Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)
4917 besök totalt
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)

Jag har sett det här verktyget på en Japansk sida förut, men har inte fattat ett skit pga av språket :P

Hittade iaf sidan som säljer det, och nu vill jag dela med mig:

http://www.ikeya-f.co.jp/en/index.html

Gå in på "Maple A-one Gage"

Va tror ni om det här? Gäller att bilen står plant iaf...

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Falkeman
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 6



Funkar säkert bra

ett billigt verktyg för camber är annars
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=403&iItemId=9140 . . . .
till rätt pris dessutom och vattenpass.

_________________
Kör: SEAT LEON 20VT4
JONAS FALKEVI
Citera
mlswe
Sverige/08
Här sen Feb 2005
Inlägg: 128



Re: Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)

Zebb skrev:
Jag har sett det här verktyget på en Japansk sida förut, men har inte fattat ett skit pga av språket :P

Hittade iaf sidan som säljer det, och nu vill jag dela med mig:

http://www.ikeya-f.co.jp/en/index.html

Gå in på "Maple A-one Gage"

Va tror ni om det här? Gäller att bilen står plant iaf...
ser väldigt bra ut !! thumbs up

_________________
Markus Lilja
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Falkeman skrev:
Funkar säkert bra

ett billigt verktyg för camber är annars
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=403&iItemId=9140 . . . .
till rätt pris dessutom och vattenpass.


Ja, som du säger, rätt pris. Frågan är hur exakt den är?

Hittade förresten en gammal länk med lite fler bilder. Givetvis så finns bilderna längst ner på sidan plus att den är ultraseg att ladda

http://www.re-samurai.jp/cgi-bin/mt/archives/2005/09/index.html

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Falkeman skrev:
Funkar säkert bra

ett billigt verktyg för camber är annars
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=403&iItemId=9140 . . . .
till rätt pris dessutom och vattenpass.


funkar rätt bra för cambermätning faktiskt. Billig va den också.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Re: Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)

Zebb skrev:
Va tror ni om det här? Gäller att bilen står plant iaf...
Under förutsättning att hjulbultarna har samma utstick så är det ju inget fel. Det går ju att göra samma sak genom att göra en anliggning mot fälgkant också (om man klarar av att fästa den med bungycord runt fälgekrar el dyl) och då kanske få större precision.

Men om hjulbultsutsticket alltid är lika (alla 4/5/6 på samma hjul sticker lika långt ut) så är ju denna produkt mera generell (och färdigkonstruerad thumbs up ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Re: Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)

NiklasFalk skrev:
Zebb skrev:
Va tror ni om det här? Gäller att bilen står plant iaf...
Under förutsättning att hjulbultarna har samma utstick så är det ju inget fel. Det går ju att göra samma sak genom att göra en anliggning mot fälgkant också (om man klarar av att fästa den med bungycord runt fälgekrar el dyl) och då kanske få större precision.

Men om hjulbultsutsticket alltid är lika (alla 4/5/6 på samma hjul sticker lika långt ut) så är ju denna produkt mera generell (och färdigkonstruerad thumbs up ).


Jag tror inte hjulbultarnas längd har någon som helst betydelse. Man skruvar juh dom där "pinnarna" i botten på fälgen. Eller bromsskivan om man vill mäta tex cambern när bilen är upplyft. (som på dom senaste bilderna)

edit: Bra bild på vad jag menar:

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Re: Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)

Zebb skrev:
Jag tror inte hjulbultarnas längd har någon som helst betydelse. Man skruvar juh dom där "pinnarna" i botten på fälgen. Eller bromsskivan om man vill mäta tex cambern när bilen är upplyft. (som på dom senaste bilderna)
Då blir det ju lättare thumbs up men jag skulle nog i så fall vilja köra mot bromsskivan (litar inte på anliggning i konan) och ha pallbocken mot undre spindelled (stabilt och bra, men det kan fixas med en custom träbit)).
Med gängbara pallbockar vore det ju dessutom enkelt att fixa placeringen i våg.....

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re: Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)

Zebb skrev:



I detta fall måste väl mätningen vara ganska ointressant då hjulet blir helt utfjädrat?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Näe, Bilen på bilden är en Rx-7 gen3 med dubbla triangellänkar runt om, så cambern borde inte ändras nämnvärt, eller har jag fel där?

Ang. gängbara pallbockar så tycker jag att det var en mkt bra ide! Vart kan man få tag i sånna till humant pris?

Ska se om jag kan göra en sån här camberpryl, bara att rita upp och fräsa. Borde inte vara så svårt att få till.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Zebb skrev:
Näe, Bilen på bilden är en Rx-7 gen3 med dubbla triangellänkar runt om, så cambern borde inte ändras nämnvärt, eller har jag fel där?
Dubbla A-armar har ju fördelen att man kan få till vettig camber gain. Bara om armarna är lika långa så har du "konstant" camber, men varför skulle man vilja ha det?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Zebb skrev:
Näe, Bilen på bilden är en Rx-7 gen3 med dubbla triangellänkar runt om, så cambern borde inte ändras nämnvärt, eller har jag fel där?
Dubbla A-armar har ju fördelen att man kan få till vettig camber gain. Bara om armarna är lika långa så har du "konstant" camber, men varför skulle man vilja ha det?


Vad menar du med camber gain? Vill man inte ha konstat camber för att få en så förutsägbar bil som möjligt?

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Zebb skrev:
NiklasFalk skrev:
Zebb skrev:
Näe, Bilen på bilden är en Rx-7 gen3 med dubbla triangellänkar runt om, så cambern borde inte ändras nämnvärt, eller har jag fel där?
Dubbla A-armar har ju fördelen att man kan få till vettig camber gain. Bara om armarna är lika långa så har du "konstant" camber, men varför skulle man vilja ha det?


Vad menar du med camber gain? Vill man inte ha konstat camber för att få en så förutsägbar bil som möjligt?
När du kör rakt fram behövs ingen camber, i kurvan vill du ha lite negativ på ytterhjulen. Detta skapas genom att ha längre undre A-arm.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Det har du verkligen rätt i. Har inte änns tänkt i dom banorna innan

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Niklas Falk:
Är det något fel på svenska?? typ Camberkompensation.

citat:
När du kör rakt fram behövs ingen camber, i kurvan vill du ha lite negativ på ytterhjulen. Detta skapas genom att ha längre undre A-arm.

och när vi bromasar, då vill vi hälst inte har någon camberkomp vid in/ut fjädring.
man får aldeig vara riktig nöjd

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483


Trådstartare
Näe, usch vad vi har det jobbigt bakom


_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



fuling skrev:
och när vi bromasar, då vill vi hälst inte har någon camberkomp vid in/ut fjädring.
man får aldeig vara riktig nöjd


Det är därför vi kör med sänkta McPersson framvagnar med statisk camber...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Skruva banåkabil
Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)
4917 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande