Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf Mk1 TURBO -75 EVO 7 (under vinter modifiering) | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 32407 besök totalt |
Tjenare!
Hade en tråd förra året oxå, men den började bli så rörig så jag börjar på en ny med Evolution 6 istället EVo 1 = vår 2000 - vår 2001 (omlackad men med original motor o låda, 50hk och 4-vxl) EVo 2 = höst 2001 - höst 2002 (ombyggd till GTI, chassie, motor o låda. Blev nerslag på vanliga besiktningen hösten 2002 så jag började bygga turbo!) EVo 3 = vår - höst 2003 (Bilen blev reggad med turbo och corrado bromsar) EVo 4 = 1 vecka sommar 2004 (Krångel med wastegaten gjorde att vi sköt toppackningen och jag var allmänt less på att skruva så bilen fick stå) EVo 5 = Sommar 2005 (Bilen registrerings besiktades igen pga i monteringen av buren och passerade reg.bes och vanliga besiktningen utan anmärkning. Rullande landsväg skedde och resulterade i 215hk och 306nm! Jag var nöjd och åkte lite på banan på mantorp i samband med bugrun! Körde ca 165mil totalt mer ska de bli nästa år är det tänkt. Hann inte iväg på så mkt som jag ville under sommaren PGA jobb) EVo 6 = Sommar 2006, gick 150mil ungefär totalt utan större problem! Lite mer effekt iår än förra året med lite högre laddtryck, mer bränsle och lite bättre ic och insug m.m. Blev gult under huven och bra mkt bättre puts till denna säsong... Mot slutet av säsongen tryckte den ur sig lite mkt olja och de konstaterades efter att vi lyft toppen att ny motor skulle byggas (alltså mer effekt och hållbarhet)! Mantorp, bugrun 2005 på följande 4 bilder oj oj oj va kul jag hade Effekt 2005: 0,9bars laddtryck @ 215.4hk i motorn och 182.8hk på hjulen! 306nm var MAX vid 4500rpm... Gamla tråden kan ni läsa här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16410 Iaf nu äre dax att börja förbereda för säsong 2006 (rakt fram och banåka såklart ) och Evolution 6 av bilen Div uppgraderingar kommer ske vilket innebär: *Kapad lastbils IC (ska svetsas nya gavlar och anslutningar) *Coilovers (Kw variant 2) *Slitzade skivor åtminstone fram (ev. bak) *div nya mätare ska inhandlas (laddtryck, lambda lutar åt Autometer Sport Comp) *rostfria och polerade tryckrör *upprensat och uppsnyggat under huven *både SHOW AND Go alltså Recept motor o låda blir följande till nästa år: *1.8l G60 block med portad och renoverad 8v topp (8:2:1 i komp.) *oljekylning från Golf GTi mk1 med en Volvo oljekylare utflyttad i fronten *G-kam (Ev värre, 270°. Har du någon passande mekaniska tryckare, skicka PM) *Ställbart kamdrev (Rosenkrantz) *Grenrör ifrån en Audi 200T 10v (omgjort) *KKK-k24 (Audi S2 turbo) *35mm Wastegate (Rosenkrantz) *Alu dump. (Rosenkrantz) *orginal Insug med 57mm Volvo spjäll *Öppet Green Cotton filter *G60 fuelrail och bränsletrycksregulator *org. Bränslepump änsålänge *Tryckrör ett i 2", sen är resten 2,5" (Rostfritt på G) *kapad lastbils IC *2,5" avgasystem från turbon, 1 ljuddämpare *02A växellåda med tillhörande svänghjul och tryckplatta, 4 pucks sinterlamell! *Polyurethan motorbussningar Bromsar: Slitzade Corrado 280mm skivor fram med adaptrar till org. GTI ok. Bak skivor och ok ifrån en Golf GTi 16v handbromsvajjrar ifrån en Scirocco 16v. original bromsbelägg! Chassie: GTi Krängningshämmare bak, KW Coilovers (Variant 2) äre tänkt! Övre + bakre, Jamex aluminium fjäderbensstag. Polyurethan bussningar överallt, bärarmar fram, bakaxel bak, i fjäderbenslagringarna fram, motorfästen, stötdämpare bak. Framvagn och bakvagn är blästrad och lackerad. T.ex. bärarmar, bakaxel, fjäderben, fästen, krängningshämmare m.m. Fälgar/Däck: Gata: 16" 100+ Touring fälgar med Toyo Proxes T1-R 195/40 16" däck Bana: 15" Corrado plåt fälgar med Kumho 185/55 15 ecsta v700 medium R-däck! Stripp: 15" Momo fälgar, högglanspolerade med 225/50 15" Bridgestone Potenza Re540 (R-däck) EDIT: Kom på att EVo passade bättre istället för tidigare Version som jag skrivit! Tack Magnus de var du som skrev det Kollar man i senaste bilsport nr (25/05) så var jag med där och där står en lite text "Lagom till 18-års dagen var den konverterad till GTI och därefter har evolutionen gått vidare...." Så det passade juh lite bättre med EVo istället för VERSION! hehe Bild på senaste lilla artikeln i bilsport hittar ni här: http://golf666.mine.nu/Bilsportnr25_2005.jpg Har ni läst så här långt så har ni nog tid att lämna ett litet avtryck i tråden oxå ! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
MER UPPDATERING!
Bilen har börjat plockas ner för mer uppdatering! 2005-11-28 Köpt mig en rejäldomkraft och sen flyttat varvräknare till vänstersida av instrumentpanelen istället. Fick flytta ner laddtrycksmätaren lite oxå... Trodde inte den skulle få plats men det gick.. Och nu ser man den sååå mkt tydligare! 2005-11-30 Tagit bort kylare och en märkt upp en massa kablar osv. Test monterat nya ic:n En kapad lastbils IC helt i alu nya anslutningar ska svetsas dock! Gamla V.S Nya Även svetsat om div tryckrör samt svetsat om wastegaten som låg emot bromsservon tidigare. Se bilder: och ja, svetsarna ser inte 100%iga ut kanske... men tätt är det Slipade ner första svetsningarna för o få de lite jämnare och fick fylla på lite mer. Sen lät jag de vara för det ska ändå lindas med avgasbandage... 2005-12-03 Monterat bort skärmar (för att slippa repa osv)! Tagit ner downpipe, monterat lös växellänkage och de sista små grejerna för att ha motor/låda klar för urlyft... här ska de fixas o donas!! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Ser riktigt bra ut Tobbe!
Golf 666 Evo 6 Du är både uthållig, har kunskap och talang - inte utan att man blir riktigt imponerad. Var själv o hämta min 280 mm skivor på VAG idag. Var får du tag på dina ok-adapters? Mvh Magnus _________________ Magnus Sandlund |
||||
Tackar Magnus... Jo evo 6 skulle man juh kunna kalla det Har inte sett din tråd på ett tag, har de legat på lite is? Ah, trevligt med 280mm bromsar fram kan jag lova Mina ok adapters fick en kille här i stan göra. Som pysslar mkt fräsningar osv.. _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Kul kul mer vinterläsning alltså
Skall "väcka" jetta min åxå nån dag nu , står som ett lik i snön. Suget har vaknat , ska se om det blir succé då blir det att försöka få fart på bygget UTAN garage. Bara motorn går så kan man ju köra och låna garage. Har ju lång tid på mig HOPPAS JAG _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Hehe trevligt att nån läser iaf Det där låter bra lillen, du får jaga garage nu och skrämma liv i jettan så du kommer igång nu! Lång tid? nej nej... de är väl ca 180 dagar kvar till mantorp/bugrun! Så de är väl bara ligga i
Hehe tackar, men nu är min kanske inte riktigt lika extrem som den golfen är men men Jag håller med dej, de vore skoj o smiska ifrån en trimmad supra sådär lätt! Det är grymt, och fatta va förvånad supra föraren ska bli Mera kommer, tro mig På bilden nedan så ser ni hur den ser ut i dagsläget!! Lekte lite i photoshop igår oxå 2006 here we come.... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Jag läser alltid dina trådar! Det är alltid lika roligt att se bilder på den gula!
Vad siktar du på för effekt till nästa år? över 300hk? Själv så har man skrapat asfaltsmattor i bilen idag, usch vad tråkigt det är! Har köpt en riktigt låda till bilen också... Snart kanske man man stoppa i motorn... _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Så trevligt 250+ är ingen omöjlighet! Ska juh försöka ha dom ner i backen oxå... hehe Åh fy fan, asfaltsmattor är verkligen INTE skoj o skrapa.. Har bara mina i "vattenbaljan" kvar ja, där torkarmotorn sitter. Så fort jag får ur motorn ska de skrapas bort och vattenbaljan kapas bort... Sen ska de göras snyggt Jasså, va blev de för låda då? Du får uppdatera din tråd lite oxå _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Härligt med dina trådar.
Köpte likadan domkraft på jula.Funkar kanon för dom pengarna tycker jag. Själv har jag inte varit ute i garaget på 2månader!!!!!!!!!!!!! Pendlar 22mil om dagen och då är man slut när man kommer hem. Hoppas vi träffas på träffar till sommaren så vi får tjöta lite live oxså. _________________ Patrik Hagel Åker Volvo XC60-D4-2015 Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004 Skruvar Golf GTi 1983 |
||||
lugnt!! Man måste juh ha något att göra när man sitter hemma arbetslös Nu har jag dock inte gjort något på ca 1 vecka för jag väntar på motorlyften som skulle anlända hit i veckan... Men icke än! Fan jag vill ut i garaget o skruva Kanske får bli ett litet test med fälgarna imorrn Shit, 22 mil om dagen. Jobbigt Ja de får vi hoppas 2006 blir de bugrun även för dig hoppas jag ? _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Hitta 2 st annonser på gtiklubben ikväll och kunde inte låta bli
Skulle ändå införskaffas inom kort! Fast de hade väl kostat mig närmare ca1700:- för båda Nu till ett pris utav 500:-/st och dom var nya, använda i 10mil ungefär En sådan här: och en sån här: MKT trevliga mätare Laddtryck + lambda mätare... hehe Autometer Sportcomp serien.... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Fixat en hel del i garaget förra helgen
Motor på väg upp och ur Så där ja... 1a delen bort slagen/kapad Var tvungen o slå av svetsfogarna.. Då uppstod lite hål som jag sen svetsa igen! Hela borttagen, mkt cleanare! Blev rätt okey måste jag säga Hatar att svetsa tunn bilplåt men detta gick överförväntan Alla onödiga hål igensvetsade Detta var allt för denna gång Nu äre slipning och spackling där under, därefter ska de lackas På återseende.... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Hehe javisst är de det Mitt chassienummer sitter nämligen inte där, en 75:a vettu! Mitt sitter i högra fjäderbenstornet original så här blire nada problemas.. _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
|
||||
Hehe tackar Målet är väl att den ska se ut så till kommande säsong.. _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Jag kom att tänka på det idag bara 12 timmar för sent eller nåt. Jag drog mig till minnes att det som jag hade på min 75:a skulle kunna vara lite knivigt att tyda. VISS rostbildning i det området. _________________ Peter Karlsson |
||||
hehe kan lätt bli så... Mitt var lite svårtydligt efter att jag målade där under så jag fick rispa fram nuffrorna inför besiktningen _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf Mk1 TURBO -75 EVO 7 (under vinter modifiering) | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 32407 besök totalt |