| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)
|
4917 besök totalt |
|
Jag har sett det här verktyget på en Japansk sida förut, men har inte fattat ett skit pga av språket :P Hittade iaf sidan som säljer det, och nu vill jag dela med mig: http://www.ikeya-f.co.jp/en/index.ht Gå in på "Maple A-one Gage" Va tror ni om det här? Gäller att bilen står plant iaf... _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Funkar säkert bra
ett billigt verktyg för camber är annars http://www.biltema.se/products/produ till rätt pris dessutom och vattenpass. _________________ Kör: SEAT LEON 20VT4 JONAS FALKEVI |
||||||
|
Re: Smidigt Camber/Toe-verktyg(?)
_________________ Markus Lilja |
||||||
Ja, som du säger, rätt pris. Frågan är hur exakt den är? Hittade förresten en gammal länk med lite fler bilder. Givetvis så finns bilderna längst ner på sidan plus att den är ultraseg att ladda
http://www.re-samurai.jp/cgi-bin/mt/ _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
funkar rätt bra för cambermätning faktiskt. Billig va den också. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Men om hjulbultsutsticket alltid är lika (alla 4/5/6 på samma hjul sticker lika långt ut) så är ju denna produkt mera generell (och färdigkonstruerad
|
||||||
|
Jag tror inte hjulbultarnas längd har någon som helst betydelse. Man skruvar juh dom där "pinnarna" i botten på fälgen. Eller bromsskivan om man vill mäta tex cambern när bilen är upplyft. (som på dom senaste bilderna) edit: Bra bild på vad jag menar:
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Med gängbara pallbockar vore det ju dessutom enkelt att fixa placeringen i våg..... |
||||||
|
Näe, Bilen på bilden är en Rx-7 gen3 med dubbla triangellänkar runt om, så cambern borde inte ändras nämnvärt, eller har jag fel där?
Ang. gängbara pallbockar så tycker jag att det var en mkt bra ide! Vart kan man få tag i sånna till humant pris? Ska se om jag kan göra en sån här camberpryl, bara att rita upp och fräsa. Borde inte vara så svårt att få till. _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
||||||
Vad menar du med camber gain? Vill man inte ha konstat camber för att få en så förutsägbar bil som möjligt? _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
||||||
|
Niklas Falk:
Är det något fel på svenska?? typ Camberkompensation.
citat: När du kör rakt fram behövs ingen camber, i kurvan vill du ha lite negativ på ytterhjulen. Detta skapas genom att ha längre undre A-arm. och när vi bromasar, då vill vi hälst inte har någon camberkomp vid in/ut fjädring. man får aldeig vara riktig nöjd
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Det är därför vi kör med sänkta McPersson framvagnar med statisk camber...
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4917 besök totalt |