Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kompretionsförhållande
<<   1, 2
6075 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
MaZ skrev:
jasså du vill ha rätt komp med nya kolvar? Då kan du ju fortfarande inte bara modda tillbaka dig till orginalkomp och sen byta kolvar eftersom du har större svept volym nu och då kommer det bli högre komp ändå även om det blir orginalkomp med orginalkolvarna...

Det är nog enklare om du säger exakt vad du vill åstakomma. Som jag fattar det vill du att kompet skall bli 11.0:1 efter bytet till nya kolvar och ny vev? Sen hade du ett par olika staklängder att leka med?
Har de nya kolvarna 0.5mm större borr också?

Jepp, helt rätt !! I den nya motorn med borr 84,5 mm ( istället för orginal 84 mm ) och 81 mm slaglängd ( istället för orginal 75 mm ) så vill jag med mina högkompskolvar ha ett komp på 11,0:1 vilket de skulle gett i samma motor med orginalvev och borr 84,5 mm !!

Racern:
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Så högkompressionskolvarna ger enligt uppgift 11,0 i kompressionsförhållande, med 84,5 i borr och orginalslag 75 mm.

Det innebär att förbränningsutrymmet (Vtopp) måste vara 42,06 cc med dessa kolvar. ( (Vtopp+Vslag)/Vtopp )

Ökar man slaget till 81 så blir slagvolymen (Vslag) 454,24 cc per cylinder.

Planar man även blocket 2 mm (så att kolven kommer lika högt som orginal) blir kompressionsförhållandet blir 11,8.

om man planar blocket mindre än 2 mm så blir inte squish-arean lika fin längre, vilket ökar spikningsrisken.

Jag tycker 11.8 med bibehållen squish låter bra.

EDIT: Jag glömde skriva att man bör plana blocket 2 mm. Rättade detta.

Göteborg
Här sen Nov 2002

William Ekström skrev:

Ökar man slaget till 81, så blir slagvolymen (Vslag) 454,24 cc per cylinder.

och kompressionsförhållandet blir 11,8.

om man planar blocket mindre än 2 mm så blir inte squish-arean lika fin längre, vilket ökar spikningsrisken.

Jag tycker 11.8 med bibehållen squish låter bra.

Med bibehållen komphöjd på kolven menar du? Det låter ju inte fel som sagt. Låter som om nån får beställa lite specialstakar..
Vad vill kammarna ha för komp då?

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

MaZ skrev:

Med bibehållen komphöjd på kolven menar du? Det låter ju inte fel som sagt. Låter som om nån får beställa lite specialstakar..
Vad vill kammarna ha för komp då?

Jag ändrade lite i min kommentar. Läs igen

Göteborg
Här sen Nov 2002

Ah, menar det.

Men det blir inga problem med nåt då? Justerbara kamdrev är ju såklart ett måste men funkar kedjespännaren t ex? inga dumma axlar och sånt som går upp till toppen?

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Verkar mer eller mindre vara en standardmodd att slänga i denna kombo av vev och stakar + att däcka blocket, så jag tror inte kamtransmissionen ska vara nåt större problem.

Eller vad säger du, Martin?

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
William Ekström skrev:
Verkar mer eller mindre vara en standardmodd att slänga i denna kombo av vev och stakar + att däcka blocket, så jag tror inte kamtransmissionen ska vara nåt större problem.

Eller vad säger du, Martin?

Det har jag inte hört talas om att det skulle vara några sådana problem...

Är många som slängt ihop detta recept innan, och jag har som sagt inte hört om några sådana problem...

Självklart ska jag använda ett justerbart kamdrev !!

Racern:
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Alla har vi olika standradmallar, i min värld har alla motorer lösa cylinderfoder så att decka en motor är inte möjligt...

BMW 330i -05
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005

Har du läst mycket om dettta? annars kommer här en länk med mycket info.

http://www.strictlyeta.net/technical/328i_1.html

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Skruva banåkabil
Kompretionsförhållande
<<   1, 2
6075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande