Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga ng900 rwd ?
2161 besök totalt
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Bygga ng900 rwd ?

Tjenare tänkte höra om nån vet vad som lär göras för att bygga om en saab till rwd ? Tänkte omm na kunde använda en bmw 328 låda eller nåt med nån bmw bakaxel eller liknande ? Vad måste man göra för nåt och vilka pengar tror ni det rör sig om ? Koppling skulle man ta det från Bmwn eller Saaben? Kom bara på denna lilla sjuka tanke när jag tänkte på hur pass dyrt det är att byta till en värre fwd låda. Så om det skulle gå att komma under den prissumman eller samma pris så skulle det nog kunna vara värt det. + att man bore jävligt ensam om det hehe riktigt ballt tycker jag. Mvh Simon

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004
Inlägg: 51



Här kan du nog finns en del svar:

http://www.lowbudgetrides.com/forum/index.php

_________________
Kalle Birgersson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Bygga ng900 rwd ?

turbo_knuff skrev:
Tjenare tänkte höra om nån vet vad som lär göras för att bygga om en saab till rwd ? Tänkte omm na kunde använda en bmw 328 låda eller nåt med nån bmw bakaxel eller liknande ? Vad måste man göra för nåt och vilka pengar tror ni det rör sig om ? Koppling skulle man ta det från Bmwn eller Saaben? Kom bara på denna lilla sjuka tanke när jag tänkte på hur pass dyrt det är att byta till en värre fwd låda. Så om det skulle gå att komma under den prissumman eller samma pris så skulle det nog kunna vara värt det. + att man bore jävligt ensam om det hehe riktigt ballt tycker jag. Mvh Simon


Låda, kardan, bakaxel. Hittar du med lagom längd så behöver du inte tillverka ny kardan.

Göra hjulupphängningar bak, stödlager för kardan, nya växellådsfästen.

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Är det inte bättre att flytta hela drivpaketet bak istället?
Mao göra saabaset till en mittmotorbil.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
fuling skrev:
Är det inte bättre att flytta hela drivpaketet bak istället?
Mao göra saabaset till en mittmotorbil.


Hur gör man då med växellåda mm då ? Vad tror ni man kan köra med för bakaxel utan att det blir för brett ? Eller det kanske inte gör så mycket om bilen blir lite bredare bak om man breddar skärmarna lite ? Undra om man skulle kunna klara sig under 30 tusen i totalkostnad.

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Problemet kvarstår om man bara flyttar drivpaketet till mellan bakhjulen. (svag låda)

Tar man däremot en kraftig låda, exempelvis från en Audi eller Renault, och sedan sätter motorn på längden framför lådan/bakaxeln så löser man det.

paraqr du ihop en motor med främande växellåda är det vanliga att ta tryckplatta som passar mot svänghjulet, och lamell som passar mot växellådan, det förutsätter hyfsat kompatibel diameter.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



I somras gick det vid något tillfälle en rwd ng900 i svealandscupen i rallycross. Där stavades lösningen volvo..

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Magnus L skrev:
Problemet kvarstår om man bara flyttar drivpaketet till mellan bakhjulen. (svag låda)

Tar man däremot en kraftig låda, exempelvis från en Audi eller Renault, och sedan sätter motorn på längden framför lådan/bakaxeln så löser man det.

paraqr du ihop en motor med främande växellåda är det vanliga att ta tryckplatta som passar mot svänghjulet, och lamell som passar mot växellådan, det förutsätter hyfsat kompatibel diameter.


om jag har förstått det rätt så ska båda bmw m3 och saaben ha 240 mm lamell nån här som vet ?

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



fuling skrev:
Är det inte bättre att flytta hela drivpaketet bak istället?
Mao göra saabaset till en mittmotorbil.


eller flytta styrningen bak och backa runt banorna...
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Har för mig man kan ta bakre bottendelen från Opel calibra 4x4 o svetsa dit. Är ju samma bottenplatta på dem... Ett "relativt" lätt sätt att få en komplett bakaxel på plats.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Mutte
Jönköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 39



Hej!

Vad jag vet så är Opel Calibra, Vectra och Saab 900/9-3 byggda på samma bottenplatta... men Calibrans ser annorlunda ut efter B-stolpen. Och den kan man ju som sagt bygga dit om man vill.
Men enligt mig är inte Calibrans bakvagn så häftig.

och vill man vara riktigt häftig så kan man ju använda sig av Calibrans vxl-låda och fördelningslåda och bygga 4wd hyffsat smidigt. Men Calibrans fördelningslåda är värdelös, till skillnad från vxl-lådan som är starkare än ng900-lådan.
Dessutom passar den rätt på Saab-motorn förutsatt att man har vajerkoppling.
Drivaxlarna passar rätt i lådan.

Men det vettigaste att använda till en Rwd är väl Bmw E36-låda och kardan... ja, varför inte hela bakvagnen efter lite modifikation...
...ligger en sån under min ng900 nu

E36:ans bakvagn:


Syns knappt men den ligger där:


Kan lägga till att Calibrans F28-låda(Saaben har sk F25-låda) sägs kunna klara 450hk utan och uppåt 700hk med diff... det kanske vore nåt för dig annars.

//Martin

_________________
Martin Andersson
Licenssvetsare Tig och Pinne
Citera
Skruva banåkabil
Bygga ng900 rwd ?
2161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande