| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Lätt Lotuschassi
|
2335 besök totalt |
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Det är ju ganska lätt. Och det är väl bara stålrör, kan jag tänka mig. Jag vet inte riktigt vad chassit väger på andra bilar, men på Elanen är det ganska lätt. Jag vägde min pappas ram innan vi monterade ihop bilen och det vägde 40 kg. Inte så jävligt, det är trots allt en gatbil.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
|
Ser ju vare sig tungt, vridstyvt eller armcopreventivt ut
Undrar i mitt stilla sinne varför han inte använde en monocoque
Chapman brukar ju ta åt sig äran av den konstruktionen genom Lotus 25. Fast OK den kom ju först 1962, några år efter Lotus Eleven. Det var väl bara Saab 94 (sonett 1) som hade en riktig monocoque vid den här tidpunkten. (den kom 1956) Senare använde man i Trollhättan samma lönsing på sin fwd Formula Junior 1960, två år innan Chapman påstod sig vara först med en monocoque. (och det var han ju, iaf i Formel 1 )
Hur som helst trots den "bristfälliga och omoderna" ramkonstruktionen, är en Westfield eleven ett av min favoritprojekt i tanken, vad som borde byggas i garaget.
Bolanders här på forumet bil är en god inspiratör i det avseendet _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Vårt 944 chassi kunde vi lyfta på två personer, en 7 ram blir inte mycket tyngre än vad chapman visar.
Vårt formelbilschassi lyfter man ganska enkelt rundor på själv (även med en hand), och det är mycket vridstyvt (många rör) _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Nu drar vi lite från ämnet här men den första monocoquen använd i Grand Prix racing var Voisin Laboratorie i Frankrikes GP. När? 1923! Fanns Saab då?
Nej, balaserat det på snorren såklart! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Läste någonstans att BMW 700 var den första sportbilen med monocoque men det var först 1959??? EDIT: Björn såg att du hann före med en ännu tidigare siffra, uppenbarligen aspirerar många på detta.... (fula ord) Men Björn då!
EDIT igen: Redan den första ursaaben från 1947 hade monocoque såg jag nu. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
47 var 13 år efter 34... men det enda som egentligen var en nyhet på Citroen TA var ju att den var första serieproducerade europeiska bilen med plåttak. Men ändå så revolutionerande
|
||||||
Nej knappast bolaget grundades 1937. Fanns Lotus då? Tror nog den erkände "idéförädlaren" Chapman om vi ska vara snälla bara var 3:a ut med självbärande monoposto? Även om han och engelska racerhistoriker gärna höävdade annat. (bland vanliga bilar var väl Lancia först ute 1924 eller något sådant) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
|
||||||
På Elise/Speedster tillkommer en bakram och dörrbalkar gissar jag, men då är den krocksäker oxå!!
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Lätt Lotuschassi
|
2335 besök totalt |