| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken Ford kuggstång?
|
1, 2 >> 9180 besök totalt |
|
Vilken Ford kuggstång?
Jag ställde den här frågan i "therealpinto"s Capri-tråd, men det här är väl mer rätt ställe och nu har jag med en bild också. Frågan är vilken Ford den främre kuggstången på bilden kan komma ifrån? Det ska vara till min Lotus Elite -80 och jag har nu den bakre varianten på bilden, den för servo, men vill byta till en kuggstång utan servo. Kuggstången med servo ska enligt initierade källor komma ifrån någon Taunus el. Consul, men varifrån Lotus hämtat varianten utan servo vet jag inte. Men jag har sett en bild (som jag inte hittar igen) på en Capri kuggstång och tyckte att den verkade lik. Eller kan det vara från någon annan Ford från skiftet 60-70-tal? Tacksam för svar! /Rikard
_________________ Rikard Lundberg |
||
|
OK, tack, bra bild wipe! Min bil är förresten vänsterstyrd, och det är det som är problemet. Kuggstänger till högerstyrda bilar kan man köpa från Lotus-firmor i England. Megablade, vilken Escort menade du (mk?)? Var kan man köpa en ny kuggstång till en Capri?
_________________ Rikard Lundberg |
||
|
Annars kan du ju kolla på www.bildelsbasen.se
Finns faktiskt ett par Capris där, ring skroterna och snacka med dom. Borde nog gå att fixa för en mindre slant. _________________ /David Johansson |
||
Tycker jag också, finns att köpa på Roadster bil. Sitter i våra Westfield... Som denna fast LHD
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Escorten Mk 1/II har vad jag vet alldrig sålts me sevo styrning i Sverge så antingen e det en capri stång el en Taunus MK1/II dvs mk1 72-76 mk II 76-82 Problemet e att dom 3 bilarna delar ganska många delar så enklast e å mäta längden på stången då det kan skilja lite på längden antingen _________________ Alf ryhn |
||
Escort MK1/2 har samma styrväxel(Martin,för övrigt samma som också sitter i tex Westfield) så det ska nog inte vara något problem att få tag på en växel om du köper den i england, det brukar gå fint att få till vänsterstyrt också. Se bara till att du får en med "long stem", lång pinjongaxel på svenska. Det enda jag inte känner igen är gummibälgarna som på din bild ser ut att vara lite "trekantiga", alla jag har sett är runda. För att vara säker så är det väl säkrast att du ringer upp en lotusfirma i england och frågar dom. Lycka till och god jakt!
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
OK, tack för svaren! Jag har varit i kontakt med några Lotus-firmor (Paul Matty och SJ Sportscars), men de visste inte varifrån Elite-kuggstången utan servo kom ursprungligen. Till Lotus Elan t.ex. kommer kuggstången från Triumph Herald och Lotus Esprit har en del Opel Ascona-delar i framvagnen... Men det verkar ju som den jag ska ha är ifrån Capri el. Escort med lång pinjongaxel. Jag såg att det fanns kuggstänger på bildelsbasen, men jag vill helst ha en ny el. renoverad, så jag får väl köpa från någon engelsk Ford-handlare el. kanske Mekonomen el. liknande kan ordna fram en.
/Rikard _________________ Rikard Lundberg |
||
|
Är din i dåligt skick? om inte, varför inte bara tömma den och plocka bort pump m m? ofta har ju servoassisterade kuggstänger en mer gynnsam utväxling (mindre vevande) för banåka. På tyngre bilar kanske det inte alltid funkar så bra, men Elite'n är ju ingen tung bil. På miatan blev det riktigt bra.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Escort och Capri har olika bredd pa kuggstangen, men ser annars lika ut. Taunus/Consul/Granada borde vara bredare.
Capri med servo har annan infastning an den pa bilden, sa jag tror att det ar Granada/Consul du har. Men jag ska fota och mata Capri kuggstang (har en pa hyllan, eller tva kanske), sa far du se. Men det drojer en vecka drygt, for jag ar i San Francisco nu :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jaha, om det finns olika bredder på kuggstängerna så komplicerar det ju saken, det kanske är en manuell kuggstång till Consul/Taunus el. Granada jag ska ha iaf. Men det vore jättebra om du kunde mäta bredden på en från en Capri!
Min befintliga kuggstång är annars i dåligt skick. Jag fick tvåa på besiktningen för att den gick trögt/verkade hacka. Jag gillar inte heller den servoverkan den har, styrningen går för lätt (lite som att köra amerikanare) och har dålig känsla. Dessutom blir ju bilen lättare om man får bort sevoutrustningen och man kanske också vinner någon hästkraft på att motorn slipper driva servopumpen
/Rikard _________________ Rikard Lundberg |
||
|
Det vore jättebra David!
Det kanske är svårt att mäta totalbredden på styrningen om den sitter i bilen, men du skulle kanske kunna mäta ungefär hur brett det är mellan kulbultarna i spindellederna, hur brett själva röret runt kuggstången är och hur brett det är mellan vänster och höger fästklamma till samma rör? Jag ska gå och mäta min styrning som jämförelse (och avståndet mellan de färdiga fästhål som finns för den manuella varianten).
om någon har en manuell styrning till Taunus/Consul/Granada att mäta på så vore det ju också väldigt intressant
/Rikard _________________ Rikard Lundberg |
||
|
Nu börjar vi med att göra en sak klar här, jag är nybörjare på bilar så du får förklara lite mer om jag ska fatta.
Sen så sitter inte min framvagn (heter de så) på bilen över huvud taget, den är nerskruvad, underlättar kanske att mäta då eller? _________________ /David Johansson |
||
|
Hej igen!
Jo jag såg nu i din "banåkarbilstråd" att din bil är ganska nermeckad och då blir det nog lättare att mäta. De mått jag är intresserad av är:
* Totalbredden på din styrning inklusive styrstag (nr 1 på nedanstående bild). Min befintliga styrning är 122 cm bred om jag ställer stagen rakt ut (utan spindelleder). Stagen är dock justerbara (under damasken), så du behöver inte mäta supernoga. *Bredden på röret/skalet runt kuggstången (nr 2 på bilden). Om damaskerna sitter kvar så kan man känna under dem ungefär var röret slutar. Mitt rör är 61 cm brett. *Bredden mellan fästklammornas mitt (nr 3 på bilden). På min bil sitter det dubbla uppsättningar fästhål avsedda för kuggstång med servo (med hål längre ut) respektive för manuell kuggstång (med hål närmare mitten av bilen). När jag mätte från centrum till centrum av hålen för manuell kuggstång så blev det ungefär 31 cm. När kan du mäta din styrning? Jag är sugen på att få svar på gåtan
/Rikard
_________________ Rikard Lundberg |
||
|
Hehe, har nästan glömt att jag har en projekttråd, ganska ouppdaterad tror jag.
Men nu förstår jag vad jag ska mäta. Jag har planerat att jag ska ut till garaget på onsdag så om jag inte glömmer så får du svar på onsdag kväll. _________________ /David Johansson |
||
|
Jag mätte lite ovetenskapligt på en Escortkuggstång som jag har liggande.
Ca102cm totalt. Själva "röret" är ca45cm. |
||
|
Jag mätte på min Westfield och fick totalen till c:a 102 cm lite svårt för jag har p-ändrana på
röret fick jag till c:a 46 cm och mellan fästklammrarna fick jag c:a 25,5 cm måtten är inte helt exakta då min kuggstång sitter monterad i bilen _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken Ford kuggstång?
|
1, 2 >> 9180 besök totalt |
