| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgas Temp
|
1, 2 >> 7727 besök totalt |
|
Avgas Temp
Hej jag har just köpt mig en Avgas temp. Och idag när jag öppnade den så stog det bara hur jag skulle koppla alla kablar, inget om hur långt ifrån toppens avgas hål den skulle sitta. Är det någon här som har någon idé och hur långt ifrån den ska sitta? mätaren kommer från Hybrid tackar för svar //Alex _________________ Alexander Sundquist |
||||||
|
det beror väl på var du vill mäta tempen?
Spontant hade jag satt den så nära toppen som möjligt...
|
||||||
|
jag hade spontant satt den där primärrören går ihop? om en cylinder blir tokvarm ser man utslag, (visserligen är det svårt att se om en cylinder skulle vara kallare....
)
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
|
||||||
|
Vad har du för motor? Turbo eller sug?
Turbo = 10cm före turbon Sug = beroende på om du vill mäta varje individuellt, annars sätter du den bara där alla rör går ihop... _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
om alla rör går ihop starx före turbon då? 850 grenrör... ska oxå koppla in EGT _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
vill bara förtydliga att jag satt ju och tänkte på indivduell mätning, något annat kan väl inte vara intressant då man brukar mäta tempen för att kontrollera om alla cylindrarna går lika varmt? |
||||||
Ja 10cm är det optimala när det gäller turbo. Och sen är det lite upp till dig själv hur du vill "fuska" _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
Beror helt på, om det som sagt är en turbo bil eller inte. Största anledningen till att man har avgas temp på en turbo bil är för att man vill veta hur varmt det blir... Så att man inte förstör turbon. Visst har man råd så är individuell mätning jätte bra, men du ser bara om den går snålt eller fet på någon cylingder. Och personligen skulle jag bli tokig eftersom ingen cylinder skulle vissa samma resultat... På en sugmotor, för att få en ungefärlig hum om vad man har för temp... På en turbo för att se så att man inte förstör turbon... _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
Ja det är ju faktiskt en bra lösning. Men då skulle jag rekommendera dig att sätta 5st fästen. Just för att kunna kolla hur dom olika cylindrarna går. Och sen när du lessnat på att kolla dom olika värdena på cylindrarna så sätt den framför turbon... _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
Kommer inte att sätta den framför turbo då den sitter så långt från grenröret på en 951. Enligt andra som mätt EGT är cylinder 2 den som har högst avgastemp så det blir där sensorn hamnar med största sannolikhet. _________________ Anders Hansson |
||||||
Turbo är inte ett alternativ i min värld...
Mer körbart med stor volym
|
||||||
Har du tur kanske du får åka med i min värld någon gång... 1.3L turbo och 290 hk på bakhjulen... så får vi se vad du säger sen
_________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
Lagg...
skojar bara med dig.. |
||||||
|
När man sätter givaren framför turbon så bör man veta att den givaren håller
Det finns de givare där mätproben har gått av inne i röret och rensat vingarna i turbon. Det står att läsa om sånt här på TPC-forumet "Avancerad trimning", Göran Haijenhem och Mats Ivarson håller en hög kunskapsprofil där. Billig givare Dyr givare dvs kolla noga att den ska hålla.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Korrekt, men frågan är hur mycket nytta man har av mätvärden som kommer från samtliga cylindrar och sedan passerat en turbo.. _________________ Anders Hansson |
||||||
"sedan passerat en turbo"??? Man ska absolut inte sätta den efter turbon, det har man ingen som helst nytta av... Bil med turbo, 10 cm före turbo... och angående kvaliten på givarna... Alla "kända" märken och då syftar jag speciellt på japanska märken... HKS Greddy Apexi Defi osv osv alla dom givarna klarar en bra bit över 1000grader... Men som sagt, man får oftast vad man betalat för. Men om man kör med sugmotor kan man ju ha i åtanke att en sån motorn kommer väldigt sällan upp i temperaturer som ens är i närheten av en turbo motor... Så då kanske man kan snåla nån krona... _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
|
just nu så kör jag med kompressor, men det är lite problem med den så jag ska nog köra med kompresson på men ta bort själva Rootrarna inne i kompresson tills vidare. har inte så mycket pengar just nu så då kan jag inte göra så mycket åt felet
ska jag ändå fästa den så nära som möjligt? Sen har jag en fråga till fick min bredbandlamda idag. från hqtec.se ska den ska jag fästa längre ner på grenröret. har någon aning om vart? just där grenröret går underbilen skulle väll bli bra ? //Alex _________________ Alexander Sundquist |
||||||
här står allt:http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LM-1_Manual_3.0.pdf se punkt 4:1 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgas Temp
|
1, 2 >> 7727 besök totalt |