Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1685 besök totalt |
Regler för träffar?
Har en snabb fråga om banträffar. Vilka regler gäller med bilarna? Den ska vara skattad och försäkrad. Men besiktning behövs inte? Har jag fattat rätt? Försökt söka men hittar inte rätt.. MVH Rasmus |
||||||
Beror mycket på vilken klubb du ska åka med men dom flesta kräver besiktigade bilar.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
rejsa.nu arrangerar INGA träffar.... däremot är det många som finns på Rejsa som arrangerar eller är med i klubbar som arrangerar.... Och det varierar precis som SciroccOMats skriver. |
||||||
Kan svara för PSC fram t o m 2005.
Skattad, besiktad och försäkrad som vilken gatbil som helst, eller bil med vagnbok, dvs "SBF-besiktad" tävlingsbil. Sen tillåter SBF:s regler lite mer, men jag känner inte till någon klubb som utnyttjar detta slack. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
VW GTi Klubben kräver på sina banträffar, skattade, besiktigad och försäkrad bil och att den ska gå igen vår besiktning på kördagen gällande bromsar, bromsvätska, däck osv för att säkerställa konditionen på bilen.
|
||||||
Jag resonerade iaf som så att vagnbok är en minst lika bra garanti som besiktningspapper för att bilen är OK. Men dessa var minimikrav. Att släppa in upprostade ruckel eller bilar med "förstärkningar" som t ex riskerar att genomborra förarens huvud, tilltalade aldrig mig iofs. Så det var godkänd gatbil (utan huvudspetsande grejer osv) eller vagnbok som gällde. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Av många anledningar men främst att vi är en gatbilsklubb där alla våra medlemmar ska våga ta ut sin bil på banan... Hur många vill ta ut sin fina bil på banan för första gången och testa när det finns en massa racingbilar på banan... inte många. Vi vill inte heller sporra till att köra värre och värre och hetsa upp kraven på bilarna utan vi vi ge våra medlemmar tillfälle till förarutveckling och att kunna lära känna sin bil, testa gränser på ett "säkrare" sätt. |
||||||
Ingen bra idé att blanda gatbilar och tävlingbilar med tanke på försäkringsfrågan... ...men att ha separata körpass under en dag är en god idé. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Separata körpass är dock att rekommendera. Men vafan, ..... ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Vi tycker själklart att racing är roligt och det är skoj att ha riktiga tävlingsbilar för uppvisning, vi vet dock av erfarenhet att folk inte vågar prova själv när ribban läggs för högt med tävlingsbilar osv på banan på våra Gatbils träffar. Detta efter ett mångårigt arbetet med banträffar och direktkontakt med våra medlemmar.
Vi uppmanar hellre folk att åka och titta på en SSK helg eller liknande om man vill se tävling och tävlingsbilar och ger våra medlemmar chans att få en heldag på banan utan en massa bilar som ger en prestationskrav. Vi vill inte ha tävling, då ska det inte helller vara tävlingsbilar... ganska självklart i våra ögon då vi är en GATBILSklubb. |
||||||
Ni har nog också rätt mkt större underlag än vad PSC med partners har. Men att avdramatisera banracing genom att mer eller mindre jämställa banträff och träning med tävlingsbilar kan väl inte heller vara helt fel? Eller är det helt och hållet skrämmande för banträffdeltagarna, tror du? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
om man får lämna sin kommentar i denna tråd och ge Pär medhåll för sina åsikter kan jag säga att under Franchophilia 2005 blandades tävlingsbilar med gatbilar och som nämnt då med Jocke Mangs, Joakim Ahlberg, ovan talande mfl. Och det var mycket givande att åka tillsammans med dom. Ur spårvalssynpunkt var det väldigt nyttigt och att sedan även ha dessa på plats som instruktörer är ytterligare ett plus i kanten! ![]() _________________ Nils Erixon |
||||||
Ja det är VW GTi klubbens beslut efter nogrant övervägande. Men nej det är det kanske inte till 100% avskrämmande men tillräckligt mycket anser vi, därför håller vi oss till gatbilar på våra träffar, försöker i alla fall. Under BugRun som inte vi är arrangör för men är medhjälpare till så är det tillåtet med vagnboksbilar men då är det någon annan som bestämmer. Vi hade dock en fråga på vår hemsida i somras inför en träff om folk skulle komma, inte på nåt sätt vetenskaplig undersökning men vi hade ändå en skrämmande andel av våra hemsidebesökare(dvs stor del medlemmar eller potentiella sådanan) som kryssade i rutan att dom inte skulle komma för dom vågade inte. Det är nåt vi vill komma ifrån och försöka avdramatisera bankörningen och vi anser inte att körpass med riktiga racingbilar hjälper oss i vår ansträngning att få nya att prova. Vi kör sen nittonhundratalet också med instruktörer för spårvalsträning och körutbildning och där har vi haft hjälp av flera mycket meriditerade racingförare. Allt för mervädet för våra medlemmar på våra träffar. |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1685 besök totalt |