| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker oljetrycksgivare som ger spänning som utsignal.
|
2 besök senaste veckan (2161 totalt) |
|
Letar efter en oljetrycksgivare som ger 0-5V signal ut till instrumentet. Spänningsområdet är inte så noga, det viktiga är att givaren lämnar spänning och inte bara är ett variabelt motstånd. Tanken är att koppla en oljetrycksgivare till sprutet och då behöver jag en givare av denna typ. Linjär skall den vara också till råga på allt.. Var tusan kan man hitta detta tro?
_________________ Rikard Ahlin |
||
om du kan köra spänningen genom motståndet
I en bil så sitter ju givaren i ett jordat block.. Men kan man iofs göra så boxen tar sin jord för just den signalen genom givaren och matar den med konstant +5v så får man ju/väl? samma resultat. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Hmm.. en god idé det där. Frågan är bara hur linjärt det blir?
http://www.khmotorsport.se/vdogivres.htm Länk till VDos givare. _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Vad är problemet. såhär är det.
+ 12 V ----------------Resitor1----------Givare----------blocket. insignal till sprutet -----------------^ Insignalen till sprutet ansluts mellan resistor 1 och givaren. Resistor 1 väljs så att det itne blir för stor ström och/eller för att skala signalen till sprutet. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Vad händer med insignalen till sprutet om batterispänningen varierar?
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
Som jag ser det, strömmen går från +12v -> "jord", genom R1, där vi hävdar +5v, om vi tar och drar ut en signal där och jordar den (genom den "mätare" som sitter i boxen) och den inte har en variabel resistor så har vi alltid 5v oavsett vilken resistans "Givare" har. Edit: 8år sedan elläran i gymnasiet, lita inte allt för mycket på mig
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
resistansen i sprutet är alltid oändlig. Alltså blir det inget spännigsfall därigenom.
Visst kommer utsignalen bero utav batterispänningen men de flesta styrsystem har en +12V/+5Volt utgång som är reglerad och är väldigt stabil. Använder man sig utav den så är det lugnt. Är givarens motstånd 0 ohm. Så kommer utsignalen att visa 0 volt. All spänning lägger sig över R1. Är givarens motstånd oändligt kommer utsignalen bli samma som det man skickar in, dvs 5 eller 12 Volt. För stort motstånd i givaren leder till liten ström. Liten ström leder till att spänningsfallet över R1 blir minimalt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Jag måste verkligen göra någon miss någonstans, jag ser "mätaren" i boxen som ska läsa signalen som en precis vanlig voltmeter.
Visst måste man då koppla enl. nedre ex.?
Vid övre så mäter man väl alltid +5v oavsett vad det variabla motståndet (oljetrycksgivaren) ger för värde.. kopplar man enl. nedre däremot så funkar det i mitt huvud. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag förstår ingenting. Vad är V för nåt ? Är ju kopplad som en amperemätare i nedre bilden.
Du har ju R1. Den är central. Det blir ju en spänningdelning över R1 och givaren. Beroende på givarens resistans så fördelas totala spänningen (5V) olika. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Precis som Maniac skriver har jag gjort med alla givare på min bil.
om tryckgivaren är säg 10-200 ohm mellan 0 och 5 bar (jag minns inte vad VDo givare är men något sådant) och du vill ha 0-5V motsvarande så väljer du R1 utifrån att du har säg stabiliserad 12V: R1=12/5*200=480ohm Minimalt amperetal blir då 12/(480+200)=17mA Maximalt amperetal blir 12/480=25mA Detta funkar klockrent kan jag säga (så länge du har stabiliserad spänning och referenser på samma ställe, dvs jordat på rätt sätt). Du plockar din "signal" mellan R1 och din givare. Det kommer ge en spänningsskillnad mot jord. (rotar i tabellerna) Jag ser att VDo oljetryckgivare är hyfsatt linjära. Bara att köpa Kolla maximalt tillåtna ampere tal bara först. Rekommenderar att köpa sån med tryckvakt inbyggt också för att kunna ha varningslampa. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2161 totalt) |