| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Camber vinklar/däcksbredd EVO VIII ?
|
2348 besök totalt |
|
Jag har kommit så långt det går med vinklar utan större modningar nu vill jag öka greppet ytterligare! Har 2,2 camber fram och 1,5 bak 235/40-18 R däck runtom ställbara hämmare f/b. Frågan är om jag kan bättra på greppet framför allt fram om jag går till typ 3,5-4 fram? Fick duktigt slitage sist på GR på insidan fram så corden kom fram
Funderar även på om det skulle ge något att försöka knöla in typ 255-265 däck? |
||
|
Nja,
Jag tror, väldigt generellt, att du har ganska lite att vinna på att öka till mer än vad du har idag. Du förlorar ju lite i bromsgrepp också. Skumt med slitaget på insidan, är du säker på att det kom specifikt av banåkningen och inte av många mil med mycket toevinkel? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag har ytterst lite toe ut fram, bara bankörning. Flera så kallade "kunniga" tycker att jag skall ha mycket mer camber fram för att undvika understyrning! vissa säger att mer däck ger högre kurvhastighet, frågan om det är värt att valsa skärmarna för det? Grundproblemet är att jag försöker överbrygga en lätt understyrning
|
||
|
citat:
Fick duktigt slitage sist på GR på insidan fram så corden kom fram Hmm låter lustigt (skall fundera mera på detta)
Båga framhjulen eller bara ett? Dubbel hmm är inte detta fenomen man får på FWD utan diffbroms med spinnade innerhjul? citat: Grundproblemet är att jag försöker överbrygga en lätt understyrning om den är LÄTT understyr så skulle jag inte tycka det är en nackdel. Lättaare att kör en SVAGT understyr bil. Hur reagerar den på justering av krängarna? citat: Funderar även på om det skulle ge något att försöka knöla in typ 255-265 däck? Mer däck i backen är aldrig fel citat: Är ingen expert men hur är det med Caster vinklar på en sådan bil. För det ger väl mer Camber på ytterhjulet när man svänger med bilen och gör den stabilar i fart. Ja, Caster ger en lite kompensation när man vrider på kringlan ca ca ca ca 0,1grd camber per grd vriding av hjulet. Med åtanke på att man vrider högst 5grd på hjulet på bana så brir det inte så mycket. Detta med en caster på 5grd och en spindelvinkel på 5-15grd. och jag mer caster ger stabilare bil raktfram men mer tyngstyrd. Vättigt caster är runt 5-8grd i de flästa fall. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Lite trådkapning
Det där har jag funderat på. Blir det inte svårare att få temp i bredare däck? Gör större yta mer skillnad än bra temp? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
|
citat:
Det där har jag funderat på. Blir det inte svårare att få temp i bredare däck? Gör större yta mer skillnad än bra temp? Man kan då ha mjukare gummi, ger mer grepp. Mjukar gummi bygger upp mer värma. Allså så var man på rätt temp igen. Hmm, låter lätt?? Inte i verkligheten. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det var bägge fram däcken som slet på innsidan,det sitter en diff fram så det blir bara lite spinn om jag är för hård med styrning och gas. Understyrning dyker upp efter apex, kan vara svårt att bygga bort pga, datasyrda diffar? Krängarna påverkar bara ingången i kurvan men när jag ger gas verkar diffarna ta över. Diffarna ger ett ruggigt driv ut ur böjjarna men när jag når gränsen för fästet understyr den. Mer däck verkar som en väg att gå. Hur vet man när man når gränsen för camber? Anledning till att jag frågar är att jag måste köpa en del prylar för att komma längre med cambern i fram, kan vara bra att veta om det är någon ide'innan! |
||
|
|
||
|
tå ut sliter insida, kan det möjligen vara det som ger ditt slitage.
Tå ut kan oxo ge bättre instyrning vilket man kan tolka som mindre undestyrning i början av kurvan. Kanske kanske ditt problem kan förbättras m h a mindra tå ut och annan inställning på t.ex krängarna (styvare bak eller mjukare fram) för att kompensera den sämre insvängningen. Resultatet kan bli mindre understyrning i utgången. Många kanske..... _________________ Pär Hylander |
||
|
om jag förstår det rätt är det inte förrän du får rejäl effekt på framhjulen som understyrningen sker - s.k. power understeer. En kille jag känner löste problemet genom att konvertera bilen till bakhjulsdrift (650 hk Porsche 993tt) men det är väl fel väg att gå för dig. Har du någon möjlighet att minska kraftöverföringen till framhjulen och få mer effekt skickad bak?
_________________ Anders Hansson |
||
|
Vad händer om du vräker in bilen med påtvingad överstyrning mot apex, hjälper framhjulen till att dra bilen rakt då isf att skapa ett plogningsbeteende om du kör ett renare spår? Kanske är de "datastyrda diffarna" programmerade för att hjälpa till i rallyliknande situationer och inte för att ta hand om abuse understeer?
_________________ Anders Hansson |
||
Förmodligen är det nära verkligheten! om jag våldar in bilen med fet överstyrning och ger på gas vid apex blir bilen initialt neutral går sedan över till något understyrd i utgången. Bilen är lätt överstyrd om jag behåller samma radie i en lång sväng på jämn gas. |
||
Jag kan påverka mellan diffens låstid i 3 steg 2,6,12 sek innan den öppnar. Det hela funkar ruggigt bra på halt underlag, men vid längre kurvor med r/slicks blir den lite understyrd. Men det är vid extrem tids kapning på bana fenomenet uppstår. |
||
Det är oftast förar relaterat när det går för sakta
Det är när jag vill kapa sista 10/delarna det uppstår. Jag har hygglig koll på bankörning inbillar jag mig
Varvtid på GR 1,35 Gälleråsen 1,16 Emmaboda SS 1,26 Challenge tullinge 1,22,44 Så jag ligger nog på max för en "orginal " bil. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2348 besök totalt |