Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om dämpare?
1857 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bygga om dämpare?

Är det någon som har erfarenhet av att bygga om dämpare till andra värden?

Vem gör det? Vad kostar det?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Stötdämparverkstan (Koni) och Forza (Bilstein) kommer upp i skallen och jag har för mig att jag sett pris på ca tusenlappen per dämpare.
Priset varierar garanterat beroende på vad du vill ha ändrat (kortning av dämparen tex).

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bygga om dämpare?

ThomasT skrev:

Nu sa du någonting som är så komplicerat att ingen kan ge ett svar som är tillfreds. Först måste man ha klart för sig vad man vill åt och sedan vidtar att åstadkomma detta med dämparen. Nej, glöm det, om du inte är djupt intresserad i ämnet. Det är fullt tillräckligt att försöka ställa in en justerbar dämpare till belåtenhet. Fullt tillräckligt att hitta någon som kan rekomendera rätt däpare till din bil så utgångsläget blir rätt. Be Fuling visa några formler i ämnet så får du mardrömmar bara av det....
Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bygga om dämpare?

ThomasT skrev:

Sorry, jag ser att jag missuppfattade frågeställningen en bit
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:

Ursäkta en dum fråga, men vad vill du uppnå med en ombyggnad?

Göteborg
Här sen Aug 2004

Har också varit inne på att bygga om dämparna ( Gula Koni ) för att klara kraftigare fjädrar. Också nyfiken på vad det kan kosta att bygga om.
Mitt syfte har alltså varit att dämparen inte skall kollapsa mot en kraftig race-fjäder.
Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen.
Så jag provar först

/Joachim

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen.

Hur hårda är std???

Ps
Snälla kan vi inte försöka undvika äckelsorter som tum, fötter, pund mm

600 äckelenheter är ca 105N/mm (ca ca 10,7kg/mm)

Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:

Jo gärna för mig men leverantörer av dämpare och fjädrar använder gärna "äckelsorter"

Koni säger själva att 500 lb/inch är upper-limit och tidigare race-miator har om jag förstår det rätt byggt om sina dämpare (Koni).

Nu åker jag på 342 lb/inch fram och 220 bak men vill upp på ~ 550/400 vilket skulle kräva en ombyggnad då.

/Joachim

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

fuling skrev:
citat:

Hur hårda är std???
Standard är 27.3/16.5 (N/mm fram/bak) men en vanlig lösning på Miatan med Gula Konis är 60/40. Gula Konis till Miatan verkar som sagt inte protestera förrän man närmar sig 100 N/mm (fram). Nackdelen är ju att man då har en kompressionsdämpning som inte är stor samt att man är nära max på den justerbara returen för att få det att fungera.
Det verkar vettigt att passa på att korta dämparen när man ändå håller på och kanske montera gängad hylsa samtidigt. Vad denna operation kan gå på kan man ju bara gissa men 1500:- per dämpare kanske? Ett samtal till Stötdämparverkstan rätar iaf ut det frågetecknet

Konis gängade hylsa hade du väl hittat en leverantör på va, Joachim?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Josen skrev:
Citat:

Jo gärna för mig men leverantörer av dämpare och fjädrar använder gärna "äckelsorter"
Europeiska leverantörer använder gärna N och mm om man pratar med dem direkt. Tyvärr så finns mycket av den vettiga informationen på USAorianterade sidor och där vill de ju gärna prata om sina tummar och skålpund

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:
Konis gängade hylsa hade du väl hittat en leverantör på va, Joachim?

Ja det fanns det också men blev med frakt från US en dyr historia och levernatörer jag pratat med i svedala sålde inte dessa.
För min del har det bllivt ebay-coilovers med ev justering av fjädertallriken för att passa std racingfjädrar.

/Joachim

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
fuling skrev:

Det snurrar en idé om att köra en hårdare sättning på bilen (uppåt 3Hz) men de dämpare som finns till Golfen klarar bara drygt 2Hz.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:
fuling skrev:

Det snurrar en idé om att köra en hårdare sättning på bilen (uppåt 3Hz) men de dämpare som finns till Golfen klarar bara drygt 2Hz.

Klarar chassiet den styvheten, så inte bilen börjar flexa? Många nya bilar är ju förståss rätt styva.
Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:
Klarar chassiet den styvheten

Vad händer om chassit är för vekt i förhållande till fjädrar/hz ?

/Joachim

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Josen skrev:
Citat:

/Joachim

I stora drag att bilen fjädrar undan i stället för att fjädrar och dämpare tar hand om jobbet. Det är många gånger dämparna som är den stora kraftförmedleren mot bilen. Ju styvare fjädersystem ju mindre fjädringsrörelse och därför större %tuell inverkan av ett vekt chassie. Jag har inte torrt på fötterna här men jag vågar nog ändå påstå att 5000N/grd är nedre gränsen för 3Hz fjädring om bilen väger 1000kg.
Göran Malmberg

Fixhult
Här sen Apr 2004

Josen skrev:
Citat:
För Miatans del så finns det ju nåt empiriskt om att över 550 lbs/inch (ca 100N/mm) kräver bur för att fungera vettigt. Dämparna spelar ju förståss in men hårdare fjärdrar innebär ju hårdare dämning om det skall lira OK.

Man kan säkert klura till det så att balansen blir ok med ett "vekt" chassi men då har man skaffat sig fler parametrar än man behöver. Det blir ju lite svårt att tolka resultatet av en justerad dämpare när mängden rost i tröskellådan kanske spelar lika stor roll. Det kan ju också bli en enorm skillnad i "ofjädrad vikt" när hela framdelen av bilen rör på sig och inte bara hjulen.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

NiklasFalk skrev:

För Miatans del så finns det ju nåt empiriskt om att över 550 lbs/inch (ca 100N/mm) kräver bur för att fungera vettigt. Dämparna spelar ju förståss in men hårdare fjärdrar innebär ju hårdare dämning om det skall lira OK.

Man kan säkert klura till det så att balansen blir ok med ett "vekt" chassi men då har man skaffat sig fler parametrar än man behöver. Det blir ju lite svårt att tolka resultatet av en justerad dämpare när mängden rost i tröskellådan kanske spelar lika stor roll. Det kan ju också bli en enorm skillnad i "ofjädrad vikt" när hela framdelen av bilen rör på sig och inte bara hjulen.

100-1000N/ mm? Det var väl en miss, eller har dom uttryckt sig i mått på något sätt?

Jo, fjäder o dämpare följs åt, jag bara markerade för upplysningens skull eftersom man kanske inte tänker på att de stora krafterna kommer får just dämparen utan ställer chassiebelastningen mot fjäderns siffror.

Balansen går att klura till även med ett vekare chassie, problemet är att chassiet inte går att justera när förhållandena ändras, plus att vi inte får kontrollerad och rätt dämpad rörelse i chassiet.

"Rost i lådan" får ju precis sådan effekt som du säger.

Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

[quote="Göran Malmberg"]
NiklasFalk skrev:

.

Jag läser för slarvigt, jag var inne på vridsiffror.
Göran Malmberg

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
ThomasT skrev:
fuling skrev:

Klarar chassiet den styvheten, så inte bilen börjar flexa? Många nya bilar är ju förståss rätt styva.
Göran Malmberg

Golfens chassit har en vridstyvhet på 14500Nm/grad.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:

Golfens chassit har en vridstyvhet på 14500Nm/grad.

Då har du inga problem!
Göran Malmberg

Bygga om dämpare?
1857 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande