Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240z 1971 - "Projekt Hugo" | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 10 besök senaste veckan (94054 totalt) |
Projekt Hugo.
Tänkte att det kanske var lika bra att göra en projekttråd här också eftersom jag redan har trådar på Zatzy, Lazzat, Speedfreak.nu, osv =) Jag vet inte riktigt hur jag ska börja presentationen, men det vore väl brukligt med en kort introduktion av mig själv. Philip heter jag, stilig 81:a som är född i vågens tecken, och därmed charmant och estetisk som bara få - om man nu ska tro vad böckerna som avhandlar stjärntecken har att berätta Jobbar på Bilsport med foto/film och har skruvat ihop årets, och förra årets Bilsport DVD. Mest en rakt-fram-åka-kavalkad, så jag förväntar mig ingen större skara fans här Detta tar mig dock till nästa punkt. Projektbilen. Den kanske kan vinna några hjärtan istället. Jag är ändå inte här för att ragga Så, anyway... Bilen är en Datsun 240z av 1971 års modell. Den uppsöktes i slutet av sommaren, år 2004. Hade missat ett par tillfällen att köpa en tidig/klassisk Z och nu skulle en inhandlas - banne mig. Så det bar av till Ebay, där jag sökte - och fann. Auktionstexten sade: "...has No rust at all". Det lät ju guld! Hur kunde jag tacka nej? Nä, just det - det gick ju bara inte. Speciellt inte eftersom den snälle säljaren erbjöd sig att köra bilen 6 timmar norrut - till Chicago och lämna den hos Nordtrafiks agent. Första. Andra. Tredje. Min Z:a! Efter några veckor så anlände min container i Göteborg, och en babyblå Ford Transvest... Transit, inhyrdes av en vän. Det tog längre tid än väntat att ta sig till götet, så jag fick knoppa hos en polare i KBA. Dagen efter så bar det hän till Nordtrafik och mitt projekt, numera döpt till "Hugo". Fråga inte (man får inte säga att det låter "sött"). Jäklars vad liten bilen var?! Trodde nästan den hade krympt på vägen när jag såg den utanför Nordtrafiks lokaler. Sprang in och betalade frakten, veteranbilsintyget, tullavgifter, moms, etc, etc. Sen drog jag iväg hemåt (sthlm) i full gas (=40 km/h eftersom nåt på transvestiten hade gått och sagt upp sig). Jippi! Bilen var ju såklart inte i det skick som utlovats. Nej nej, tok heller. Jag är inte bitter. Faktiskt. Eller, nä... Inte ens lite. Går ju inte att vara arg på en så charmig bil. Skicket ja... Spruckna säten, ingen stereo, lösa konsoller, främre kofångare saknas, antenn kaputt, växelspaksknopp från 5-vxl låda (sitter 4-vxl i [vad jag vet]), löst reglage för friskluftsintag, bortplockad AC, sprickor i baklysen, vinge och förmodligen instrument- brädan också (dash cap på). Gasdämpare saknas till baklucka, emblem i rackigt skick, rattstångskåpa saknas (underdel), dörrlåsen vill inte funka, tändningslåset är inte heller kompis med nycklarna, reva i innertaket, ytterspeglar i dåligt skick, glapp i styrning, fula dörrsidor, armstöden sitter löst, fönstertätning/list saknas på dörren på passagerarsidan, bussningar á la uttorkad flodbädd, mm. Planen gick från att börja riva och bygga upp, till att riva, riva lite mer och ytterligare lite till - sen sakta börja bygga upp. Kortfattat händelseförlopp: 1: Bilen anländer 2: Rivs 3: Strippas "en del"... 4: Lämnas på blästring 5: Sen var det inte så mycket bil kvar, ehhmm 6: Bilen fick åka på Spa - hos plåt-rickard vid SCE (www.sce.se) i Norrköping Nya golv på G... och förstärkningarna som, ihop med en subframe, ska sitta under golvplåten. Vem behöver tanklock? Hugo ska bli en elbil... Eller inte Tandtroll i farten? ;c Work in progress! Sportstol! Mer "Work in progress" Förstärkning... ...Åt lasttröskeln Woop woop ^_^ Kungligt fina bitar vid trösklarna signerade Rickard Nytt batteritråd på G Många bilder blir det, och fler bilder - samt 12 stycken (hittills) filmer finns att hämta på mitt projektforum; http://forums.voodoo-people.com/mull Bilen är tänkt att regbesiktas någon gång under våren. Förhoppningsvis. Sedan blir det modifieringar, såsom helbur, förstärkningar här och där samt byte av drivlina. Blir en spis från Skyline GT-R. Motorn blir nåt sånt här, typ; Modifierat Nismo N1-block, ARP pinnbultar, muttrar och brickor till topp och ÄVEN till blocket. Modifierat topplock, Crowerstakar, Wisecokolvar, Nismo ram- och vevlager, N1 oljepump och vattenpump. Grundläggande recept. Resten är fn. inte klart. "Performance by Z" i Uppsala har gått in som sponsor i motorbygget - www.pb-z.se Instrumentbrädan är renoverad och preppad, klar för lack, inför gjutning av plugg så ett kolfiberdito kan tillverkas av Swedish Composite Engineering. www.sce.se - som bistår projektet med ovärderligt kunnande, "plåt-rickard" och "kolfiberdetaljer" (huv, instrumentbräda, mm). Nyfiken på filmerna jag talade om tidigare? Se kronologisk lista nedan och se till att du har divX installerat på din dator för att kunna titta. 01: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/MULL@hugo-the.beginning.avi 02: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/MULL@SCE.avi 03: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/MULL@SCE2.avi 04: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/MULL@stefan.avi 05: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/mull@sce3.avi 06: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/mull%2540sce4.avi 07: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/mull@stefan2.avi 08: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/mull%2540sce5.avi 09: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/MULL@SCE6.avi 10: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/MULL@SCE7.avi 11: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/mull@sce8.avi 12: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/mull@sce9.avi Projektet rullar vidare... _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Skysst bling trim! Skämt å sido, seriöst projekt (har tjuvläst på zatzy) du har fått jobba en del med karossen... Kommer stuket (modifieringarna) på bilen bli något som passar bilen tidsenligt, eller är du alldeles för insnöad på "zatzy-moddar"? _________________ Mattias Meldert |
||||||
Jaså du har hittat hit! Välkommen!
Har suttit och lustläst din tråd på zatzy efter att brorsan köpte sin bil, som just nu faktiskt ser ut att vara färschare än ditt utgångsobjekt. Kan ju inte förneka att jag är jäääkligt sugen på att plocka hem en Z till mig själv om ett par år. Mvh Jonathan |
||||||
Häftigt projekt!
Är lite svag för dessa bilar. Kan för övrigt tala om att du är kändis i Australien! http://ausrotary.dntinternet.com/for //magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||||
Ja, fast sen visade det sig ju att det var en fempetad låda. Knasigt det där. Klart det blir pokémonbil! Ska ha stor alu-vinge, neon under bilen och inuti. UV-ljus i kupén också. Fem 12" TFT-skärmar i skuffen. Dörrsidorna kommer moddas med totalt 16 stycken 8" basar. Eller inte Kommer köra så cleant som möjligt. Instrumenteringen kommer hålla så gott som originalsnitt. Blir dock Autometer Sport Comp-mätare eftersom de är en av 3 serier som finns i metriska enheter. Dörrarna kommer förhoppningsvis att gjutas av i kolfiber, men det är inget som är helt spikat ännu. Dörrsidorna kommer i sådana fall att byggas upp från en form i glasfiber med högtalarinstallation - lite kontroversiellt kanske. Vill ha en stereo - dvs ett par diskanter, mellanregister, bas och nåt steg & om möjligt en huvudenhet med touchscreen/GPS (hittar som en guldfisk)... Motorn kommer som sagt att bli baserad på ett Nismo-block och borde till en början lämna ca 350-450 hästar. Siktet kommer utan tvekan att höjas allteftersom jag lär mig bilen och tröttnar på effekten Målvikten var till en början 1.000 kg eftersom originalbilen ligger runt 1.050. Har numera lagt ner att spekulera om vikten i form av "mål" och hoppas kort och gott att komma under 1200 kg. Blir det 1100 så är det en bonus Bur ska monteras så småningom. Blir en 10-punkts (eller mer) som ska passas mot alla stolpar så tajt det bara går. Stolar blir det också. Är sugen på Sparco EVo L/2 eller Sparco Pro 2000. Eventuellt kan det bli en custom- historia i kolfiber baserad på nån av dem. Det får tiden utvisa... Rörande bakvagn så är jag sugen på att köpa en krockad skyline och sno bakvagn från den. Coilovers blir det såklart. Har tittat på Tein, men det vore bra med nån historia som man kan custom-bygga. Får se vad det blir när bygget kommit så långt. Bränsletank är beställd - Jaz Pro Sport II blir det, kopplad till ett Custom tanklock från Tolle. Hoppas få tanken under nästa vecka.
Fan vad ballt Skitkul när det sprider sig av sig självt! Håller på och konverterar alla filmer till lite lägre upplöst wmv-format så alla jänkare och aussies kan tanka filmerna utan att grina över att det går långsamt (trots att servern är toksnabb inom Sverige)... Tack för länken =) Skyller förresten min Z-besatthet på en polare som är Australier. George heter han, har en röd - V8-matad - 240z som är hur ball som helst. Massa customjobb på den. Tank, hjulupphängning, etc. _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Högtalarinstalation är troligen lite kontoversiellt här... Jag kommer iallafall inte gnälla på dig. Jag har själv uppgraderat stereon och installerat extra högtalare i min banbusbil oxå, man måste ju kunna glassa ibland. Men säg inget till någon här... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Jag lovar Det blir 18"-fälgar sen också. Ännu mer aja-baja Dock hoppas jag få fatt i en uppsättning 17" med några balla R-däck också. _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Sådärja, nu finns alla filmsnuttarna som WMV, kanske något
som passar den lite äldre målgruppen, här på rejsa.nu, som insett att de har vettigare saker för sig än att vänta på att tanka ner detta projekts "byggvideodagbok". Klicka och streama eller högerklicka och spara. http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu http://www.voodoo-people.com/~daz/mu Tycker du bild-/ljudkvalitén var/är usel? Ladda ner divX-kopiorna istället. _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Det stämmer bra det Ser inte det roliga i att endast åka rakt fram. Bilen kommer användas på stripp, gata och bana. Har ännu inte provat köra på en "riktig" bana, men provade Lazzat RS i en lånad Honda Integra Type-R (speedworks) och det var skitkul =) Blir såklart sugen när jag läser om alla träffar - tex Japmeet, och folk skriver av sig efteråt - verkar onekligen skoj. Vore roligt att ta sig runt lite i landet också och prova olika banor. Kommer förmodligen gå nån kurs och/eller lura "Gullabo" till att lära mig ett och annat Ivf så kommer bilen till stor del byggas för att svängas med, så alla tips på att bygga sväng-bil emottages med glädje =) _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Träningsvideo? För vad? Svetsning? Rostlagning? Fotboll? Pimpelfiske? _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Träning av muskler Syns inte det i min signatur SL-OL _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Tjenar mull, fick du me de där stridsplanet som åkte över säve förra året ? på Bilsport ... de va ja som stod o vinkade frambilarna på lineuppen de året
gav vissa förtur *host* _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Mycket roliga filmer!
Bra jobbfördelning, du filmar, dom jobbar!! Stort lycka till Är VÄLDIGT svag för bilmodellen efter att ha sett Darius240... PS Dock var det lite väl mycket dubbelplåt för min smak... _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
De väger 1030-1070 i originalutförande, så den borde inte bli så himla tung ändå _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240z 1971 - "Projekt Hugo" | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 10 besök senaste veckan (94054 totalt) |