Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camber vinklar/däcksbredd EVO VIII ?
2348 besök totalt
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Camber vinklar/däcksbredd EVO VIII ?

Jag har kommit så långt det går med vinklar utan större modningar nu vill jag öka greppet ytterligare!

Har 2,2 camber fram och 1,5 bak 235/40-18 R däck runtom ställbara hämmare f/b.

Frågan är om jag kan bättra på greppet framför allt fram om jag går till typ 3,5-4 fram?
Fick duktigt slitage sist på GR på insidan fram så corden kom fram

Funderar även på om det skulle ge något att försöka knöla in typ 255-265 däck?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Nja,
Jag tror, väldigt generellt, att du har ganska lite att vinna på att öka till mer än vad du har idag. Du förlorar ju lite i bromsgrepp också.
Skumt med slitaget på insidan, är du säker på att det kom specifikt av banåkningen och inte av många mil med mycket toevinkel?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Nja,
Jag tror, väldigt generellt, att du har ganska lite att vinna på att öka till mer än vad du har idag. Du förlorar ju lite i bromsgrepp också.
Skumt med slitaget på insidan, är du säker på att det kom specifikt av banåkningen och inte av många mil med mycket toevinkel?


Jag har ytterst lite toe ut fram, bara bankörning.
Flera så kallade "kunniga" tycker att jag skall ha mycket mer camber fram för att undvika understyrning!
vissa säger att mer däck ger högre kurvhastighet, frågan om det är värt att valsa skärmarna för det?

Grundproblemet är att jag försöker överbrygga en lätt understyrning

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63



Hej!

Är ingen expert men hur är det med Caster vinklar på en sådan bil. För det ger väl mer Camber på ytterhjulet när man svänger med bilen och gör den stabilar i fart.

MVH Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Fick duktigt slitage sist på GR på insidan fram så corden kom fram

Hmm låter lustigt (skall fundera mera på detta)
Båga framhjulen eller bara ett?
Dubbel hmm är inte detta fenomen man får på FWD utan diffbroms med spinnade innerhjul?

citat:
Grundproblemet är att jag försöker överbrygga en lätt understyrning

om den är LÄTT understyr så skulle jag inte tycka det är en nackdel.
Lättaare att kör en SVAGT understyr bil.

Hur reagerar den på justering av krängarna?

citat:
Funderar även på om det skulle ge något att försöka knöla in typ 255-265 däck?

Mer däck i backen är aldrig fel

citat:
Är ingen expert men hur är det med Caster vinklar på en sådan bil. För det ger väl mer Camber på ytterhjulet när man svänger med bilen och gör den stabilar i fart.

Ja, Caster ger en lite kompensation när man vrider på kringlan ca ca ca ca 0,1grd camber per grd vriding av hjulet. Med åtanke på att man vrider högst 5grd på hjulet på bana så brir det inte så mycket.
Detta med en caster på 5grd och en spindelvinkel på 5-15grd.
och jag mer caster ger stabilare bil raktfram men mer tyngstyrd.
Vättigt caster är runt 5-8grd i de flästa fall.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551



Lite trådkapning

fuling skrev:
Mer däck i backen är aldrig fel

Det där har jag funderat på. Blir det inte svårare att få temp i bredare däck? Gör större yta mer skillnad än bra temp?

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Det där har jag funderat på. Blir det inte svårare att få temp i bredare däck? Gör större yta mer skillnad än bra temp?

Man kan då ha mjukare gummi, ger mer grepp. Mjukar gummi bygger upp mer värma. Allså så var man på rätt temp igen.

Hmm, låter lätt?? Inte i verkligheten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Fick duktigt slitage sist på GR på insidan fram så corden kom fram

Hmm låter lustigt (skall fundera mera på detta)
Båga framhjulen eller bara ett?
Dubbel hmm är inte detta fenomen man får på FWD utan diffbroms med spinnade innerhjul?

citat:
Grundproblemet är att jag försöker överbrygga en lätt understyrning

om den är LÄTT understyr så skulle jag inte tycka det är en nackdel.
Lättaare att kör en SVAGT understyr bil.

Hur reagerar den på justering av krängarna?

citat:
Funderar även på om det skulle ge något att försöka knöla in typ 255-265 däck?

Mer däck i backen är aldrig fel

citat:
Är ingen expert men hur är det med Caster vinklar på en sådan bil. För det ger väl mer Camber på ytterhjulet när man svänger med bilen och gör den stabilar i fart.

Ja, Caster ger en lite kompensation när man vrider på kringlan ca ca ca ca 0,1grd camber per grd vriding av hjulet. Med åtanke på att man vrider högst 5grd på hjulet på bana så brir det inte så mycket.
Detta med en caster på 5grd och en spindelvinkel på 5-15grd.
och jag mer caster ger stabilare bil raktfram men mer tyngstyrd.
Vättigt caster är runt 5-8grd i de flästa fall.



Det var bägge fram däcken som slet på innsidan,det sitter en diff fram så det blir bara lite spinn om jag är för hård med styrning och gas.

Understyrning dyker upp efter apex, kan vara svårt att bygga bort pga, datasyrda diffar?

Krängarna påverkar bara ingången i kurvan men när jag ger gas verkar diffarna ta över.

Diffarna ger ett ruggigt driv ut ur böjjarna men när jag når gränsen för fästet understyr den.
Mer däck verkar som en väg att gå.

Hur vet man när man når gränsen för camber?
Anledning till att jag frågar är att jag måste köpa en del prylar för att komma längre med cambern i fram,
kan vara bra att veta om det är någon ide'innan!

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Vad händer om du kör med max inställd krängningshämmare bak och ingen alls fram?

Kan diffbromsarna var orsaken till understyrningen?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Den understyr i utgången ändå

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



tå ut sliter insida, kan det möjligen vara det som ger ditt slitage.

Tå ut kan oxo ge bättre instyrning vilket man kan tolka som mindre undestyrning i början av kurvan.

Kanske kanske ditt problem kan förbättras m h a mindra tå ut och annan inställning på t.ex krängarna (styvare bak eller mjukare fram) för att kompensera den sämre insvängningen. Resultatet kan bli mindre understyrning i utgången.

Många kanske.....

_________________
Pär Hylander
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



om jag förstår det rätt är det inte förrän du får rejäl effekt på framhjulen som understyrningen sker - s.k. power understeer. En kille jag känner löste problemet genom att konvertera bilen till bakhjulsdrift (650 hk Porsche 993tt) men det är väl fel väg att gå för dig. Har du någon möjlighet att minska kraftöverföringen till framhjulen och få mer effekt skickad bak?

_________________
Anders Hansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Den understyr i utgången ändå

Kan det vara förarberoende??? OBS nu inget påhopp utan jag bara försöker titta på alla felkällor

Hmm tänker så det knakar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Vad händer om du vräker in bilen med påtvingad överstyrning mot apex, hjälper framhjulen till att dra bilen rakt då isf att skapa ett plogningsbeteende om du kör ett renare spår? Kanske är de "datastyrda diffarna" programmerade för att hjälpa till i rallyliknande situationer och inte för att ta hand om abuse understeer?

_________________
Anders Hansson
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
sweanders skrev:
Vad händer om du vräker in bilen med påtvingad överstyrning mot apex, hjälper framhjulen till att dra bilen rakt då isf att skapa ett plogningsbeteende om du kör ett renare spår? Kanske är de "datastyrda diffarna" programmerade för att hjälpa till i rallyliknande situationer och inte för att ta hand om abuse understeer?


Förmodligen är det nära verkligheten!
om jag våldar in bilen med fet överstyrning och ger på gas vid apex blir bilen initialt neutral går sedan över till något understyrd i utgången.
Bilen är lätt överstyrd om jag behåller samma radie i en lång sväng på jämn gas.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
sweanders skrev:
om jag förstår det rätt är det inte förrän du får rejäl effekt på framhjulen som understyrningen sker - s.k. power understeer. En kille jag känner löste problemet genom att konvertera bilen till bakhjulsdrift (650 hk Porsche 993tt) men det är väl fel väg att gå för dig. Har du någon möjlighet att minska kraftöverföringen till framhjulen och få mer effekt skickad bak?


Jag kan påverka mellan diffens låstid i 3 steg 2,6,12 sek innan den öppnar.
Det hela funkar ruggigt bra på halt underlag, men vid längre kurvor med r/slicks blir den lite understyrd.
Men det är vid extrem tids kapning på bana fenomenet uppstår.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Den understyr i utgången ändå

Kan det vara förarberoende??? OBS nu inget påhopp utan jag bara försöker titta på alla felkällor

Hmm tänker så det knakar


Det är oftast förar relaterat när det går för sakta

Det är när jag vill kapa sista 10/delarna det uppstår.

Jag har hygglig koll på bankörning inbillar jag mig
Varvtid på GR 1,35 Gälleråsen 1,16 Emmaboda SS 1,26 Challenge tullinge 1,22,44
Så jag ligger nog på max för en "orginal " bil.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Skruva banåkabil
Camber vinklar/däcksbredd EVO VIII ?
2348 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande