| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om dämpare?
|
1857 besök totalt |
|
Stötdämparverkstan (Koni) och Forza (Bilstein) kommer upp i skallen och jag har för mig att jag sett pris på ca tusenlappen per dämpare.
Priset varierar garanterat beroende på vad du vill ha ändrat (kortning av dämparen tex). |
||||||
|
Re: Bygga om dämpare?
Nu sa du någonting som är så komplicerat att ingen kan ge ett svar som är tillfreds. Först måste man ha klart för sig vad man vill åt och sedan vidtar att åstadkomma detta med dämparen. Nej, glöm det, om du inte är djupt intresserad i ämnet. Det är fullt tillräckligt att försöka ställa in en justerbar dämpare till belåtenhet. Fullt tillräckligt att hitta någon som kan rekomendera rätt däpare till din bil så utgångsläget blir rätt. Be Fuling visa några formler i ämnet så får du mardrömmar bara av det.... Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: Bygga om dämpare?
Sorry, jag ser att jag missuppfattade frågeställningen en bit
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Har också varit inne på att bygga om dämparna ( Gula Koni ) för att klara kraftigare fjädrar. Också nyfiken på vad det kan kosta att bygga om.
Mitt syfte har alltså varit att dämparen inte skall kollapsa mot en kraftig race-fjäder. Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen. Så jag provar först
/Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
|
citat:
Nu har det visast sig att verkar gå och åka på kraftiga fjädrar ( 600 lb/inch ) utan att bygga om dämparen. Hur hårda är std??? Ps Snälla kan vi inte försöka undvika äckelsorter som tum, fötter, pund mm 600 äckelenheter är ca 105N/mm (ca ca 10,7kg/mm) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jo gärna för mig men leverantörer av dämpare och fjädrar använder gärna "äckelsorter" Koni säger själva att 500 lb/inch är upper-limit och tidigare race-miator har om jag förstår det rätt byggt om sina dämpare (Koni). Nu åker jag på 342 lb/inch fram och 220 bak men vill upp på ~ 550/400 vilket skulle kräva en ombyggnad då. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Det verkar vettigt att passa på att korta dämparen när man ändå håller på och kanske montera gängad hylsa samtidigt. Vad denna operation kan gå på kan man ju bara gissa men 1500:- per dämpare kanske? Ett samtal till Stötdämparverkstan rätar iaf ut det frågetecknet
Konis gängade hylsa hade du väl hittat en leverantör på va, Joachim? |
||||||
|
||||||
Ja det fanns det också men blev med frakt från US en dyr historia och levernatörer jag pratat med i svedala sålde inte dessa. För min del har det bllivt ebay-coilovers med ev justering av fjädertallriken för att passa std racingfjädrar. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Det snurrar en idé om att köra en hårdare sättning på bilen (uppåt 3Hz) men de dämpare som finns till Golfen klarar bara drygt 2Hz. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Klarar chassiet den styvheten, så inte bilen börjar flexa? Många nya bilar är ju förståss rätt styva. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
I stora drag att bilen fjädrar undan i stället för att fjädrar och dämpare tar hand om jobbet. Det är många gånger dämparna som är den stora kraftförmedleren mot bilen. Ju styvare fjädersystem ju mindre fjädringsrörelse och därför större %tuell inverkan av ett vekt chassie. Jag har inte torrt på fötterna här men jag vågar nog ändå påstå att 5000N/grd är nedre gränsen för 3Hz fjädring om bilen väger 1000kg. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Man kan säkert klura till det så att balansen blir ok med ett "vekt" chassi men då har man skaffat sig fler parametrar än man behöver. Det blir ju lite svårt att tolka resultatet av en justerad dämpare när mängden rost i tröskellådan kanske spelar lika stor roll. Det kan ju också bli en enorm skillnad i "ofjädrad vikt" när hela framdelen av bilen rör på sig och inte bara hjulen. |
||||||
100-1000N/ mm? Det var väl en miss, eller har dom uttryckt sig i mått på något sätt? Jo, fjäder o dämpare följs åt, jag bara markerade för upplysningens skull eftersom man kanske inte tänker på att de stora krafterna kommer får just dämparen utan ställer chassiebelastningen mot fjäderns siffror. Balansen går att klura till även med ett vekare chassie, problemet är att chassiet inte går att justera när förhållandena ändras, plus att vi inte får kontrollerad och rätt dämpad rörelse i chassiet. "Rost i lådan" får ju precis sådan effekt som du säger. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
[quote="Göran Malmberg"]
Jag läser för slarvigt, jag var inne på vridsiffror.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Golfens chassit har en vridstyvhet på 14500Nm/grad. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om dämpare?
|
1857 besök totalt |