| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sesyk-växellådan
|
1275 besök totalt |
|
Sesyk-växellådan
Är mekaniker i ett rallycross-team och inför nästa säsong funderar man alltid på eventuella förbättringar, vem gör inte det... Då nästan alla supernationella bilar numera är byggda efter samma "Gunnarsson-Sellholm" recept, våran likaså, går tankarna i hur man skulle kunna ligga ett steg före dem. Jag jobbade för en tid sedan tillsammans med ett par hobbypiloter och de berättade att på en flygmotor har man alltid ett konstant varvtal. Vrider man på gasen vinklas samtidigt prOpellerbladen om för mer motstånd vilket gör att man kan optimera vridmoment och effekt utan att behöva tänka på ett användbart register. Tyckte det lät som en rätt trevlig grej att överföra till en bil, samtidigt som man med delade känslor mindes Daffarna... Tycker dock att Sesyks växellådsprincip förenar de olika systemens fördelar på ett vettigt sätt, i teorin i alla fall. Skulle vara skoj att höra lite olika synpunkter på detta då jag själv blivit lite för blind på fördelarna just nu. Vad tror ni, kan detta fungera? Prismässigt ligger den ungefär som en 6 växlad sekventionell låda men är betydligt billigare att renovera. Ca 10000:- för det roterande innandömet plus lager enligt Stig-Erik Karlsson. http://www.sesyk.com/ _________________ Emanuel Nilsson |
||
|
Re: Sesyk-växellådan
Audi mfl har CVT-lådor i modellprogrammet. Massor med moppar o snöskotrar har CVT. Williams gjorde en F1-bil som fick reglementet ändrat emot sej innan den ens nådde banan. FW-15C hette den. Läs mera på: http://www.transporteon.com/Superlat http://cvt.com.sapo.pt/toc_en.htm Finns Sesyks låda i produktion? Kräver reglementet backväxel? PrOpellerplan använder smalare momentband än bilar så där funkar idén egentligen bättre. Men i kombination med en planetväxel som de flesta tillverkare + Williams FW15C har så får du mera vridmoment + en backväxel. mvh/Bo _________________ Bo Danerius |
||
|
Re: Sesyk-växellådan
Vad jag vet så är allt på prototypstadiet än så länge men man kunde få köpa de interna delarna och sen bygga ett eget hus samt växlingsmekanism. Backväxel är en klart bra sak att ha men en planetväxel verkar vara en perfekt lösning på problemet. Men man börjar ju förstå varför ingen åker med den... Skulle behöva skriva in sig på chalmers för att lära sig hur man skulle kunna få allt att lira.
_________________ Emanuel Nilsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sesyk-växellådan
|
1275 besök totalt |

