Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om dämpare?
1857 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Bygga om dämpare?

Är det någon som har erfarenhet av att bygga om dämpare till andra värden?

Vem gör det? Vad kostar det?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Stötdämparverkstan (Koni) och Forza (Bilstein) kommer upp i skallen och jag har för mig att jag sett pris på ca tusenlappen per dämpare.
Priset varierar garanterat beroende på vad du vill ha ändrat (kortning av dämparen tex).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Bygga om dämpare?

ThomasT skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att bygga om dämpare till andra värden?

Vem gör det? Vad kostar det?

Nu sa du någonting som är så komplicerat att ingen kan ge ett svar som är tillfreds. Först måste man ha klart för sig vad man vill åt och sedan vidtar att åstadkomma detta med dämparen. Nej, glöm det, om du inte är djupt intresserad i ämnet. Det är fullt tillräckligt att försöka ställa in en justerbar dämpare till belåtenhet. Fullt tillräckligt att hitta någon som kan rekomendera rätt däpare till din bil så utgångsläget blir rätt. Be Fuling visa några formler i ämnet så får du mardrömmar bara av det....
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Bygga om dämpare?

ThomasT skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att bygga om dämpare till andra värden?

Vem gör det? Vad kostar det?


Sorry, jag ser att jag missuppfattade frågeställningen en bit
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Är det någon som har erfarenhet av att bygga om dämpare till andra värden?

Ursäkta en dum fråga, men vad vill du uppnå med en ombyggnad?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Har också varit inne på att bygga om dämparna ( Gula Koni ) för att klara kraftigare fjädrar. Också nyfiken på vad det kan kosta att bygga om.
Mitt syfte har alltså varit att dämparen inte skall kollapsa mot en kraftig race-fjäder.
Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen.
Så jag provar först

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen.

Hur hårda är std???

Ps
Snälla kan vi inte försöka undvika äckelsorter som tum, fötter, pund mm

600 äckelenheter är ca 105N/mm (ca ca 10,7kg/mm)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Snälla kan vi inte försöka undvika äckelsorter som tum, fötter, pund mm


Jo gärna för mig men leverantörer av dämpare och fjädrar använder gärna "äckelsorter"

Koni säger själva att 500 lb/inch är upper-limit och tidigare race-miator har om jag förstår det rätt byggt om sina dämpare (Koni).

Nu åker jag på 342 lb/inch fram och 220 bak men vill upp på ~ 550/400 vilket skulle kräva en ombyggnad då.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



fuling skrev:
citat:
Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen.

Hur hårda är std???
Standard är 27.3/16.5 (N/mm fram/bak) men en vanlig lösning på Miatan med Gula Konis är 60/40. Gula Konis till Miatan verkar som sagt inte protestera förrän man närmar sig 100 N/mm (fram). Nackdelen är ju att man då har en kompressionsdämpning som inte är stor samt att man är nära max på den justerbara returen för att få det att fungera.
Det verkar vettigt att passa på att korta dämparen när man ändå håller på och kanske montera gängad hylsa samtidigt. Vad denna operation kan gå på kan man ju bara gissa men 1500:- per dämpare kanske? Ett samtal till Stötdämparverkstan rätar iaf ut det frågetecknet

Konis gängade hylsa hade du väl hittat en leverantör på va, Joachim?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Josen skrev:
Citat:
Snälla kan vi inte försöka undvika äckelsorter som tum, fötter, pund mm


Jo gärna för mig men leverantörer av dämpare och fjädrar använder gärna "äckelsorter"
Europeiska leverantörer använder gärna N och mm om man pratar med dem direkt. Tyvärr så finns mycket av den vettiga informationen på USAorianterade sidor och där vill de ju gärna prata om sina tummar och skålpund

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Konis gängade hylsa hade du väl hittat en leverantör på va, Joachim?


Ja det fanns det också men blev med frakt från US en dyr historia och levernatörer jag pratat med i svedala sålde inte dessa.
För min del har det bllivt ebay-coilovers med ev justering av fjädertallriken för att passa std racingfjädrar.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
fuling skrev:
Ursäkta en dum fråga, men vad vill du uppnå med en ombyggnad?


Det snurrar en idé om att köra en hårdare sättning på bilen (uppåt 3Hz) men de dämpare som finns till Golfen klarar bara drygt 2Hz.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:
fuling skrev:
Ursäkta en dum fråga, men vad vill du uppnå med en ombyggnad?


Det snurrar en idé om att köra en hårdare sättning på bilen (uppåt 3Hz) men de dämpare som finns till Golfen klarar bara drygt 2Hz.

Klarar chassiet den styvheten, så inte bilen börjar flexa? Många nya bilar är ju förståss rätt styva.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Klarar chassiet den styvheten


Vad händer om chassit är för vekt i förhållande till fjädrar/hz ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Josen skrev:
Citat:
Klarar chassiet den styvheten


Vad händer om chassit är för vekt i förhållande till fjädrar/hz ?

/Joachim

I stora drag att bilen fjädrar undan i stället för att fjädrar och dämpare tar hand om jobbet. Det är många gånger dämparna som är den stora kraftförmedleren mot bilen. Ju styvare fjädersystem ju mindre fjädringsrörelse och därför större %tuell inverkan av ett vekt chassie. Jag har inte torrt på fötterna här men jag vågar nog ändå påstå att 5000N/grd är nedre gränsen för 3Hz fjädring om bilen väger 1000kg.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Josen skrev:
Citat:
Klarar chassiet den styvheten
Vad händer om chassit är för vekt i förhållande till fjädrar/hz ?
För Miatans del så finns det ju nåt empiriskt om att över 550 lbs/inch (ca 100N/mm) kräver bur för att fungera vettigt. Dämparna spelar ju förståss in men hårdare fjärdrar innebär ju hårdare dämning om det skall lira OK.

Man kan säkert klura till det så att balansen blir ok med ett "vekt" chassi men då har man skaffat sig fler parametrar än man behöver. Det blir ju lite svårt att tolka resultatet av en justerad dämpare när mängden rost i tröskellådan kanske spelar lika stor roll. Det kan ju också bli en enorm skillnad i "ofjädrad vikt" när hela framdelen av bilen rör på sig och inte bara hjulen.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



NiklasFalk skrev:

För Miatans del så finns det ju nåt empiriskt om att över 550 lbs/inch (ca 100N/mm) kräver bur för att fungera vettigt. Dämparna spelar ju förståss in men hårdare fjärdrar innebär ju hårdare dämning om det skall lira OK.

Man kan säkert klura till det så att balansen blir ok med ett "vekt" chassi men då har man skaffat sig fler parametrar än man behöver. Det blir ju lite svårt att tolka resultatet av en justerad dämpare när mängden rost i tröskellådan kanske spelar lika stor roll. Det kan ju också bli en enorm skillnad i "ofjädrad vikt" när hela framdelen av bilen rör på sig och inte bara hjulen.


100-1000N/ mm? Det var väl en miss, eller har dom uttryckt sig i mått på något sätt?

Jo, fjäder o dämpare följs åt, jag bara markerade för upplysningens skull eftersom man kanske inte tänker på att de stora krafterna kommer får just dämparen utan ställer chassiebelastningen mot fjäderns siffror.

Balansen går att klura till även med ett vekare chassie, problemet är att chassiet inte går att justera när förhållandena ändras, plus att vi inte får kontrollerad och rätt dämpad rörelse i chassiet.

"Rost i lådan" får ju precis sådan effekt som du säger.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



[quote="Göran Malmberg"]
NiklasFalk skrev:

För Miatans del så finns det ju nåt empiriskt om att över 550 lbs/inch (ca 100N/mm) kräver bur för att fungera vettigt. Dämparna spelar ju förståss in men hårdare fjärdrar innebär ju hårdare dämning om det skall lira OK.

.




Jag läser för slarvigt, jag var inne på vridsiffror.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
ThomasT skrev:
fuling skrev:
Ursäkta en dum fråga, men vad vill du uppnå med en ombyggnad?


Det snurrar en idé om att köra en hårdare sättning på bilen (uppåt 3Hz) men de dämpare som finns till Golfen klarar bara drygt 2Hz.

Klarar chassiet den styvheten, så inte bilen börjar flexa? Många nya bilar är ju förståss rätt styva.
Göran Malmberg


Golfens chassit har en vridstyvhet på 14500Nm/grad.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:


Golfens chassit har en vridstyvhet på 14500Nm/grad.

Då har du inga problem!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Bygga om dämpare?
1857 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande