Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 33165 besök totalt |
Hur ska man porta toppen?
Jag håller på med ett litet motorbygge och nu är det dax för toppen att få sig en duvning. Frågan är bara vart man ska slipa och hur mycket? ![]() Toppen i fråga är en SAAB 16V. Visst skulle jag kunna lämna bort det hela och låta någon som kan göra det direkt, men finns det något som jag kan lära mig och göra själv så göra jag gärna det ![]() ![]() Tacksam för tips! _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
Re: Hur ska man porta toppen?
Uj uj , svår fråga , finns bara ett svar igentligen , rör ej ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
ofta kan man ju alltid förbättra åtminstone litegrann. De flesta tillverkare har lite bråttom, så ofta finns grader här o var som lätt slipas ned. Även matchningen topp-grenrör kan fallera lite, lättfixat!
Har nyligen slipat lite på min Coupe 20vt, dock även i vä handen. Men så småningom ska det väl plockas ihop så då får vi se resultatet! ![]() |
||||||
Precis! Jag ska ju inte ha några 400 hästar i den här motorn så det är ju ingen västingportning som jag har planerat. Det kanske räcker med att ta bort gjutskägg, ta ner styrningar och spetsa till fenan mellan kanalerna? _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
Låter vettigt. Man ska undvika att förstora kanalen i onödan. Värt att titta på är den inre radien mot ventilen. Finns det kanter där lönar det sig att jämna till. Samt att göra kanalen slätare. Dåligt med information i detta ämne, samt att det som finns inte säger riktigt samma sak... ![]() Sålänge man undviker att göra en jättekanal (en sådan topp kommer visserligen att flöda massor) så gör man sannorlikt inte bort sig. Gashastigheten är viktig också. Borde finnas information om vad man normalt gör på en sådan topp. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Är det en 2,3-topp du har? om inte är ju det ett nästan självklart alternativ så länge den kommer från en långmotor. Kortmotortoppen måste modifieras lite, men flödar väldigt bra. |
||||||
Det är en 2,3-långtopp. Portningen är påbörjad och styrningarna borta ur kanalerna ![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
Bifogar en bild på hur en BMW M5 3,6 topp ser ut i insugskanalerna.
Så får du du se hur det kan se ut på en högprestandamotor. ![]() MVH Krille |
||||||
om du är intresserad av att få maximal nytta av ett topparbete utfört av dig själv så lägg 2 år av efterforskningar på all ledig tid du kan undvara. Att säga att det ena eller det andra fungerar för varje fall går inte. Innerradie mot ventilsäte på insugsport är inte alltid bra att ändra på, detsamma gäller texturering av ytor, finns ingen ytfinish som generellt är bättre än någon annan. Det varierar över portens utsträckning.
Den gyllene regeln är att inte ändra på mer än vad man förstår. _________________ Patrik Eklund POWER by Cosworth "Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth |
||||||
_________________ ![]() |
||||||
Tänkte precis starta en tråd med en fråga liknande denna... håller på att fixa till toppen på min pinto och ville höra hur mycket man ska trimma bort.
Speciellt runt ventilskaftet hur mycket som kan tas bort???? obearbetad insugskanal ![]() Bearbetad ![]() Från andra hållet obearbetat ![]() Samma håll bearbetat ![]() _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Ventilstyrningar på en racemotor har jag aldrig sett några som sticker ner i kanalen. Svårt att se på din bile, men det ser ut så?
|
||||||
ser...
att du håller på och filar Pinto-topp. Visst, du kan ta ner hela ventilstyrningsbulan utan att träffa vatten! Men du kommer inte att tjäna särskilt mycket flöde på det. Har portat ett gäng pinto toppar och har flödesbänk och rullande-landsväg så det tips jag kan ge dig är: 1. Se till att få sätena Mira frästa med ett bra stål (radie) 2. Back-cut 30 grader på ventilerna (=bryt kanten ovanför sätet på ventilerna) 3. Se till att den som slipar sätena på ventilerna har en bra maskin som inte kastar 4. Plana blocket så att kolvarna sticker upp 0.2mm ovanför blocket och kör med den blå (1.0mm) Felpro topplockspackningen. om du ska ha en riktig race topp är det helt andra ventiler och kanalutformning som gäller Mvh /Larsa _________________ Lars-Erik Hases |
||||||
Hej, bifogar några före och efterbilder på mina toppar. Portningen är utförd av en erkänd motortrimmare.
Hoppas det kan ge dig någon nyttig info. Lycka till ![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||||
Förstår inte riktigt... .... menar du insugsrören? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
nä, insugsporten, du lägger upp lite golv för att få en brantare vinkel rakt mot ventilen, eventuellt kan man ta bort lite tak efter också.. Insugsrören påverkas ju också iofs om man nu flyttar upp porten, eller om man bara lägger golv så bör man ju fixa någon snygg övergång i insugsröret också.. Hmm blid: ![]() Blått = nytt material Rött = eventuellt borttaget. Edit: eller så här bara för att göra en snyggare radie.. Streckad yta är pålaggt material ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Då förstår jag....
Har försökt få det i linje då insugningsrören lutar 10grader och porten är något åt det hållet men där är lite arbete kvar, har ju vintern på mig... ![]() _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
lite bilder på insugsplattan
![]() och där rören är monterade ![]() .... jag vet att det är lättare med aluminium men jag kan inte svetsa i det och det väger inte så mycket så mer ändå. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Ledsen om ja snyltar på tråden, men här är en bild på 924 insugskanal. Verkar riktigt kasst även fast jag bara har lite grundläggande kunskaper.
Från en tidig 77'a USA modell. mindre kanaler och jag tror dom har mindre ventiler. Men som ni ser här så finns det en del att fixa till, eller va tror ni ? ![]() Kan ta bort inlägget om du vill... Enkelt lösningsförslag från en snubbe på 924board.org ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 33165 besök totalt |