| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rund-dragen topplocksbult...
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (10010 totalt) |
|
Kan väl sälla mig till truppen som varit med om detta innan... Drog runt en toppbult med XZN-skalle på en Opel topp.
Det slutade med att jag kapade ur sidan på toppen och svetsade fast en stor bult på den trasiga. Sen lossnade den. Som tur var så skulle jag bara ha blocket, toppen var ändå sönderkörd i säten och styrningar. En liten anekdot om hur det kan bli med för mycket gegga i bultskallar! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Jag lyckades få loss skiten igår. Provade med en torx som råkade bita fast riktigt ordentligt, så det var bara att skruva loss bulten.
Tack för alla bra tips iaf! Dom sparas till nästa gång jag gör bort mig i skruvandet.
|
||
|
regel 1 oversize torx funkar i 8/10 fall OM man har BRA TORX biltema och annat skit går av.. mac tools hölt t.o.m till att få bort mina låsbultar till fälgarna (tappade bort nyckel.. fortfarande inte hittat den.. hehe..)
regel 2 torx är härdade.. börjar den svaja i stålet sluta och slå med en hammare istället och prova igen.. annars går den av.. Och det är pain in the ass att få bort skiten..
regel 3 lyssna inte på mig jag är ingen expert men jag har meck utbildning...
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Hehe, vilken tur att jag inte hade någon biltema-torx som passade då. AmPro-torxen tycks iaf hålla hög kvalité, med tanke på att den höll(topplocksbulten satt ju inte precis löst, om man säger så...).
|
||
|
Själv brukar jag slå i XZN hylsor eller bits. Har aldrig råkat ut för att dom går av i hålet, materialet har alltid gett sig då. Torx därimot har gått av flera stycken och det är ju ett he***te som nämts innan. Har även hänt med torx av bra kvalite och då är det ännu hårdare härdat
Så nu är det bara XZN om det inte är riktigt små skruvar.
_________________ Emil Rehnfors |
||
http://www.biltema.se/products/produ _________________
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Rund-dragen topplocksbult...
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (10010 totalt) |