnaden är väl att man får slänga ett getöga på luftbubblan iställte för att kika på instrumentet och lyssna efter pipet. Jag tycker det känns som att denna metoden tar max 10 sekunder längre tid per hjulvåg? _________________ Pär Hylander |
||||||
Tro mig Pär
Jag har provat båda sätten
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Bisting har nog nämt allt helt korrekt.
Hansson: Precis så... Tydligen ska man kunna få till ca 0,2mm nogrannhet med rätt utrustning. Hylander: Jag ringer dig när jag ska ha upp grejerna med din metod...så kan du få en liten slant för besväret.
Fixa allt med full precision med pass osv tar flera timmar. Och det är både trist och många svordomar inblandade. > Vill man ha första parkett på liknande shower rekomenderas ngn STCC-tävling, lämpligen en torsdag eller fredag.
Dethär med nogrannheten sedan. Ponera att vi ställer en Carerra Cup-bil eller en Formel Ford på vågarna. Vill minnas att Porschen har en effektiv hjulkonstant på ngnstans mellan 150-200 N/mm. För varje milimeter vi åstakommer i höjdfel kommer vågen då att visa ca 15-20kg fel. Detta är inte ok om man vill åstakomma max 2% diff mellan höger/vänster och max 0,5% maxdiff på diagonalen. Ngn enstaka mm kan ge flera % i feldiff, iaf på en hårt fjädrad och lätt bil. Detta är hela anledningen till att det är så in i h-vetes noga.
|
||||||
En idé Kan man ta en liksidig och likformig balk (tung homogen sak) som man väger på en av vågarna Placerar ut den på våg 1 och 2 med ändarna på exakt samma ställe justerar höjd på en av vågarna tills bägge visar samma vikt (eller snarare 50 % av första vikten) osv... Beror väl på upplösningen på vågen.
Annars ringer du närmsta arkitektfirma/Stadskontoret/VV och lånar... Teodoliten _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Kul ide Johan...men...
När man kastar upp bilen på vågarna är hjulen inte exat på samma plats som testbalken bla. Sen är det 3 fötter per våg och de måste vara i just våg SAMT i exakt samma höjd. Petigt blir det så jag tror jag skippar ditt goda föslag.
Låna är ju nice...men när man kommer 23:e gången lär man bli utkastad.
|
||||||
|
Andreas,
Jag glömde berätta hur jag fick tag på mitt självkompenserande avvägningsintrument (tack för definitionerna i tråden, eftersom jag kallat den teodolit tidigare... Man gick inte lantmäteri på KTH...). Jag köpte den begagnad i Japan av en Iranier. Han var överlycklig över att träffa någon som var från "rätt ände av världen". Sen höll jag på att glömma stativet på Tokyos tunnelbana när jag skulle åka hem. Hade kommit till rulltrappan innan jag insåg att något fattades och han precis springa tillbaka, greppa stativet och kasta mig ut genom dörrarna innan de stängde och tåget gick. Lycka till i jakten, sikta på något begagnat av hög kvalitet. / Jonas Jarlmark |
||||||
Tack för den du...
Då ska man bara hitta en Iranier i Japan då...skitenkelt.
Tackar för alla tips och inputs by the way. Hitta ngt av kvalisort till rimliga pengar är inte lätt... >
Dock blir det hela ngt mer humant när det räcker med ett avvägningsinstrument istället för en hel teodolit. |
||||||
|
Sådana där gamla som man tittar i och ställer in med luftbubbla används ju inte längre så dem måste det finnas massor av att få, om inte folk har slängt dem. Nackdelen är att man måste vara två.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Jo man kunde ju hoppats på det... Gäller liksom att hitta rätt person på VV, inom militären kanske eller motsvarande. Där är dock mina känningar klart begränsade. ART:s produkter verkar ju intressant...frågan är bara vad deras "halva priset" betyder...
|
||||||
I prislistan 249.5 USD _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
SÄLJES
|
2 besök senaste veckan (9102 totalt) |