Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
K: Teodolit (Avvägningsinstrument)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9102 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
cat7even skrev:

I prislistan...

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Jo, teodolit är att föredra. Det går att mäta mycket exakt med bra en bra kalibrerad en.
Tänk om man skulle bygga ett höghus och varje våning hamnar 1mm fel. I värsta fall innebär det 1cm på 10 våningar och 5 på 50 våningar.
I Korea byggde man ett hus som hissen fastnade på 63:e våningen. Det är fortfarande bara ett betongskelett på 64 våningar, man stoppade bygget och åkte hem.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

T ex Tidermans eller Cramo kan kanske ha utrangerade hyresinstrument att sälja?

Sen håller jag inte med triss att teodolit skulle vara att föredra mot avvägningsinstrument (om det var så du menade) för den här tillämpningen, som jag var inne på tidigare.

Enkelheten med avvägningsinstrument talar för det och om man har ett stativ för en mm-graderad skala är det ju rätt smidigt även om man är ensam. Skulle inte heller välja vattenpass om jag hade tillgång till avvägningsinstrument. Laser tvivlar jag också på att man kan få lika exakt inställning med, baserat på ganska daterad erfarenhet iofs.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kalas Pär!

Får helt enkelt göra en lista över alla tänkbara och ringa runt. thumbs up

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

triss skrev:
Jo, teodolit är att föredra. Det går att mäta mycket exakt med bra en bra kalibrerad en.
Tänk om man skulle bygga ett höghus och varje våning hamnar 1mm fel. I värsta fall innebär det 1cm på 10 våningar och 5 på 50 våningar.

Min erfarenhet är att byggare räknar sina toleranser i decimetrar . Installerade maskiner på ett pappersbruk en gång och hade inte bättre referenser mer än väggarna , det blev inte så rakt och snyggt om man säger som så....

Här sen Aug 2003

I hårt devalverade SEK blir det runt 2000,- men att skicka och för den delen tulla, momsa och straffskatta det från USA blir inte billigt. Deamon Tweeks i England säljer för £185 plus VAT vilket blir runt 2665,- + moms.
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&am . . . .

Kika på länken, är du intresserad av denna varianten kan vi kanske beställa tillsammans, jag är sugen på en sats till mina vågar.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tobbe:

Jag ska se vad jag får fram för allternativ innan jag bestämmer mig.
Känns som om avvägningsinstrument ligger etta än så länge...men det kan även bero på att jag missat lite i ART:s lite tunna beskrivning.

Än är det ingen brådis, jag är ute i hyffsad tid...än så länge iaf.

Blir det akuellt med ngn form av beställning är samköp givet. thumbs up

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Satt och kikade på ART's hemsida och blev sugen på deras toeinställningsverktyg också. Vettiga pengar...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Satt och kikade på ART's hemsida och blev sugen på deras toeinställningsverktyg också. Vettiga pengar...

Felet med alla dessa sidor är just att man "blir sugen"...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Pär Hylander skrev:
.................
Min erfarenhet är att byggare räknar sina toleranser i decimetrar . ...............
Jo, det stämmer, de båda påslagen på "The Chunnel" bommade varandras centrum med horribla 2 dm har jag för mig...

Men seriöst, så finns en gedigen tradition av mätteknik och mätfelshantering inom byggindustrin, men såklart att det finns klåpare överallt.

Sen om jag hade tagit löpande referenser från väggarna (och förutsatt att de är räta) i stället för att ta ut ett nytt, eget, referenssystem för en maskinlina skulle jag nog passa mig för att "kasta första stenen" mot en annan yrkeskategori....

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

BMWTobbe skrev:

Jag har köpt ART's toeinställningsverktyg och deras SmartCamber om du vill titta och känna.
Jag bor ju rätt nära Malmö

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Kenlad skrev:
BMWTobbe skrev:

Jag har köpt ART's toeinställningsverktyg och deras SmartCamber om du vill titta och känna.

Aha! Kul! Hur tycker du att det funkar, är det så bra som de själva säger på sin hemsida? Jag kommer gärna och kikar, tack för erbjudandet! Hör av mig via pm under nästa vecka.
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

BMWTobbe skrev:
Kenlad skrev:
BMWTobbe skrev:

Aha! Kul! Hur tycker du att det funkar, är det så bra som de själva säger på sin hemsida? Jag kommer gärna och kikar, tack för erbjudandet! Hör av mig via pm under nästa vecka.

Har inte andvänt dom så mycket mitt projekt är inte där ännu.
Jag köpte lite tidigt i våras för dollarn stod på angenäma 6,50.
Du är välkommen att PMa.

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
SÄLJES
K: Teodolit (Avvägningsinstrument)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande