Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 10542 besök totalt |
Tankanläggning för fattiga?!
Med 4 dagar kvar till ERF-premiären så kände vi att det var dags att ta tag i tankningsbiten på allvar. Detta bestod i att ta reda på hur man snabbast tömmer en jeepdunk på bensin... Då dunken i sig inte får modifieras så tänkte vi sätta jättepipen Allan på originalgrimman och sen sätta ett rör som går ner i botten på dunken för lufttillförsel. Fick då höra att det FINNS nåt liknande att köpa färdigt av Sovjetiskt fabrikat! Någon som vet var man kan få tag i detta?? Tacksam för alla tips! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Vet att en polare har en pump som man sätter på omodiferad Jeepdunk, tömmer en dunk riktigt fort och garanterat spillfritt.
Vi brukar använda den när vi tankar wakeboardbåten där tankhålet är jäkligt litet och sitter på en typ 7 cm smal reling, spiller man så hamnar det i inredningen... Amerikanare ![]() Skall ta reda på vad den heter och var man kan få tag i den. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Pump är inte tillåtet, inte iallafall i SLC och jag tror att det är likadant i ERF. Men vi tillåter å andra sidan inte luftröret ner i jeepdunken heller eftersom det tar ju bort idén med säker tankning. Anledningen till att man har snabbtankningsanläggningar med riktiga kopplingar är att man vill ha en säkerhet utan spill (iallafall är det våran tolkning) och om man då får snabb tankning i jeepdunk så ökar risken stort med spill och eventuella bränder. Vilket ingen vill ha oavsett hur billigt eller dyrt den säkra lösningen är.
Säkerhet får kosta för alternativet blir jäkligt mycket dyrare i slutändan. |
||||
Ursäkta men är inte en klunkande jeepdunk och en tratt för att leda ner soppan med farligare än en slang (med luftning) kopplad till dunken som man sticker ner i påfyllningsröret och därefter höjer/vänder dunken och börjar fylla... Rikard: har ni provat vanlig påfyllnings pip med luftning till jeepdunken? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Håller helt och fullt med dig Fredrik, givetvis är en tankanläggning att föredra, inte minst ur säkerhetssynpunkt. Björn som är serieteknisk kontrollant i ERF bl a kommer på söndag att presentera en kontakt han hittat som kan tänka sig serieproducera färdiga tankanläggningar till vad jag antar är vettiga pengar. Dessutom vet man ju då att de är OK i utformningen då Björn kommer att kontrollera detta innan ev tillverkning startas. Ett riktigt bra initiativ tycker jag från arrangörens sida!
![]() Arne: Jag, och Björn, håller med dig. Trattar är numera förbjudet och en slang om 100-400 mm måste finnas på dunken och föras ner i påfyllningsröret innan man vänder upp och ner på dunken. En luftning i denna minskar då kluckandet och därmed stänket. Vad menar du med "vanlig påfyllningspip med luftning"? Har inte sett nån sån i handeln vad jag vet men det är ju nåt sånt vi söker!! Vem säljer detta i stan (Malmö)?? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Finns ju pumpar och så finns det pumpar, denna jobbar så att man trycker ner luft i dunken, luften i sin tur trycker upp soppa genom en slang... Handjagad.
Dunken står stadigt och fint på marken. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Liknande den på bilden nedan, denna är till 25liters s.k. Fotogendunkar.
I lumpen använde vi liknande fast med snäpp-kopplingen som finns på jeepdunkar istället för gängan... Var man får tag på dom vet jag tyvärr ej, järnhandlare eller lokalföreningen kanske ![]() ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
Dunk överhuvudtaget är inte en bra säkerhetslösning jämfört med en tankanläggning som är bra gjord. orsaken till att vi inte tillåter försnabbande saker till dunk, oavsett om dom kanske är lika säkra/osäkra som tratt/vanlig pip är att det går LÅNGSAMT att tanka med dunk och då blir teamet mer motiverade att satsa lite resurser på en tankanläggning..... som arrangör har man blivit lite luttrad och vet att trimningsdetaljer får kosta men säkerhet ligger lågt prioriterat... Och när vi då faktiskt gör tankanläggningen till en stor prestandavinnare (kortare tid i tankningen) så är det mer motiverat att lägga pengar på det istället för mera motortrimning (som oftast kostar betydligt mera än en "värstingtankanläggning") Sen har vi inget stort säkerhetsproblem med spill i SLC från dunktankning även med tratt eftersom vi har väldigt hårda regler angående spill ... vilket jag tror att alla som kör i SLC kan intyga ![]() |
||||
Semesterledig mekaniker/webknutte/däckkrängare kommer att leta febrilt imorgon ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
I ditt exempel är det inget snack om saken, men för oss som åker för liiiite pengar så är de 10k+ (ca 7500:- bara för de billigaste ventilerna) som en tankanläggning kostar en ofantlig summa igentligen (sett till vad vi lägger på resten). Det är helt klart sura pengar att lägga, men att tjäna igen motsvarande tid på banan skulle kosta mucho mer.. Tar ca 30 sek att tömma en oluftad 20L jeepdunk x 2 motsvarar ca 60 sekunder tappad tid gentemot en snabbtankanläggning (med inräknat dunkbyte). Säg att vi tankar varannan timme, det är 25 sek per timme du skall köra in (det är mycket tid det...) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Säg åt han att kontakta mig med... Om den blir bra och rimligt pris så kan ju jag sprida informationen vidare på min front med. Rimligt pris vet jag inte men det går ju att bygga tankanläggning med 2 kopplingar själv för ca 6-8000:- enligt team som åker SLC. Men det går naturligtvis göra av med mycket mer om man vill ha rostfritt stål och specialritad 100 litersbehållare som Podiumteamet förra året. |
||||
Kan du få med dem på Lördag så att vi kan studera? ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
|
||||
Fredrik, (eller nån annan förstås), du vet ingen som kan det här med att bygga tankanläggningar?? Efter en pallplats i helgens ERF-race (utan snabbtankanläggning!!) så är vi duktigt sugna på att krossa den redan sköra spargrisen och få byggt en anläggning. Dock anser vi oss inte ha varken tid eller tillräcklig kunskap att bygga något ordentligt. Vi har själv fått det till att det kostar ca 10.000, så om nån kan bygga en för 6-8000 kr så finns det ju utrymme att tjäna en hacka... ![]() Alla tips och idéer mottages tacksamt! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Vet ingen som vill tillverka för dom pengarna.... ska man jobba åt någon annan verkar dom flesta vilja göra "bättre" grejer och då dyrare med vinst som gör det ändå dyrare..... Men det är ju inte raketforskning att tillverka en sådan...... gör det enkelt med fyrkantsprofil och en beggad biltank från skroten så kommer ni långt. |
||||
Jag kan tänka mej att bygga tankanlägningar........för en rimlig timpening.
Då behöver jag lite ideer....eller skiss. då jag inte sett hur dom är byggda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kolla webben och köp dom direkt från USA.... borde vara klart billigast nu när Dollarn är på väg ner..... såg någon tråd förrut om det här... kolla sökmotorn... men en av dom billigast har jag för mig hette Redtop eller något liknande typ Redhat.... sen finns ju ATL och Premier... Sen är det nog helt rätt att satsa på riktiga kopplingar direkt... för efter mina samtal med SBF verkar det nog som att det risk för att det kommer att bli krav på det nästa år. (istället för mitt i säsongen som Tekniska Kommiten ville) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 10542 besök totalt |