Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur ska man porta toppen?
1, 2, 3   >>
33165 besök totalt
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579


Trådstartare
Hur ska man porta toppen?

Jag håller på med ett litet motorbygge och nu är det dax för toppen att få sig en duvning.
Frågan är bara vart man ska slipa och hur mycket?
Toppen i fråga är en SAAB 16V.
Visst skulle jag kunna lämna bort det hela och låta någon som kan göra det direkt, men finns det något som jag kan lära mig och göra själv så göra jag gärna det

Tacksam för tips!

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Hur ska man porta toppen?

Andreas ottosson skrev:
Jag håller på med ett litet motorbygge och nu är det dax för toppen att få sig en duvning.
Frågan är bara vart man ska slipa och hur mycket?
Toppen i fråga är en SAAB 16V.
Visst skulle jag kunna lämna bort det hela och låta någon som kan göra det direkt, men finns det något som jag kan lära mig och göra själv så göra jag gärna det

Tacksam för tips!


Uj uj , svår fråga , finns bara ett svar igentligen , rör ej Men brukar man inte säga att man ska lämna golven orörda

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



ofta kan man ju alltid förbättra åtminstone litegrann. De flesta tillverkare har lite bråttom, så ofta finns grader här o var som lätt slipas ned. Även matchningen topp-grenrör kan fallera lite, lättfixat!
Har nyligen slipat lite på min Coupe 20vt, dock även i vä handen. Men så småningom ska det väl plockas ihop så då får vi se resultatet!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579


Trådstartare
Argentaperra skrev:
ofta kan man ju alltid förbättra åtminstone litegrann. De flesta tillverkare har lite bråttom, så ofta finns grader här o var som lätt slipas ned. Även matchningen topp-grenrör kan fallera lite, lättfixat!
Har nyligen slipat lite på min Coupe 20vt, dock även i vä handen. Men så småningom ska det väl plockas ihop så då får vi se resultatet!


Precis! Jag ska ju inte ha några 400 hästar i den här motorn så det är ju ingen västingportning som jag har planerat.
Det kanske räcker med att ta bort gjutskägg, ta ner styrningar och spetsa till fenan mellan kanalerna?

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Andreas ottosson skrev:

Precis! Jag ska ju inte ha några 400 hästar i den här motorn så det är ju ingen västingportning som jag har planerat.
Det kanske räcker med att ta bort gjutskägg, ta ner styrningar och spetsa till fenan mellan kanalerna?


Låter vettigt. Man ska undvika att förstora kanalen i onödan. Värt att titta på är den inre radien mot ventilen. Finns det kanter där lönar det sig att jämna till. Samt att göra kanalen slätare.

Dåligt med information i detta ämne, samt att det som finns inte säger riktigt samma sak...
Sålänge man undviker att göra en jättekanal (en sådan topp kommer visserligen att flöda massor) så gör man sannorlikt inte bort sig. Gashastigheten är viktig också.

Borde finnas information om vad man normalt gör på en sådan topp.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Andreas ottosson skrev:
Argentaperra skrev:
ofta kan man ju alltid förbättra åtminstone litegrann. De flesta tillverkare har lite bråttom, så ofta finns grader här o var som lätt slipas ned. Även matchningen topp-grenrör kan fallera lite, lättfixat!
Har nyligen slipat lite på min Coupe 20vt, dock även i vä handen. Men så småningom ska det väl plockas ihop så då får vi se resultatet!


Precis! Jag ska ju inte ha några 400 hästar i den här motorn så det är ju ingen västingportning som jag har planerat.
Det kanske räcker med att ta bort gjutskägg, ta ner styrningar och spetsa till fenan mellan kanalerna?


Är det en 2,3-topp du har? om inte är ju det ett nästan självklart alternativ så länge den kommer från en långmotor. Kortmotortoppen måste modifieras lite, men flödar väldigt bra.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579


Trådstartare
jonka skrev:
Andreas ottosson skrev:
Argentaperra skrev:
ofta kan man ju alltid förbättra åtminstone litegrann. De flesta tillverkare har lite bråttom, så ofta finns grader här o var som lätt slipas ned. Även matchningen topp-grenrör kan fallera lite, lättfixat!
Har nyligen slipat lite på min Coupe 20vt, dock även i vä handen. Men så småningom ska det väl plockas ihop så då får vi se resultatet!


Precis! Jag ska ju inte ha några 400 hästar i den här motorn så det är ju ingen västingportning som jag har planerat.
Det kanske räcker med att ta bort gjutskägg, ta ner styrningar och spetsa till fenan mellan kanalerna?


Är det en 2,3-topp du har? om inte är ju det ett nästan självklart alternativ så länge den kommer från en långmotor. Kortmotortoppen måste modifieras lite, men flödar väldigt bra.


Det är en 2,3-långtopp.

Portningen är påbörjad och styrningarna borta ur kanalerna

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Bifogar en bild på hur en BMW M5 3,6 topp ser ut i insugskanalerna.
Så får du du se hur det kan se ut på en högprestandamotor.



MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
hexxon
Växjö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



om du är intresserad av att få maximal nytta av ett topparbete utfört av dig själv så lägg 2 år av efterforskningar på all ledig tid du kan undvara. Att säga att det ena eller det andra fungerar för varje fall går inte. Innerradie mot ventilsäte på insugsport är inte alltid bra att ändra på, detsamma gäller texturering av ytor, finns ingen ytfinish som generellt är bättre än någon annan. Det varierar över portens utsträckning.

Den gyllene regeln är att inte ändra på mer än vad man förstår.

_________________
Patrik Eklund

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Börja med att bygg en flödesbänk

http://www.diyporting.com/flowbench.html

_________________
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Tänkte precis starta en tråd med en fråga liknande denna... håller på att fixa till toppen på min pinto och ville höra hur mycket man ska trimma bort.
Speciellt runt ventilskaftet hur mycket som kan tas bort????

obearbetad insugskanal


Bearbetad


Från andra hållet obearbetat


Samma håll bearbetat

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ventilstyrningar på en racemotor har jag aldrig sett några som sticker ner i kanalen. Svårt att se på din bile, men det ser ut så?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Det ser ut såhär på min...


Menar du att jag kan ta bort all som sticker ner, inga kylkanaler som går där?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Dalmas
Hedemora
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


ser...

att du håller på och filar Pinto-topp.

Visst, du kan ta ner hela ventilstyrningsbulan utan att träffa vatten!
Men du kommer inte att tjäna särskilt mycket flöde på det.

Har portat ett gäng pinto toppar och har flödesbänk och rullande-landsväg så
det tips jag kan ge dig är:

1. Se till att få sätena Mira frästa med ett bra stål (radie)
2. Back-cut 30 grader på ventilerna (=bryt kanten ovanför sätet på ventilerna)
3. Se till att den som slipar sätena på ventilerna har en bra maskin som inte kastar
4. Plana blocket så att kolvarna sticker upp 0.2mm ovanför blocket och kör med
den blå (1.0mm) Felpro topplockspackningen.

om du ska ha en riktig race topp är det helt andra ventiler och kanalutformning som gäller

Mvh
/Larsa

_________________
Lars-Erik Hases
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Hej, bifogar några före och efterbilder på mina toppar. Portningen är utförd av en erkänd motortrimmare.
Hoppas det kan ge dig någon nyttig info.
Lycka till



_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hur ser golvet ut i kanalen och radien från golvet ner mot ventilen?

Fast flytta upp golv kanske man inte gör som hemmaportare?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Eric Josefsson skrev:
Hur ser golvet ut i kanalen och radien från golvet ner mot ventilen?

Fast flytta upp golv kanske man inte gör som hemmaportare?


Förstår inte riktigt... .... menar du insugsrören?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Svante skrev:
Eric Josefsson skrev:
Hur ser golvet ut i kanalen och radien från golvet ner mot ventilen?

Fast flytta upp golv kanske man inte gör som hemmaportare?


Förstår inte riktigt... .... menar du insugsrören?


nä, insugsporten, du lägger upp lite golv för att få en brantare vinkel rakt mot ventilen, eventuellt kan man ta bort lite tak efter också..
Insugsrören påverkas ju också iofs om man nu flyttar upp porten, eller om man bara lägger golv så bör man ju fixa någon snygg övergång i insugsröret också..

Hmm blid:



Blått = nytt material
Rött = eventuellt borttaget.


Edit: eller så här bara för att göra en snyggare radie..
Streckad yta är pålaggt material

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Då förstår jag....

Har försökt få det i linje då insugningsrören lutar 10grader och porten är något åt det hållet men där är lite arbete kvar, har ju vintern på mig...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



lite bilder på insugsplattan



och där rören är monterade



.... jag vet att det är lättare med aluminium men jag kan inte svetsa i det och det väger inte så mycket så mer ändå.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3251



Ledsen om ja snyltar på tråden, men här är en bild på 924 insugskanal. Verkar riktigt kasst även fast jag bara har lite grundläggande kunskaper.

Från en tidig 77'a USA modell. mindre kanaler och jag tror dom har mindre ventiler.
Men som ni ser här så finns det en del att fixa till, eller va tror ni ?




Kan ta bort inlägget om du vill...

Enkelt lösningsförslag från en snubbe på 924board.org

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Racetech
Hur ska man porta toppen?
1, 2, 3   >>
33165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande