Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porschebromsuppgraderingsfråga
1933 besök totalt
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hej,
Jag uppgraderar mina bromsar och har kommit till bakoken. Bilen är i grunden en SC- 80talare. Bromsoken är framok till en boxter(s?).

Min fråga är om någon vet måtten på de distanser som krävs mellan oket och fästet??

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Re: Porschebromsuppgraderingsfråga

Jonas Lindell skrev:
Hej,
Jag uppgraderar mina bromsar och har kommit till bakoken. Bilen är i grunden en SC- 80talare. Bromsoken är framok till en boxter(s?).
Min fråga är om någon vet måtten på de distanser som krävs mellan oket och fästet??

I februarinummret av den engelska tidningen "911 & Porsche World" fanns en artikel kring hur man fixar Boxter 2,5 caliprar fram och bak till i princip alla icke turbo 911'or mellan 1969 och 1989. Kittet man refererar till byggs av www.autofarm.co.uk
(Se http://www.autofarm.co.uk/parts/boxbrake.html )Kanske kan få fram något ur den artikeln?

www.chpltd.com/shop kan du beställa back issues

BMW M3 E92 -10
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

oken är vanliga boxter, till S modellen tror jag dom är röda inte för att det var så viktigt men ändå

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Nicke_1 skrev:
Jonas Lindell skrev:
Hej,

I februarinummret av den engelska tidningen "911 & Porsche World" fanns en artikel kring hur man fixar Boxter 2,5 caliprar fram och bak till i princip alla icke turbo 911'or mellan 1969 och 1989. Kittet man refererar till byggs av www.autofarm.co.uk
(Se http://www.autofarm.co.uk/parts/boxbrake.html )Kanske kan få fram något ur den artikeln?

Niklas, det känns nästan som man ertappat dig med att läsa p#rr-tidningar

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Förresten, oket på bilden är upp och ner, röret mellan okhalvorna ska löpa i nederkant, annars lär det blir knepigt att lufta oken

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Staffan Bergholm skrev:

Niklas, det känns nästan som man ertappat dig med att läsa p#rr-tidningar

Är inte riktigt med på hur du menar, jag läser bara artiklarna i Automobil som har med BMW att göra...

BMW M3 E92 -10
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nicke_1 skrev:
Förresten, oket på bilden är upp och ner, röret mellan okhalvorna ska löpa i nederkant, annars lär det blir knepigt att lufta oken

Nja, inte helt säkert. En fabrikant som nämnt i en annan tråd (ISR, världsbäst på hojbromsar) har på de flesta modeller luftnipplarna i neråt!

Går att lufta ändå, enklast är att börja med att hänga oken högre än huvudcylinder!

Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Mycket tacksam för tipsen thumbs up

Will fit any 911 (with 3.5" calliper bolt spacing) from 1969 2.0l to the last of the 3.2 Carreras and anything in between. Fits inside 15" wheel rims (unlike Big Reds!).

Jag tolkar detta som att distansen skall vara 3,5"...låter inte möjligt, bör snarare vara 3,5cm

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Jonas Lindell skrev:
3.5" calliper bolt spacing

det bör vara att avståndet mellan infästningsbultarna till oket skall vara 3,5 x 2,54 cm = 8,89 cm.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Rolle Scirocco skrev:
Nicke_1 skrev:

Nja, inte helt säkert. En fabrikant som nämnt i en annan tråd (ISR, världsbäst på hojbromsar) har på de flesta modeller luftnipplarna i neråt!

Går att lufta ändå, enklast är att börja med att hänga oken högre än huvudcylinder!

Jo, helt säker! - Boxter oken är monterade med luftningnipplarna uppåt!

BMW M3 E92 -10
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Jonas Lindell skrev:
3.5" calliper bolt spacing

det bör vara att avståndet mellan infästningsbultarna till oket skall vara 3,5 x 2,54 cm = 8,89 cm.

Ja naturligtvis,

thumbs up

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nicke_1 skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Nicke_1 skrev:

Jo, helt säker! - Boxter oken är monterade med luftningnipplarna uppåt!

Haha, skall ha det i åtanke när jag monterar dem tack!

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jonas 4923
umeå
Här sen Mar 2004

Hej på er ,
"vanliga " boxter ok har olika storlek på kolvarna , när man monterar dessa ok på en vanlig gammel elva
hamnar luftnipplarna nedåt eftersom oket nu sitter framför navets centrum medan på boxter sitter det bakom om ni förstår vad jag menar . de större kolvarna i oken skall alltså vara nedåt vid montering i gammel elva.
Första luftningen blir lite bökig ,själv lossade jag oken och "vände" dessa så nipplarna kom uppåt.
stoppade in lämpligt plattjärn mellan beläggen isf skivan och luftade monterade därefter oken på plats igen . klart. Om man nu monterar oken "fel " tappar man bromskraft och det skriker något sjukt när man bromsar.

Hoppas ni fattar och att jag inte bara förvirrat allt .........

Tjipp

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jonas 4923 skrev:
Hej på er ,
"vanliga " boxter ok har olika storlek på kolvarna , när man monterar dessa ok på en vanlig gammel elva
hamnar luftnipplarna nedåt eftersom oket nu sitter framför navets centrum medan på boxter sitter det bakom om ni förstår vad jag menar . de större kolvarna i oken skall alltså vara nedåt vid montering i gammel elva.
Första luftningen blir lite bökig ,själv lossade jag oken och "vände" dessa så nipplarna kom uppåt.
stoppade in lämpligt plattjärn mellan beläggen isf skivan och luftade monterade därefter oken på plats igen . klart. Om man nu monterar oken "fel " tappar man bromskraft och det skriker något sjukt när man bromsar.

Tjipp

Ja, att kolvarna sitter åt rätt håll är viktigt, annars blir det liksom fel för belägget.

Vill man inte ha sina nipplar neråt (vilket faktiskt är rätt bökigt i långa loppet), så kan man skruva loss båda nipplarna, skruva loss röret och helt enkelt byta plats på delarna så röret kommer nederst igen. Av någon standardiserad anledning är gängorna likadana i båda ändorna. Underlättar produktionen en del... Och mekandet.

Enda trubblet med Boxterbromsarna är att man får fel bromsfördelning på en 911 på grund av att bilarna har rätt olika viktfördelning. Det kommer bli framhjulslåsning oavsett hur man gör, något som kommer förlänga bromssträckorna en del. Med dubbla - justerbara - huvudcylindrar eller ABS minskar problemet rätt mycket. Vad du än gör - sätt INTE en bromsreduceringsventil på framkretsen.

/ Jonas Jarlmark
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Jonas 4923 skrev:
Hej på er ,

Tjipp

om jag minns rätt så är det samma kolvstorlek på Boxter ok fram och olika storlek bak. Sitter bakoken på en Boxter bakom navcentrum?? Ren slump om jag har fått det rätt.

1933 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande