Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1818 besök totalt |
Monterat DS3000 nu....
Bytte bromsvätska till AP 551 + bytte ett ok och satte dit Ferodo DS3000 runt om på BMW:n i helgen. Kan bara säga en sak: - Fy f__n vad det bettar! ![]() Har standardskivorna (Brembo) kvar på bilen. Skillnaden jämfört med de Ferodo standard-belägg som satt på bilen innan är enorm, faktiskt ![]() Beläggen kräver 2-3 inbromsningar för att få upp temperaturen, men sen hänger man i bältet.... Under inkörningen byggdes en del värme upp, blir spännande att se hur det funkar på Knutan till helgen utan slitsning etc av skivorna. ![]() Enda nackdelen som jag märkt hittills är att beläggen skitar ner en hel del, men det går att leva med. Livslängd på skivor/belägg återstår att se. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Re: Monterat DS3000 nu....
Vi åker fortfarande med de, redan då rätt begagnade, skivorna som satt på vår bil när vi köpte den. Bara förra säsongen så gick de 6x6 timmar + säkert 5 timmar träningar och vi kommer att börja säsongen på dessa i år igen. BMW originalskivor är MKT bra ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Nja, orginalskivorna som satt på när bilen inhandlades gick inte att
behålla, tyvärr. Fick montera nya skivor runt om, och det blev Brembo. Tror att BMW orginalmonterade Zimmermann, men har egentligen ingen aning ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Så här efter avslutad körning på Knutstorp är jag helnöjd
med bromsarna. Slets inte särskilt mycket - vare sig skivor eller belägg. Har ju hört att DS3000 skall käka skivor - det har inte jag märkt. Ingen tendens till mattning öht, ändå blev det rejält varmt . Körde visserligen med gatdäck - så belastade kanske inte bromsarna maximalt. Känner inget behov i dagsläget att uppgradera skivorna iaf. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Re: Monterat DS3000 nu....
Har BMW 325 E36 org. skivor fram på alfa 75:an. Fungerar kanon. Ypperlig kvalitet i dessa faktiskt. (bytte för att få i större skivor ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nej, tyvärr.
Du behöver samma bromsvärde fram som bak, annars blir det inte bra. Enda undantaget är framhjulsdrivna bilar, som kan använda svagare belägg bak. DS3000 bettar betydligt mer än Green Stuff, så om du vill ha det på bilen är det bara att byta fram OCH bak. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Jag hade från början tänkt att köra med DS3000 fram och DS2500
bak på min bil. Efter diskussioner här på forumet kollade jag med Ferodo själva. Svaret var entydigt: På bakhjulsdriven bil - samma friktionsvärde fram som bak På fyrhjulsdriven bil - samma friktionsvärde fram som bak På framhjulsdriven bil - kan ha svagare värde bak mot fram - annars rubbas bromsbalansen på bilen, och den kan uppföra sig konstigt vid hårda inbromsningar. Sörpan: Sen är det ju så att ABS-systemet strävar efter att kompensera skillnader i systemet, om tex man låser fram före bak, kommer ABS:en att försöka ta bort det, och släpper frambromsarna. Har ingen aning om Mintex-beläggens värden jämfört med dina bakbelägg, de kanske stämmer perfekt ihop - även om de kommer från olika tillverkare? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Är du säker på att DS3000 har högre friktionskoefficient än Green Stuff? Jag trodde att Green Stuff var värst på detta område? De ligger på över 0.5 om jag inte minns fel har för mig det är 0.53. Många racebelägg ligger ju så lågt som 0.3. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Daniel:
Jepp ![]() Har jag och Igino diskuterat flitigt i annan tråd. DS2500 har 0,50 i friktionsvärde, och är det belägg Ferodo rekommenderar till gata OCH bana. DS3000 i standardutförande har friktionsvärde 0,62 (i Plus-utförande 0,68) och är det belägg Ferodo rekommenderar till enbart bana/tävling. Sen är det en annan femma att jag är helnöjd öht med mina DS3000 även på gatan ![]() Kräver som sagt 2-3 inbromsningar i början av körningen för att betta 100%, men sen hänger man i bältet... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1818 besök totalt |