| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ställa hjulvinklar på 240?(ombyggnad framvagn)
|
1 besök senaste veckan (9768 totalt) |
|
Jag har nu kommit till framvagnsbygget på min 240 som ska gå på bana/superstage. Hittade dessa:
Det jag undrar är då vilken vinkel går att ställa med dessa topplagringar?Passar de på orginal fjädertorn? Vad finns det mer för något som kan hjälpa mig?taxiplattor har jag hört om.. Volvo 240 alltså. tacksam för svar |
||||
|
kan ju bland annat ställa camber. sedan e det väll lite andra vinklar som justeras sammtidigt..
|
||||
|
Camber- och castervinklarna justerar med en sån där excentrisk topplagring. Tyvärr inte individuellt, utan jag antar att de flesta ställer cambervinkeln till den de vill ha, sen blir castern det den råkar bli. Men jag skulle tro att den där typen av topplagring räcker långt för många. Det är iaf ett lyft ifrån att ha dämparkolvstången upphängd i en gummibälg och köra med neutral camber.
Efter justering ändras förresten toe också, men den är det ju bara att korrigera. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Har du något skiss på hur de ska byggas om?Räcker det inte med taxiplattor? |
||||
|
Jag snackade med en kille som satt dit liknande topplagringar från sellholm och han fick göra nå nya hål har jag för mej, Ska inte svära på att det var så, men han morrade om nått sånt
. Det kanske är säkrast att ringa och fråga först. Dessa är från KH Motorsport va?
|
||||
|
Vad gäller att förlänga länkarmarna så gör man det på VOC-bilar för banracing, se: http://www.volvooriginal.com/volvoor
Frågan är hur SBP-mässig denna modd är? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Hej!
Jag har haft en snabb 244 turbo -83 och den hade jag Sellholms excentriska topplagringar och kompletta 40mm ben på. Jag modifierade även mina länkarmar som VOC bilarna men när jag ändå var i farten så passade jag på att flytta fram kulbultarnas infästning 20mm och boxade sen hela länkarmen. Körde även med taxiplattor och, mina hjulvinklar vart ca -3 grader camber och caster ca 6-7 grader om jag inte minns fel. MVH Micke _________________ Mikael Persson |
||||
På grund av den räjsanpassade grundkonstruktionen på Vobblon så kan du meckla till den caster du vill ha med den excentriska lagringen och sedan justerar du till önskad camber medelst de avlånga spåren som finns redan original...
Ett annat stort plus med liknande lagringar till just Volvon är att den är mycket styvare än originaljunket som viker sig till oigenkännlighet och dessutom deformerar fjädertornet...mao rätt många plus... _________________ Karl Brag |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kanske...men det som jag menade primärt var inte gummi-junket utan finessen med att man visst kan justera camber/caster separat med icke junkig excenterpryl... _________________ Karl Brag |
||||
|
taxispindelled finns inget som heter..
däremot servospindelled. spindelled som genererar mera caster.. och taxiplatta. den platta man skruvar fast spindelleden i finns som "taxi variant" som genererar mer camber (e.g mindre, då cambern är negativ) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
jag tror att de går att köpa på volvo.. men de vanliga reservdelssäljarna brukar ha mkt dålig koll på vad som finns.. så risken finns att du måste söka upp nummer av någon för att få rätt delar. edit: dessutom har jag för mig taxiplattor endast såldes tillsammans med spindelleden. Och den spindelleden man får med är inte rätt typ. mao inte servospindelleden.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (9768 totalt) |