| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstig bultskalle...?
|
5195 besök totalt |
|
Konstig bultskalle...?
Är det någon som vet vad en sådan här bult-skalle kallas? Den har 12st invändiga grepp. En variant på TORX kanske? Dessa skruvar fast toppen på Pinton
|
Det ser ut som en XZN-skruv.
Jag tor vi har diskuterat dessa tidigare här på rejsaforumet... Edit: Där var jag lite för långsam...
|
||
Ja, hela 3s
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
|
Hallå!
Jag kan rekomendera denna sats: http://www.biltema.se/products/produ mycket gott för pengarna! Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||
XZN-skallen i Pinton är 11.6mm mätt på största innermått. Den satsen verkar ha '10' och '127' som största storlekar. Får åka till proffs-butiken imorgon och mäta lite vad 'min' storlek heter. Tack för tipset "125 långa (74 mm) och 5 korta (29 mm) tolvtandsbits, M-nr: 5, 6, 8, 10, 127 " _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Jag har dragit sönder flera av dessa bits trots att satsen, enligt 10 års-symbolen, verkar vara av Biltemas "bättre" kvalite. Normalt sett tycker jag verktygen i den serien är ganska ok, i vart fall i förhållande till priset. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Formatterar man om texten lite så blir det nog tydligare
At testa om verktyg passar kallas öppet köp ...
|
||
|
finns en prisvärd sats på jula för 200 kr oxå..
http://www.jula.se/Butik/docs/produk kvaliteten är sådär.. men satsen är fortfarande mkt prisvärd, har lyft ett par topplock med en sådan..! har då aldrig varit med om att det några udda mått på sånna skruvar.. ?? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Minns jag rätt är dimensionen "12" på XZN till Pinto (gamla bultarna som du har, de nya med sträckbult är Torx, T-55). Det är i alla fall 13 mm hylsa som passar på bitsen :-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Håller precis på att lyfta toppen på min pinto-motor nummer två, dock har sista bulten givit mig mycket huvudbry.....
När jag skulle dra loss den visar det sig att skallen är sönderdragen vid montering (gjort av förra ägaren) och nu sitter den FAST som in i he-vete . Har provat att borra ur den men detta ingrepp decimerade min borrsamling rejält. Nästa test var att svetsa i en bult ovanpå/inuti skallen och dra med den, detta resulterade i att bultjä-eln gick av..... så nästa steg var att gänga på en mutter på den kvarvarande biten, svetsa fast den och sen dra loss åbäket. Säger bara att nu är bulten ännu kortare .
Får väl ta dremeln och långsamt fräsa bort svetsarna och resten av skallen... Men biltemas bits har hållt riktigt bra hela tiden
Nåt tips någon hur jag ska få bort bulten? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Slipa om ett Betongborr. Funkar väldigt bra till hårdare stål. _________________ Magnus Åkerqvist Vobblo |
||
10mmhylsa, om man har t.ex tegntools bits kan det vara 12mm _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Konstig bultskalle...?
|
5195 besök totalt |