Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Lätt Lotuschassi
2335 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062


Trådstartare
Lätt Lotuschassi

Den stora hjälten demonstrerar vikten på ett Lotus 11-chassi

observera, EN HAND!


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2207



Citat:
observera, EN HAND!


Look, no hands! hade varit ÄNNU fränare...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Det är ju ganska lätt. Och det är väl bara stålrör, kan jag tänka mig. Jag vet inte riktigt vad chassit väger på andra bilar, men på Elanen är det ganska lätt. Jag vägde min pappas ram innan vi monterade ihop bilen och det vägde 40 kg. Inte så jävligt, det är trots allt en gatbil.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Citat:
observera, EN HAND!


Look, no hands! hade varit ÄNNU fränare...


Skulle han kastat upp det i luften då, eller?

Eller kanske fyllt ramrören med helium...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1636



Fylla HELA chassit med helium

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Ser ju vare sig tungt, vridstyvt eller armcopreventivt ut
Undrar i mitt stilla sinne varför han inte använde en monocoque
Chapman brukar ju ta åt sig äran av den konstruktionen genom Lotus 25.
Fast OK den kom ju först 1962, några år efter Lotus Eleven.
Det var väl bara Saab 94 (sonett 1) som hade en riktig monocoque vid den här tidpunkten. (den kom 1956)
Senare använde man i Trollhättan samma lönsing på sin fwd Formula Junior 1960, två år innan Chapman påstod sig vara först med en monocoque. (och det var han ju, iaf i Formel 1 )

Hur som helst trots den "bristfälliga och omoderna" ramkonstruktionen, är en Westfield eleven ett av min favoritprojekt i tanken, vad som borde byggas i garaget.
Bolanders här på forumet bil är en god inspiratör i det avseendet thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vårt 944 chassi kunde vi lyfta på två personer, en 7 ram blir inte mycket tyngre än vad chapman visar.
Vårt formelbilschassi lyfter man ganska enkelt rundor på själv (även med en hand), och det är mycket vridstyvt (många rör)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2207



Citat:
Det var väl bara Saab 94 (sonett 1) som hade en riktig monocoque vid den här tidpunkten. (den kom 1956)
Senare använde man i Trollhättan samma lönsing på sin fwd Formula Junior 1960, två år innan Chapman påstod sig vara först med en monocoque. (och det var han ju, iaf i Formel 1


Nu drar vi lite från ämnet här men den första monocoquen använd i Grand Prix racing var Voisin Laboratorie i Frankrikes GP. När? 1923! Fanns Saab då?

Citat:
Skulle han kastat upp det i luften då, eller?


Nej, balaserat det på snorren såklart!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bosse L skrev:

Det var väl bara Saab 94 (sonett 1) som hade en riktig monocoque vid den här tidpunkten. (den kom 1956)


Läste någonstans att BMW 700 var den första sportbilen med monocoque men det var först 1959???


EDIT:
Björn såg att du hann före med en ännu tidigare siffra, uppenbarligen aspirerar många på detta....

(fula ord)
Men Björn då!


EDIT igen:
Redan den första ursaaben från 1947 hade monocoque såg jag nu.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Magnus S skrev:
Bosse L skrev:

Det var väl bara Saab 94 (sonett 1) som hade en riktig monocoque vid den här tidpunkten. (den kom 1956)


Läste någonstans att BMW 700 var den första sportbilen med monocoque men det var först 1959???


EDIT:
Björn såg att du hann före med en ännu tidigare siffra, uppenbarligen aspirerar många på detta....

(fula ord)
Men Björn då!


EDIT igen:
Redan den första ursaaben från 1947 hade monocoque såg jag nu.



47 var 13 år efter 34... men det enda som egentligen var en nyhet på Citroen TA var ju att den var första serieproducerade europeiska bilen med plåttak.

Men ändå så revolutionerande

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Björn Larsson skrev:
Citat:
Det var väl bara Saab 94 (sonett 1) som hade en riktig monocoque vid den här tidpunkten. (den kom 1956)
Senare använde man i Trollhättan samma lönsing på sin fwd Formula Junior 1960, två år innan Chapman påstod sig vara först med en monocoque. (och det var han ju, iaf i Formel 1


Nu drar vi lite från ämnet här men den första monocoquen använd i Grand Prix racing var Voisin Laboratorie i Frankrikes GP. När? 1923! Fanns Saab då?

Citat:
Skulle han kastat upp det i luften då, eller?


Nej, balaserat det på snorren såklart!


Nej knappast bolaget grundades 1937. Fanns Lotus då?
Tror nog den erkände "idéförädlaren" Chapman om vi ska vara snälla bara var 3:a ut med självbärande monoposto? Även om han och engelska racerhistoriker gärna höävdade annat.
(bland vanliga bilar var väl Lancia först ute 1924 eller något sådant)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



en supersevenram brukar väga mellan 50-60 kilo...

ramen till en lotus elise skall tydligen väga 69 kilo.. thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En locostram byggd enligt boken brukar väga 70-80 kg.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Acke skrev:
en supersevenram brukar väga mellan 50-60 kilo...

ramen till en lotus elise skall tydligen väga 69 kilo.. thumbs up


På Elise/Speedster tillkommer en bakram och dörrbalkar gissar jag, men då är den krocksäker oxå!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jag har faktiskt inte vägt min, men när ramen var tom (bara aluplåt) så kunde jag lyfta bakänden med bara långfingret, fast då stod den fortfarande på pallbockar fram....
så tung e den iaf inte..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Bilder o videos
Lätt Lotuschassi
2335 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande