| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga ng900 rwd ?
|
2161 besök totalt |
|
Bygga ng900 rwd ?
Tjenare tänkte höra om nån vet vad som lär göras för att bygga om en saab till rwd ? Tänkte omm na kunde använda en bmw 328 låda eller nåt med nån bmw bakaxel eller liknande ? Vad måste man göra för nåt och vilka pengar tror ni det rör sig om ? Koppling skulle man ta det från Bmwn eller Saaben? Kom bara på denna lilla sjuka tanke när jag tänkte på hur pass dyrt det är att byta till en värre fwd låda. Så om det skulle gå att komma under den prissumman eller samma pris så skulle det nog kunna vara värt det. + att man bore jävligt ensam om det hehe riktigt ballt tycker jag. Mvh Simon _________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||
|
_________________ Kalle Birgersson |
||
|
Re: Bygga ng900 rwd ?
Låda, kardan, bakaxel. Hittar du med lagom längd så behöver du inte tillverka ny kardan. Göra hjulupphängningar bak, stödlager för kardan, nya växellådsfästen. _________________ Roland Johansson |
||
Hur gör man då med växellåda mm då ? Vad tror ni man kan köra med för bakaxel utan att det blir för brett ? Eller det kanske inte gör så mycket om bilen blir lite bredare bak om man breddar skärmarna lite ? Undra om man skulle kunna klara sig under 30 tusen i totalkostnad. _________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||
|
Problemet kvarstår om man bara flyttar drivpaketet till mellan bakhjulen. (svag låda)
Tar man däremot en kraftig låda, exempelvis från en Audi eller Renault, och sedan sätter motorn på längden framför lådan/bakaxeln så löser man det. paraqr du ihop en motor med främande växellåda är det vanliga att ta tryckplatta som passar mot svänghjulet, och lamell som passar mot växellådan, det förutsätter hyfsat kompatibel diameter. |
||
om jag har förstått det rätt så ska båda bmw m3 och saaben ha 240 mm lamell nån här som vet ? _________________ Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94 Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498 |
||
eller flytta styrningen bak och backa runt banorna...
|
||
|
Har för mig man kan ta bakre bottendelen från Opel calibra 4x4 o svetsa dit. Är ju samma bottenplatta på dem... Ett "relativt" lätt sätt att få en komplett bakaxel på plats.
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
|
Hej!
Vad jag vet så är Opel Calibra, Vectra och Saab 900/9-3 byggda på samma bottenplatta... men Calibrans ser annorlunda ut efter B-stolpen. Och den kan man ju som sagt bygga dit om man vill. Men enligt mig är inte Calibrans bakvagn så häftig. och vill man vara riktigt häftig så kan man ju använda sig av Calibrans vxl-låda och fördelningslåda och bygga 4wd hyffsat smidigt. Men Calibrans fördelningslåda är värdelös, till skillnad från vxl-lådan som är starkare än ng900-lådan. Dessutom passar den rätt på Saab-motorn förutsatt att man har vajerkoppling. Drivaxlarna passar rätt i lådan. Men det vettigaste att använda till en Rwd är väl Bmw E36-låda och kardan... ja, varför inte hela bakvagnen efter lite modifikation... ...ligger en sån under min ng900 nu
E36:ans bakvagn:
Syns knappt men den ligger där:
Kan lägga till att Calibrans F28-låda(Saaben har sk F25-låda) sägs kunna klara 450hk utan och uppåt 700hk med diff... det kanske vore nåt för dig annars. //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga ng900 rwd ?
|
2161 besök totalt |
