| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vevstakslager
|
2130 besök totalt |
|
Vevstakslager
Har jag plockat loss lagrena på tvåans cylinder. Visst ser dom inte 100 ut men är det 18200 mil eller oljetryckfall som gör utseendet på dem? Lite metalliskt gunk på ena lagret på utkanten, sticker upp som grader ungefär. Går lätt att pilla bort. Det både syns och känns på lagerytorna att det är repor, gällande djuphet osv kan jag inte bedömma om det är askass eller bara vanligt slitage. Vad gäller färgen så skulle dom varit mer blå om det hade gått varmt eller? Nu är dom åt det gula hållet. Hursomhelst ska dom bytas. Halvdan kvalité på bilden tyvärr:
Vad gäller veven så syns längsgående repor och dom känns knappt med nageln men det är absolut inte något grovt. Jag anser att den biten är lugn! Säg till om jag har fel och kom med bedömningstips!
Hur tycker Ni det ser ut? Ska jag mäta lagerspelet med dom gamla lagren eller måste jag köpa nya att mäta med? Tänkte om man kunde få en fingervisning om spelet. Det är standard lager som satt på. Tack för tips och råd!
Se min biltråd om min Porsche 944 för lite mer info om bil och bakgrund: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Gustav Hedelin |
||
|
Det där tycker jag att du ska få seriöst åtgärdat hos en motorrenoverare innan du kör med igen. Veven skall mätas och åtgätdas, på vilket sätt är svårt att avgöra på bild, men kör inte med nya lager på den veven, det slutar bara i problem och en ny renovering. Det är inte normalt slitage, kolla över oljepump mm innan du sätter ihop motorn.
|
||
|
tycker det ser ganska dåligt ut... eller rättare sagt, hur fan kan den motorn snurrat runt, skogstokigt vad dåliga lagrena var.. byt allt som kommit i kontakt med dom
|
||
|
Var finns det bra och prisvärda firmor som utför dessa arbeten i Göteborg, Trollhättan, Vänersborg? Bilen står i Vänersborg.
Hur jobbigt är det att släppa veven ut motorn när den sitter i, någon som har erfarenheter av det? mvh _________________ Gustav Hedelin |
||
Inte vettigt alls, lyft ur hela motorn. Bilbutteriks har ett riktigt ok (kunde vara bättre men fungerar) motorstativ på hjul för ungefär en femhundring. Då kan du snurra runt på motorn när du vill åt undersidan, snurra tillbaka för någon annat... _________________ Roland Johansson |
||
|
Hade planerat allt så väl.... tänkte lyfta ur motorn nu i helgen
Steppade in på Biltema glad i hågen och bad om ett motorstativ! -"Nää, dom utgick för ca 2 veckor sen!" VA!!??!! Något nytt stativ var inte på gång för tillfället i alla fall, sååå knäckande! Fattades bara det!!!
Finns det någon som säljer, lånar ut, hyr ut ett stativ så hör av Er! Göteborg med en radie på ett gäng mil är önskvärt. Fort helst! Tack på förhand! Mvh Gustav Hedelin 0709-559190 _________________ Gustav Hedelin |
||
Lyft ur motorn i alla fall. Ställ den på en lastpall. Det mesta man brukar behöva är att vända motorn från vanliga läget till upp-och-ner och det är lätt att vända när topplocket är bortplockat. Några fler lastpallar under så får du lagom arbetshöjd
Staviv är inte fel men ingen nödvändighet! _________________ Roland Johansson |
||
Det hade faktiskt varit det ultimata men jag har redan lovat att köpa ett annat stativ av en kille här på forumet, från Gävle
Skulle det skita sig så hör jag av mig med nån muta kanske
Måste säga att forumet är fantastiskt!! Grymt med hjälpsamma människor! Håller för övrigt på att förbereda för motorlyftet. MVH _________________ Gustav Hedelin |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vevstakslager
|
2130 besök totalt |