Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sesyk-växellådan
1275 besök totalt
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Sesyk-växellådan

Är mekaniker i ett rallycross-team och inför nästa säsong funderar man alltid på eventuella förbättringar, vem gör inte det... Då nästan alla supernationella bilar numera är byggda efter samma "Gunnarsson-Sellholm" recept, våran likaså, går tankarna i hur man skulle kunna ligga ett steg före dem.

Jag jobbade för en tid sedan tillsammans med ett par hobbypiloter och de berättade att på en flygmotor har man alltid ett konstant varvtal. Vrider man på gasen vinklas samtidigt prOpellerbladen om för mer motstånd vilket gör att man kan optimera vridmoment och effekt utan att behöva tänka på ett användbart register. Tyckte det lät som en rätt trevlig grej att överföra till en bil, samtidigt som man med delade känslor mindes Daffarna...

Tycker dock att Sesyks växellådsprincip förenar de olika systemens fördelar på ett vettigt sätt, i teorin i alla fall. Skulle vara skoj att höra lite olika synpunkter på detta då jag själv blivit lite för blind på fördelarna just nu. Vad tror ni, kan detta fungera?

Prismässigt ligger den ungefär som en 6 växlad sekventionell låda men är betydligt billigare att renovera. Ca 10000:- för det roterande innandömet plus lager enligt Stig-Erik Karlsson.

http://www.sesyk.com/

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Re: Sesyk-växellådan

Emanuel Nilsson skrev:
Är mekaniker i ett rallycross-team och inför nästa säsong funderar man alltid på eventuella förbättringar, vem gör inte det... Då nästan alla supernationella bilar numera är byggda efter samma "Gunnarsson-Sellholm" recept, våran likaså, går tankarna i hur man skulle kunna ligga ett steg före dem.

Jag jobbade för en tid sedan tillsammans med ett par hobbypiloter och de berättade att på en flygmotor har man alltid ett konstant varvtal. Vrider man på gasen vinklas samtidigt prOpellerbladen om för mer motstånd vilket gör att man kan optimera vridmoment och effekt utan att behöva tänka på ett användbart register. Tyckte det lät som en rätt trevlig grej att överföra till en bil, samtidigt som man med delade känslor mindes Daffarna...

Tycker dock att Sesyks växellådsprincip förenar de olika systemens fördelar på ett vettigt sätt, i teorin i alla fall. Skulle vara skoj att höra lite olika synpunkter på detta då jag själv blivit lite för blind på fördelarna just nu. Vad tror ni, kan detta fungera?

Prismässigt ligger den ungefär som en 6 växlad sekventionell låda men är betydligt billigare att renovera. Ca 10000:- för det roterande innandömet plus lager enligt Stig-Erik Karlsson.

http://www.sesyk.com/

Audi mfl har CVT-lådor i modellprogrammet. Massor med moppar o snöskotrar har CVT. Williams gjorde en F1-bil som fick reglementet ändrat emot sej innan den ens nådde banan. FW-15C hette den. Läs mera på:
http://www.transporteon.com/Superlatives-C/continuously_variable_trans . . . .
http://cvt.com.sapo.pt/toc_en.htm

Finns Sesyks låda i produktion? Kräver reglementet backväxel? PrOpellerplan använder smalare momentband än bilar så där funkar idén egentligen bättre. Men i kombination med en planetväxel som de flesta tillverkare + Williams FW15C har så får du mera vridmoment + en backväxel.

mvh/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



vad är det för pris på en sån låda?

(hitta ignet på hemsidan)

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Re: Sesyk-växellådan

Bo Danerius skrev:

Audi mfl har CVT-lådor i modellprogrammet. Massor med moppar o snöskotrar har CVT. Williams gjorde en F1-bil som fick reglementet ändrat emot sej innan den ens nådde banan. FW-15C hette den. Läs mera på:
http://www.transporteon.com/Superlatives-C/continuously_variable_trans . . . .
http://cvt.com.sapo.pt/toc_en.htm

Finns Sesyks låda i produktion? Kräver reglementet backväxel? PrOpellerplan använder smalare momentband än bilar så där funkar idén egentligen bättre. Men i kombination med en planetväxel som de flesta tillverkare + Williams FW15C har så får du mera vridmoment + en backväxel.

mvh/Bo


Vad jag vet så är allt på prototypstadiet än så länge men man kunde få köpa de interna delarna och sen bygga ett eget hus samt växlingsmekanism.
Backväxel är en klart bra sak att ha men en planetväxel verkar vara en perfekt lösning på problemet. Men man börjar ju förstå varför ingen åker med den... Skulle behöva skriva in sig på chalmers för att lära sig hur man skulle kunna få allt att lira.

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Skruva banåkabil
Sesyk-växellådan
1275 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande