| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompretionsförhållande
|
1, 2 >> 6075 besök totalt |
|
Kompretionsförhållande
Jag ska konvertera min M20B25 ( BMW E30 325 ) motor från 2,5 L till 2,7 L. Detta gör man genom att använda en annan vev ( från tex 324 td ) som ökar slaget 6 mm, alltså 3 mm upp och 3 mm ner, för att kolven inte ska krocka med ventilerna använder man vevstakar från M20B20 ( E30 320 ) som är 5 mm kortare. För att sedan komma tillbaka till ursprungligt komp måste blocket planas lite, problemet är bara att jag inte fattar riktigt hur jag ska räkna ut hur mycket.....
Jag är tyvärr väldigt långt ifrån ett mattesnille....
Som jag förstått räknar man ut kompet så här: Slagvolym ( cylindervolym ) + förbränningsrumsvolym / förbränningsrumsvolym...rätt eller fel !? Slagvolymen ( cylindervolym ) kan ju inte vara så svårt att få fram om man vet slaglängd och cylinderdiameter. Men hur får man fram förbränningsrumsvolym !? Är det helt enkelt bara så att man får ta orginalförbränningsrumsvolymen ( hur man nu ska få tag på den...!? ) och sedan får man lägga till så mycket volym som det blir för att man flyttat ner kolven lite, alltså det utrymmet i cylindern som blir extra....!? Det får man väl också fram om bara man vet hur många mm längre ner man flyttat kolven samt cylinderns diameter !? Hur räknar man fram volym i en cylinder nu igen...
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
citat:
Hur räknar man fram volym i en cylinder nu igen... V=d^2*pi/4 *h eller V=r^2*pi*h d=diameter r=radie h=höjd/längd V=volym citat: Slagvolym ( cylindervolym ) + förbränningsrumsvolym / förbränningsrumsvolym...rätt eller fel !? Glöm inte topp-packningen _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Kompressionsförhållandet är lurigt.
Jag har formeln hemma men innan dagen är slut har du säkert redan fått den här.. Om inte skall jag posta den när jag kommer hem. När min motorbyggare mätte slagvolym hällde han i vätska och mätte. Men det går så klart att mäta och räkna också. Glöm inte att ta med tjockleken på en komprimerad topplockspackning vid kompberäkning. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
"Detta gör man genom att använda en annan vev ( från tex 324 td ) som ökar slaget 6 mm, alltså 3 mm upp och 3 mm ner, för att kolven inte ska krocka med ventilerna använder man vevstakar från M20B20 ( E30 320 ) som är 5 mm kortare. "
Där har du ditt svar, skillnaden är 2 millimeter. Annars är det bara att lägga i veven, i med kolv och vevstake och mät var kolven vänder i ÖD. |
||
Innan ändring: 1. Kompretionsförhållande: 8,8:1 2. Slag: 75 mm 3. Borr: 84 mm Efter ändring: 1. Kompretionsförhållande: ? ( Men jag vill att det ska vara 8,8:1...! ) 2. Slag: 81 mm 3. Borr: 84,5 mm EDIT: och frågan är alltså: Hur mycket ska man plana blocket för att nå tillbaka till orginalkomp...!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
om du vill ha exakt samma kompressionsförhållande så skall du inte ha samma höjd på kolven som innan ingreppet för då lär du få grymt mycket högre komp än 8.8:1.
Jag rekommenderar att du klurar ut hur mycket volym du hade i förbränningsrummet innan transplantationen (inte speciellt svår matte eftersom du har volymen och kompet) och sen funderar på hur mycket komp du vill ha efter operationen (runt 12:1 kanske?) och sen räknar du ut hur mycket du vill ändra kolvens läge i övre död punkt. Fundera sen på om det är vettigt att decka av det från blocket, jag tycker det låter galet när du kan lösa det med kolvar eller stakar, tänk kamkedja och sånt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Samma mått har jag läst och hört 2.0-2.5 mm blockplaning _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
eftersom kompressionsförhållandet är som du redan sagt. Komp = ( V_förbrrum+V_cyl ) / V_förbr
Förenklar man ovansåtende formel blir V_förbränningsrum = V_cyl / (kompressionen - 1 ) Du vet nu cylinderrummets volym. V_förbränning. Då kan man räkna ut den nya kompressionen. V_förbränning = (pi*8.4*8.4/4*7.5) / (8.8 - 1) = 53.26 kubikcentimeter. cc. Men eftersom kolven vänder 2mm för tidigt blir den nya förbränningsvolymen ny_V_förbr = 53.26 + pi*8.45*8.45/4*0.2 = 64.47 cc. Ny_komp = ( ny_V_förbr + V_cyl_nya ) / ny_V_förb = (64.47 + pi*8.45*8.45/4*8.1) / 64.47 = 8.04 Den nya kompressionen blir således 8.04. Vill du veta hur mycket toppen skall planans så blir det såhär: Önskatkomp = (ny_V_förbr - pi*8.45*8.45/4*planingsmått + V_cyl ) / ny_V_förbr- pi*8.45*8.45/4*planingsmått) planingsmått = 4*(ny_V_förbr + V_cyl/(1-önskatkomp))/ (pi*8.45*8.45) = 0.11 centimeter. Således måste du plana toppen 1.1 mm för att återfå 8.8 i kompression. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Jösses...detta blir ju bara stökigare och stökigare...
BMWTobbe: Jag vill tillbaka till orginalkomp med "orginalkolvar", sedan ska kompet bli 11,0:1 med de nya högkompressionskolvarna....kanske har jag tänkt fel här...!? När jag beställde högkompskolvarna hade jag inte några 2,7 L planer och beställde de nya kolvarna efter en orginalmotor, så när som på 0,5 mm renoveringsborrning, och kompet skulle bli 11,0:1 med dessa högkompskolvar !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Jag ska inte ha 8,8.1 !! Jag vill bara att orginalförutsättningarna ska vara så.... Sen när jag stoppar i mina högkompretionskolvar ska kompet bli 11,0.1 som jag tänkt, skulle det i alla fall blivit med orginal slaglängd och 84,5 mm borr, så jag hoppas det blir så....!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Förenklat är det så här:
Martin skall alltså byta till en vev med längre slag, behålla originalkolvar i utgångsläge och kompensera det längre slaget i veven med kortare stakar. Stakarna är 5 mm kortare än original och slaget i enkel riktning förlängt 3 mm. Kolven vänder 2 mm under originalhöjd vilket gör det nödvändigt att plana blocket 2 mm för att återgå till originalkomp. Justerbart kamdrev är också en förutsättning för att det skall fungera som det är tänkt eftersom cc måttet mellan dreven minskas. Detta har jag provat själv, så jag vet att det funkar
|
||
Men som jag nu förstått det är det inte så enkelt att man bara kan plana 2 mm för att komma tillbaka till orginalkomp...!? Visserligen kommer då kolven att vända på samma ställe, men det innebär ju tydligen inte att kompet blir samma eftersom man ökat slaget.....!? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Kompet blir högre eftersom du har högre volym i slaget, helt rätt, tänkte inte på det
. Kanske läge att bara plana en millimeter. Gjorde jag på min motor eftersom motorrenoveraren vägrade plana de två fullt ut. Min motor gick oförskämt bra trots att jag bara hade 272* kam och resten av delarna standard, ink grenrör.
|
||
|
jasså du vill ha rätt komp med nya kolvar? Då kan du ju fortfarande inte bara modda tillbaka dig till orginalkomp och sen byta kolvar eftersom du har större svept volym nu och då kommer det bli högre komp ändå även om det blir orginalkomp med orginalkolvarna...
Det är nog enklare om du säger exakt vad du vill åstakomma. Som jag fattar det vill du att kompet skall bli 11.0:1 efter bytet till nya kolvar och ny vev? Sen hade du ett par olika staklängder att leka med? Har de nya kolvarna 0.5mm större borr också? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kompretionsförhållande
|
1, 2 >> 6075 besök totalt |