| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompretionsförhållande
|
<< 1, 2 6075 besök totalt |
Jepp, helt rätt !! I den nya motorn med borr 84,5 mm ( istället för orginal 84 mm ) och 81 mm slaglängd ( istället för orginal 75 mm ) så vill jag med mina högkompskolvar ha ett komp på 11,0:1 vilket de skulle gett i samma motor med orginalvev och borr 84,5 mm !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Så högkompressionskolvarna ger enligt uppgift 11,0 i kompressionsförhållande, med 84,5 i borr och orginalslag 75 mm.
Det innebär att förbränningsutrymmet (Vtopp) måste vara 42,06 cc med dessa kolvar. ( (Vtopp+Vslag)/Vtopp ) Ökar man slaget till 81 så blir slagvolymen (Vslag) 454,24 cc per cylinder. Planar man även blocket 2 mm (så att kolven kommer lika högt som orginal) blir kompressionsförhållandet blir 11,8. om man planar blocket mindre än 2 mm så blir inte squish-arean lika fin längre, vilket ökar spikningsrisken. Jag tycker 11.8 med bibehållen squish låter bra. EDIT: Jag glömde skriva att man bör plana blocket 2 mm. Rättade detta. _________________ William Ekström |
||
Med bibehållen komphöjd på kolven menar du? Det låter ju inte fel som sagt. Låter som om nån får beställa lite specialstakar..
Vad vill kammarna ha för komp då? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag ändrade lite i min kommentar. Läs igen
_________________ William Ekström |
||
|
Ah, menar det.
Men det blir inga problem med nåt då? Justerbara kamdrev är ju såklart ett måste men funkar kedjespännaren t ex? inga dumma axlar och sånt som går upp till toppen? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Verkar mer eller mindre vara en standardmodd att slänga i denna kombo av vev och stakar + att däcka blocket, så jag tror inte kamtransmissionen ska vara nåt större problem.
Eller vad säger du, Martin? _________________ William Ekström |
||
Det har jag inte hört talas om att det skulle vara några sådana problem... Är många som slängt ihop detta recept innan, och jag har som sagt inte hört om några sådana problem... Självklart ska jag använda ett justerbart kamdrev !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Har du läst mycket om dettta? annars kommer här en länk med mycket info.
http://www.strictlyeta.net/technical _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kompretionsförhållande
|
<< 1, 2 6075 besök totalt |