| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Teodolit (Avvägningsinstrument)
|
2 besök senaste veckan (9102 totalt) |
|
|
||||||
|
Jo, teodolit är att föredra. Det går att mäta mycket exakt med bra en bra kalibrerad en.
Tänk om man skulle bygga ett höghus och varje våning hamnar 1mm fel. I värsta fall innebär det 1cm på 10 våningar och 5 på 50 våningar. I Korea byggde man ett hus som hissen fastnade på 63:e våningen. Det är fortfarande bara ett betongskelett på 64 våningar, man stoppade bygget och åkte hem.
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
T ex Tidermans eller Cramo kan kanske ha utrangerade hyresinstrument att sälja?
Sen håller jag inte med triss att teodolit skulle vara att föredra mot avvägningsinstrument (om det var så du menade) för den här tillämpningen, som jag var inne på tidigare. Enkelheten med avvägningsinstrument talar för det och om man har ett stativ för en mm-graderad skala är det ju rätt smidigt även om man är ensam. Skulle inte heller välja vattenpass om jag hade tillgång till avvägningsinstrument. Laser tvivlar jag också på att man kan få lika exakt inställning med, baserat på ganska daterad erfarenhet iofs. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
|
||||||
Min erfarenhet är att byggare räknar sina toleranser i decimetrar . Installerade maskiner på ett pappersbruk en gång och hade inte bättre referenser mer än väggarna , det blev inte så rakt och snyggt om man säger som så....
_________________ Pär Hylander |
||||||
|
I hårt devalverade SEK blir det runt 2000,- men att skicka och för den delen tulla, momsa och straffskatta det från USA blir inte billigt. Deamon Tweeks i England säljer för £185 plus VAT vilket blir runt 2665,- + moms.
http://www.demon-tweeks.co.uk/produc Kika på länken, är du intresserad av denna varianten kan vi kanske beställa tillsammans, jag är sugen på en sats till mina vågar. |
||||||
|
Tobbe:
Jag ska se vad jag får fram för allternativ innan jag bestämmer mig. Känns som om avvägningsinstrument ligger etta än så länge...men det kan även bero på att jag missat lite i ART:s lite tunna beskrivning. Än är det ingen brådis, jag är ute i hyffsad tid...än så länge iaf. Blir det akuellt med ngn form av beställning är samköp givet. |
||||||
Felet med alla dessa sidor är just att man "blir sugen"...
|
||||||
Men seriöst, så finns en gedigen tradition av mätteknik och mätfelshantering inom byggindustrin, men såklart att det finns klåpare överallt. Sen om jag hade tagit löpande referenser från väggarna (och förutsatt att de är räta) i stället för att ta ut ett nytt, eget, referenssystem för en maskinlina skulle jag nog passa mig för att "kasta första stenen" mot en annan yrkeskategori....
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Jag har köpt ART's toeinställningsverktyg och deras SmartCamber om du vill titta och känna. Jag bor ju rätt nära Malmö _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Aha! Kul! Hur tycker du att det funkar, är det så bra som de själva säger på sin hemsida? Jag kommer gärna och kikar, tack för erbjudandet! Hör av mig via pm under nästa vecka. |
||||||
Har inte andvänt dom så mycket mitt projekt är inte där ännu. Jag köpte lite tidigt i våras för dollarn stod på angenäma 6,50. Du är välkommen att PMa. _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
![]() |
SÄLJES
K: Teodolit (Avvägningsinstrument)
|
2 besök senaste veckan (9102 totalt) |