| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur montera/demontera pinnbultar ?
|
<< 1, 2 19 besök senaste veckan (15798 totalt) |
|
Kollar upp detta under kvällen, som vanligt är vi oense om var prylarna är
Tror dock att det är svårt att dra loss pinnarna med dessa verktyg om de sitter , rörtång med bra käft är nog det bästa att dra ut med. Knacka först, värm, spreja med 5-56 så att det drar in och löser rosten, kan ju gå lika bra med tunnflytande olja (när man sprejar / häller på olja så får det ju inte vara för varmt förstås)
om nu gängan blir skadad i toppen så är ju helicoil bra att använda. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Tack för att du kollar Stefan! Jag har inte gett upp möjligheten att gänga ur pinnbultarna. Skulle vilja testa med specialverktyget, har svårt att komma åt med rörtång pga diverse prytlar runt omkring, eventuellt skulle det fungera bättre med en mindre rörtång. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Jaja. Det händer att dom går av, du har säkert inte gjort något fel. Alternativmetod för att få ut dom är att slipa ner rosten på stumpen, dra på två muttrar och svetsa dom fast i pinnen. Sen får du tokvärma i basen med acetylen (men kör inte munstycket så när att "blåa" lågan kommer nära metallen, då smälter den. Sen får du fort ta bort svetslågan och köra dit en hylsa och försöka backa ut pinnen. Går den av längre ner får du borra ett hål i mitten och knacka dit en torxpinne. Går bitsen av har du verkliga problem. Då är det EDM som gäller. Insexmuttrar kommer jag ihåg att jag köpte på Porschecentrum. Såvitt jag minns satt det insexmuttrar bara på ena sidan av varje avgasport och enda anledning att dom öht. satt där var pga. att det var omöjligt att nå dit med vanlig hylsnyckel. Det var länge sedan, men jag har för mig att jag sket i insexmuttrar och körde med vanliga stukade kopparmuttrar avsedda för avgasysystem som jag drog åt på nått finurligt sätt med hemtillverkad nyckel. Ska kolla bilder och om jag har muttrar kvar när jag kommer hem (är på tjänsteresa till mitten av nästa vecka). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Det blir duell bakom trash-muren på Tornväktargränd i vanlig ordning... Du får välja vapen...
Staffan, jag ska kika, antagligen har jag mojängerna hos mig...
Är emellertid lite tveksam till om det funkar. Nå't ska vi väl kunna hitta på. Annars får vi väl blanda in Johan igen...
|
||||||||
|
P.S.
För övrigt anser jag att detta med värmekammare, rostiga pinnskruvar och olika muttrar är en riktig skitkonstruktion som mår bäst av att ersättas av helicoils i alla hål, nya pinnbultar och kopparmuttrar. Kartago bör förstöras också... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Det finns ju Helicoilmuttrar som har den "rosalila" instatsgängan med självlåsning, enl gammal uppgift från CollyCompany som marknadsför Helicoil i Sverige så ska de även tåla "turbovärme" de sa även att Volvo hade haft de muttrarna "original" på 240 turbo.
Ska tydligen tåla skakningar/vibrationer bättre än andra muttrar. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Jodå, låg i verktygsskåpet...
Jag tror dock att det måste finnas en hel del kvar av pinnskruven för att det ska gå att få grepp med denna typen av verktyg. |
||||||||
Jag tar och mäter pinnbultarna så kan vi se om det är någon mening med att prova. Lite lätt frustrerande det här, funderar på att åka till svärfar och låna hans gassvets "just in case". Men jag börjar förbereda mig mentalt på att borra. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Ska du värma upp för att få ut pinnar är gassvets ett måste. Jag vet att det låter konstigt men ska man värma aliuminium är det acetylen som gäller...samma när man ska plocka ut kärvande topplocksbultar ur blockhalvor, man får värma på ordentligt bakifrån. Dock får man fetta till lågan litegrann så man inte får "skärbrännareffekt" (dvs. undvik blåflamma). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Tack Goran! Jag tror faktiskt att jag ska krypa till korset och ta hjälp av någon som gjort det här förut. Har inte hållit i en svets med tång, ser att den här tråden lätt skulle kunna vändas till en påminnelse om att inte ge sig på saker som man inte behärskar. Såhär kommer ett desperat rop på hjälp! Please, please är det någon som kan hjälpa en rejsa medlem i nöd med att få bort 2 st jobbiga pinnbultar ? Jag kan se till att det finns en gassvets och att se till att allt annat som behövs är på plats. Värmer upp garaget till 20 grader, valfri musik på radion och bra belysning. Kan erbjuda kontant betalning, ett 6-punktsbälte där datumet har gått ut som ligger och skräpar, flaska whiskey eller andra förslag på betalning. Dock kan jag inte tänka mig att få hjälp utan att få ge något tillbaka, är inte förhandlingsbart
Skulle behöva göra det här från någon gång i mitten av nästa vecka och framåt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
|
Nu har jag ALDRIG skruvat folkvagnar med menderhetskomplek men väl slagist med ett STORT antal triskande saker. Gassvets har jag använt ganska länge.
Så en signal så skall vi se om vi kan lösa det. Du ska ha all heder som försöker _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Kanon Johan, är det någon speciellt jag ska kolla när det gäller svärfars gassvets, tex. typ av gas, munstycken, svetstråd (eller vad det heter) etc. ? Jag slår en signal dom närmaste dagarna. Edit Det tog 15 minuter att få hjälp helt otroligt!
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
I min värd så är en gassvets asytulen(jä.... bokstäver ) och syrgas.
Är en röd(as....) och svart(syrgas) tub. Se till att få med väskan med alla munskycken om sådan finns. Lite svetstråd i olika demensioner är aldrig fel, man vet aldrig vad som händer. Har du brandsläckare? jä... bra om det skiter sig. Nu skall vi inte måla fa.. på väggen men MR Mörfy finns alltid i faggorna Har du bjudin in honom kommer inte jag
Påmin mig så tar jag med rörtänger i olika storlekar + annat våld som kan tänkas behövas. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Bra, ska påminne om rörtänger, har själv bara en feting. Tror att svärfar har ca 5 st olika munstycken, ska kolla gasen. Svetstråd vet jag inte, kan du ta med lite ? Brandsläckare har jag, både stora och små men du ska veta att Murphy bor i garaget sedan 5 år tillbaka, har försökt att vräka honom men han vägrar att flytta
Skämt å sido, du har mitt fulla förtroende, inser att det alltid kan skita sig. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
|
Redan på yrkesplugget fick jag denna metod beskriven för mig och den har fungerat i 9 fall av 10.
När inget annat än en stump återstår av pinnskruven migsvetsar du dit en mutter av samma dimension som pinnskruven. Låt det kallna. Det är här de flesta gör fel. Om man försöker dra en varm skruv har den expanderat av värmen och går följdaktligen tyngre. Spreja sedan med mycket isopropanol(finns i sprayburkar typ bromsrengöring, rengöringsspray, etc). Problemet med en vanlig rostolja är att den är för tjock för att komma in till rosten i gängan. Isopropanolen gör egentligen att rosten expanderar, vilket skapar rörelse, vilket gör att det släpper. När den väl börjar röra på sig är det viktigt att smörja med någon vanlig rostolja så att inte gängan skär. Lycka till !!!!! _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||||||||
Tack! Lita på att det här kommer att vara ett väldokumenterat event med mycket bilder, känns som att längden på tråden förtjänar det
Johan, ta på dig finaste mekaroverallen och klipp näshåren, det kommer vara högupplösta bilder
||||||||
|
Min (20oz) Kolsyretub från min gamla paintballbössa är en av mina bättre vänner...
Använd alla rostlösare du har, rengör mm... Montera mutter, oljad bricka, mutter, oljad bricka, mutter på nämnda pinnbult... tanken är att du ska kunna jobba på den mittersta muttern utan att någon av dom andra muttrarna flyttar sig. Värm på bästa sätt, dvs ut och ös på med bilen, (sägs dock att man inte ska köra utan grenrör, dumt å prova om det är sant.. så ha isåfall bara ovanstående redo... ) alternativt ställ motorn/toppen i en låda med varmluftspickan som blåser in i någon timma och ta ut när den är 90-100 grader eller så... se till att alla grejjor är framme, på med fast nyckel på mittenmuttern och gärna något som gör att du skärmar av toppen från pinnbulten (kartong går utmärkt) ladda sen utav bara helvete med -60 grader kolsyra direkt på pinnbulten/muttrarna. Om man samtidigt jobbar fram och tillbaka med den fasta nyckeln så brukar det mesta släppa eftersom toppen är utvidgad av vörmen och pinnbulten krymper något av kylan, upprepa vid behov. Värma med acetylenen går naturligtvis också bra, men man bör veta vad man gör så inget blir skevt eller någon härdning går åt skogen, för varmt är inte bra. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
|
På mina Saabar har det hänt att pinnbulten till grenröret gått av inne i toppen, eller så går de bara av..
Då tar man fram MIG-svetsen och svetsar på mutter (Ja, det går även fast den är av längre in, fäster ju dåligt i alu) Edit: Bildbevis finns..
|
||||||||
|
Tack för alla tips
Läs den spännande upplösningen på dramat här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Rejsa
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur montera/demontera pinnbultar ?
|
<< 1, 2 19 besök senaste veckan (15798 totalt) |