Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avgas Temp
1, 2   >>
7727 besök totalt
Mr:Sunken
Umeå
Här sen Dec 2005
Inlägg: 5


Trådstartare
Avgas Temp

Hej
jag har just köpt mig en Avgas temp. Och idag när jag öppnade den så stog det bara hur jag skulle koppla alla kablar, inget om hur långt ifrån toppens avgas hål den skulle sitta.
Är det någon här som har någon idé och hur långt ifrån den ska sitta?

mätaren kommer från Hybrid

tackar för svar //Alex

_________________
Alexander Sundquist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



det beror väl på var du vill mäta tempen?

Spontant hade jag satt den så nära toppen som möjligt...
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



jag hade spontant satt den där primärrören går ihop? om en cylinder blir tokvarm ser man utslag, (visserligen är det svårt att se om en cylinder skulle vara kallare.... )

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Så nära utblåsen som möjligt, så ger den snabbt utslag.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
X-Man
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 32



Vad har du för motor? Turbo eller sug?

Turbo = 10cm före turbon

Sug = beroende på om du vill mäta varje individuellt, annars sätter du den bara där alla rör går ihop...

_________________
Micke Wennberg

oversteer - when passanger screams.
Understeer - when driver screams.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



X-Man skrev:
Vad har du för motor? Turbo eller sug?

Turbo = 10cm före turbon

Sug = beroende på om du vill mäta varje individuellt, annars sätter du den bara där alla rör går ihop...


om alla rör går ihop starx före turbon då? 850 grenrör... ska oxå koppla in EGT

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Anders Jeppsson skrev:
det beror väl på var du vill mäta tempen?

Spontant hade jag satt den så nära toppen som möjligt...


vill bara förtydliga att jag satt ju och tänkte på indivduell mätning, något annat kan väl inte vara intressant då man brukar mäta tempen för att kontrollera om alla cylindrarna går lika varmt?
Citera
X-Man
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 32



Roger Brorsson skrev:
X-Man skrev:
Vad har du för motor? Turbo eller sug?

Turbo = 10cm före turbon

Sug = beroende på om du vill mäta varje individuellt, annars sätter du den bara där alla rör går ihop...


om alla rör går ihop starx före turbon då? 850 grenrör... ska oxå koppla in EGT


Ja 10cm är det optimala när det gäller turbo. Och sen är det lite upp till dig själv hur du vill "fuska"

_________________
Micke Wennberg

oversteer - when passanger screams.
Understeer - when driver screams.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!
Citera
X-Man
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 32



Anders Jeppsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
det beror väl på var du vill mäta tempen?

Spontant hade jag satt den så nära toppen som möjligt...


vill bara förtydliga att jag satt ju och tänkte på indivduell mätning, något annat kan väl inte vara intressant då man brukar mäta tempen för att kontrollera om alla cylindrarna går lika varmt?


Beror helt på, om det som sagt är en turbo bil eller inte. Största anledningen till att man har avgas temp på en turbo bil är för att man vill veta hur varmt det blir... Så att man inte förstör turbon.

Visst har man råd så är individuell mätning jätte bra, men du ser bara om den går snålt eller fet på någon cylingder. Och personligen skulle jag bli tokig eftersom ingen cylinder skulle vissa samma resultat...

På en sugmotor, för att få en ungefärlig hum om vad man har för temp...

På en turbo för att se så att man inte förstör turbon...

_________________
Micke Wennberg

oversteer - when passanger screams.
Understeer - when driver screams.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



På en Porsche 944 turbo har jag fått rekommendationer att sätta uttag på alla fyra rör i gernröret för att sedan kunna flytta sensorn (jag har bara en) och mäta från samtliga cylindrar.

_________________
Anders Hansson
Citera
X-Man
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 32



sweanders skrev:
På en Porsche 944 turbo har jag fått rekommendationer att sätta uttag på alla fyra rör i gernröret för att sedan kunna flytta sensorn (jag har bara en) och mäta från samtliga cylindrar.


Ja det är ju faktiskt en bra lösning. Men då skulle jag rekommendera dig att sätta 5st fästen. Just för att kunna kolla hur dom olika cylindrarna går. Och sen när du lessnat på att kolla dom olika värdena på cylindrarna så sätt den framför turbon...

_________________
Micke Wennberg

oversteer - when passanger screams.
Understeer - when driver screams.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



X-Man skrev:
sweanders skrev:
På en Porsche 944 turbo har jag fått rekommendationer att sätta uttag på alla fyra rör i gernröret för att sedan kunna flytta sensorn (jag har bara en) och mäta från samtliga cylindrar.


Ja det är ju faktiskt en bra lösning. Men då skulle jag rekommendera dig att sätta 5st fästen. Just för att kunna kolla hur dom olika cylindrarna går. Och sen när du lessnat på att kolla dom olika värdena på cylindrarna så sätt den framför turbon...


Kommer inte att sätta den framför turbo då den sitter så långt från grenröret på en 951. Enligt andra som mätt EGT är cylinder 2 den som har högst avgastemp så det blir där sensorn hamnar med största sannolikhet.

_________________
Anders Hansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



X-Man skrev:
På en sugmotor, för att få en ungefärlig hum om vad man har för temp...

På en turbo för att se så att man inte förstör turbon...


Turbo är inte ett alternativ i min värld...
Mer körbart med stor volym
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Anders Jeppsson skrev:

Turbo är inte ett alternativ i min värld...
Mer körbart med stor volym


ähh, "best of both worlds" = stor slagvolym OCH turbo .... thumbs up
Citera
X-Man
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 32



Anders Jeppsson skrev:
X-Man skrev:
På en sugmotor, för att få en ungefärlig hum om vad man har för temp...

På en turbo för att se så att man inte förstör turbon...


Turbo är inte ett alternativ i min värld...
Mer körbart med stor volym


Har du tur kanske du får åka med i min värld någon gång...

1.3L turbo och 290 hk på bakhjulen... så får vi se vad du säger sen

_________________
Micke Wennberg

oversteer - when passanger screams.
Understeer - when driver screams.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



X-Man skrev:
Anders Jeppsson skrev:
X-Man skrev:
På en sugmotor, för att få en ungefärlig hum om vad man har för temp...

På en turbo för att se så att man inte förstör turbon...


Turbo är inte ett alternativ i min värld...
Mer körbart med stor volym


Har du tur kanske du får åka med i min värld någon gång...

1.3L turbo och 290 hk på bakhjulen... så får vi se vad du säger sen


Lagg...

skojar bara med dig..
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När man sätter givaren framför turbon så bör man veta att den givaren håller
Det finns de givare där mätproben har gått av inne i röret och rensat vingarna i turbon.
Det står att läsa om sånt här på TPC-forumet "Avancerad trimning", Göran Haijenhem och Mats Ivarson håller en hög kunskapsprofil där.

Billig givare thumbs down
Dyr givare dvs kolla noga att den ska hålla.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



steffe skrev:
När man sätter givaren framför turbon så bör man veta att den givaren håller
Det finns de givare där mätproben har gått av inne i röret och rensat vingarna i turbon.
Det står att läsa om sånt här på TPC-forumet "Avancerad trimning", Göran Haijenhem och Mats Ivarson håller en hög kunskapsprofil där.

Billig givare thumbs down
Dyr givare dvs kolla noga att den ska hålla.


Korrekt, men frågan är hur mycket nytta man har av mätvärden som kommer från samtliga cylindrar och sedan passerat en turbo..

_________________
Anders Hansson
Citera
X-Man
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 32



sweanders skrev:
steffe skrev:
När man sätter givaren framför turbon så bör man veta att den givaren håller
Det finns de givare där mätproben har gått av inne i röret och rensat vingarna i turbon.
Det står att läsa om sånt här på TPC-forumet "Avancerad trimning", Göran Haijenhem och Mats Ivarson håller en hög kunskapsprofil där.

Billig givare thumbs down
Dyr givare dvs kolla noga att den ska hålla.


Korrekt, men frågan är hur mycket nytta man har av mätvärden som kommer från samtliga cylindrar och sedan passerat en turbo..


"sedan passerat en turbo"???

Man ska absolut inte sätta den efter turbon, det har man ingen som helst nytta av... Bil med turbo, 10 cm före turbo...

och angående kvaliten på givarna... Alla "kända" märken och då syftar jag speciellt på japanska märken... HKS Greddy Apexi Defi osv osv alla dom givarna klarar en bra bit över 1000grader... Men som sagt, man får oftast vad man betalat för.

Men om man kör med sugmotor kan man ju ha i åtanke att en sån motorn kommer väldigt sällan upp i temperaturer som ens är i närheten av en turbo motor... Så då kanske man kan snåla nån krona...

_________________
Micke Wennberg

oversteer - when passanger screams.
Understeer - when driver screams.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!
Citera
Mr:Sunken
Umeå
Här sen Dec 2005
Inlägg: 5


Trådstartare
just nu så kör jag med kompressor, men det är lite problem med den så jag ska nog köra med kompresson på men ta bort själva Rootrarna inne i kompresson tills vidare. har inte så mycket pengar just nu så då kan jag inte göra så mycket åt felet
ska jag ändå fästa den så nära som möjligt?

Sen har jag en fråga till fick min bredbandlamda idag. från hqtec.se
ska den ska jag fästa längre ner på grenröret. har någon aning om vart? just där grenröret går underbilen skulle väll bli bra ?

//Alex

_________________
Alexander Sundquist
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Mr:Sunken skrev:
har någon aning om vart? just där grenröret går underbilen skulle väll bli bra ?
//Alex


här står allt:http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LM-1_Manual_3.0.pdf

se punkt 4:1 thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
Avgas Temp
1, 2   >>
7727 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande