| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porschebromsuppgraderingsfråga
|
1933 besök totalt |
|
Hej,
Jag uppgraderar mina bromsar och har kommit till bakoken. Bilen är i grunden en SC- 80talare. Bromsoken är framok till en boxter(s?). Min fråga är om någon vet måtten på de distanser som krävs mellan oket och fästet??
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||
|
Re: Porschebromsuppgraderingsfråga
I februarinummret av den engelska tidningen "911 & Porsche World" fanns en artikel kring hur man fixar Boxter 2,5 caliprar fram och bak till i princip alla icke turbo 911'or mellan 1969 och 1989. Kittet man refererar till byggs av www.autofarm.co.uk (Se http://www.autofarm.co.uk/parts/boxb På www.chpltd.com/shop kan du beställa back issues _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
|
Niklas, det känns nästan som man ertappat dig med att läsa p#rr-tidningar _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Är inte riktigt med på hur du menar, jag läser bara artiklarna i Automobil som har med BMW att göra...
Nja, inte helt säkert. En fabrikant som nämnt i en annan tråd (ISR, världsbäst på hojbromsar) har på de flesta modeller luftnipplarna i neråt! Går att lufta ändå, enklast är att börja med att hänga oken högre än huvudcylinder! _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Mycket tacksam för tipsen
Will fit any 911 (with 3.5" calliper bolt spacing) from 1969 2.0l to the last of the 3.2 Carreras and anything in between. Fits inside 15" wheel rims (unlike Big Reds!). Jag tolkar detta som att distansen skall vara 3,5"...låter inte möjligt, bör snarare vara 3,5cm
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||||
det bör vara att avståndet mellan infästningsbultarna till oket skall vara 3,5 x 2,54 cm = 8,89 cm. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Jo, helt säker! - Boxter oken är monterade med luftningnipplarna uppåt!
|
||||||
Haha, skall ha det i åtanke när jag monterar dem tack!
|
||||||
|
Hej på er ,
"vanliga " boxter ok har olika storlek på kolvarna , när man monterar dessa ok på en vanlig gammel elva hamnar luftnipplarna nedåt eftersom oket nu sitter framför navets centrum medan på boxter sitter det bakom om ni förstår vad jag menar . de större kolvarna i oken skall alltså vara nedåt vid montering i gammel elva. Första luftningen blir lite bökig ,själv lossade jag oken och "vände" dessa så nipplarna kom uppåt. stoppade in lämpligt plattjärn mellan beläggen isf skivan och luftade monterade därefter oken på plats igen . klart. Om man nu monterar oken "fel " tappar man bromskraft och det skriker något sjukt när man bromsar. Hoppas ni fattar och att jag inte bara förvirrat allt ......... Tjipp _________________ Jonas Hjältén pcs 4923 |
||||||
Ja, att kolvarna sitter åt rätt håll är viktigt, annars blir det liksom fel för belägget. Vill man inte ha sina nipplar neråt (vilket faktiskt är rätt bökigt i långa loppet), så kan man skruva loss båda nipplarna, skruva loss röret och helt enkelt byta plats på delarna så röret kommer nederst igen. Av någon standardiserad anledning är gängorna likadana i båda ändorna. Underlättar produktionen en del... Och mekandet. Enda trubblet med Boxterbromsarna är att man får fel bromsfördelning på en 911 på grund av att bilarna har rätt olika viktfördelning. Det kommer bli framhjulslåsning oavsett hur man gör, något som kommer förlänga bromssträckorna en del. Med dubbla - justerbara - huvudcylindrar eller ABS minskar problemet rätt mycket. Vad du än gör - sätt INTE en bromsreduceringsventil på framkretsen. / Jonas Jarlmark |
||||||
om jag minns rätt så är det samma kolvstorlek på Boxter ok fram och olika storlek bak. Sitter bakoken på en Boxter bakom navcentrum?? Ren slump om jag har fått det rätt. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1933 besök totalt |