Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ställa hjulvinklar på 240?(ombyggnad framvagn)
1 besök senaste veckan (9768 totalt)
M-S-R

Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hur ställa hjulvinklar på 240?(ombyggnad framvagn)

Jag har nu kommit till framvagnsbygget på min 240 som ska gå på bana/superstage.

Hittade dessa:

Det jag undrar är då vilken vinkel går att ställa med dessa topplagringar?Passar de på orginal fjädertorn?

Vad finns det mer för något som kan hjälpa mig?taxiplattor har jag hört om..
Volvo 240 alltså.


tacksam för svar
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



kan ju bland annat ställa camber. sedan e det väll lite andra vinklar som justeras sammtidigt..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Camber- och castervinklarna justerar med en sån där excentrisk topplagring. Tyvärr inte individuellt, utan jag antar att de flesta ställer cambervinkeln till den de vill ha, sen blir castern det den råkar bli. Men jag skulle tro att den där typen av topplagring räcker långt för många. Det är iaf ett lyft ifrån att ha dämparkolvstången upphängd i en gummibälg och köra med neutral camber.

Efter justering ändras förresten toe också, men den är det ju bara att korrigera.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det jag skulle börja med att göra är att bygga om länkarmarna..

förlänga dem och och flytta spindelleden.. Orgiginal är justermånen mkt liten..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
LuddeR skrev:
det jag skulle börja med att göra är att bygga om länkarmarna..

förlänga dem och och flytta spindelleden.. Orgiginal är justermånen mkt liten..


Har du något skiss på hur de ska byggas om?Räcker det inte med taxiplattor?
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dessa topplagringar passar alltså "bult-on" utan ombyggnad i fjädertorn..håller på att lacka motorrummet så vill veta om det krävs nåt mer innan jag lägger färgen
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Jag snackade med en kille som satt dit liknande topplagringar från sellholm och han fick göra nå nya hål har jag för mej, Ska inte svära på att det var så, men han morrade om nått sånt . Det kanske är säkrast att ringa och fråga först. Dessa är från KH Motorsport va?

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Vad gäller att förlänga länkarmarna så gör man det på VOC-bilar för banracing, se: http://www.volvooriginal.com/volvooriginal/arena_2003.pdf kap 2.2. Skissen som det skrivs om har jag sett nånstans på nätet.

Frågan är hur SBP-mässig denna modd är?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bikermike
Köping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 63



Hej!

Jag har haft en snabb 244 turbo -83 och den hade jag Sellholms excentriska topplagringar och kompletta 40mm ben på. Jag modifierade även mina länkarmar som VOC bilarna men när jag ändå var i farten så passade jag på att flytta fram kulbultarnas infästning 20mm och boxade sen hela länkarmen. Körde även med taxiplattor och, mina hjulvinklar vart ca -3 grader camber och caster ca 6-7 grader om jag inte minns fel.

MVH Micke

_________________
Mikael Persson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Pär Hansson skrev:
Camber- och castervinklarna justerar med en sån där excentrisk topplagring. Tyvärr inte individuellt, utan jag antar att de flesta ställer cambervinkeln till den de vill ha, sen blir castern det den råkar bli.


På grund av den räjsanpassade grundkonstruktionen på Vobblon så kan du meckla till den caster du vill ha med den excentriska lagringen och sedan justerar du till önskad camber medelst de avlånga spåren som finns redan original...

Ett annat stort plus med liknande lagringar till just Volvon är att den är mycket styvare än originaljunket som viker sig till oigenkännlighet och dessutom deformerar fjädertornet...mao rätt många plus... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Karl B. skrev:
Pär Hansson skrev:
Camber- och castervinklarna justerar med en sån där excentrisk topplagring. Tyvärr inte individuellt, utan jag antar att de flesta ställer cambervinkeln till den de vill ha, sen blir castern det den råkar bli.


På grund av den räjsanpassade grundkonstruktionen på Vobblon så kan du meckla till den caster du vill ha med den excentriska lagringen och sedan justerar du till önskad camber medelst de avlånga spåren som finns redan original...

Ett annat stort plus med liknande lagringar till just Volvon är att den är mycket styvare än originaljunket som viker sig till oigenkännlighet och dessutom deformerar fjädertornet...mao rätt många plus... thumbs up
Du kanske skulle tagit med gummibälg-biten i ditt citat av mitt snippade inlägg också? Vilket tog upp det mesta av det du skrev om originaljunk?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Pär Hansson skrev:
Du kanske skulle tagit med gummibälg-biten i ditt citat av mitt snippade inlägg också? Vilket tog upp det mesta av det du skrev om originaljunk?


Kanske...men det som jag menade primärt var inte gummi-junket utan finessen med att man visst kan justera camber/caster separat med icke junkig excenterpryl...

_________________
Karl Brag
Citera
Razerblade
Kristianstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 59



Har för mig att till ex sam säljer en "taxi Spindelled" och med dessa kan man justera mer camber/caster.

///ola Persson

_________________
Ola Persson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



taxispindelled finns inget som heter..

däremot servospindelled. spindelled som genererar mera caster..

och taxiplatta. den platta man skruvar fast spindelleden i finns som "taxi variant" som genererar mer camber (e.g mindre, då cambern är negativ)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



dessutom kan det blir rätt trångt i tornen med stora justerbara aluplattor!!

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003
Inlägg: 733

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vart handlar man dessa "taxiplatter"?är det bara SAM som har dessa?vet nån pris kanske?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Magnus Sjögren skrev:
Vart handlar man dessa "taxiplatter"?är det bara SAM som har dessa?vet nån pris kanske?



jag tror att de går att köpa på volvo..

men de vanliga reservdelssäljarna brukar ha mkt dålig koll på vad som finns.. så risken finns att du måste söka upp nummer av någon för att få rätt delar.


edit: dessutom har jag för mig taxiplattor endast såldes tillsammans med spindelleden. Och den spindelleden man får med är inte rätt typ. mao inte servospindelleden..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
Hur ställa hjulvinklar på 240?(ombyggnad framvagn)
1 besök senaste veckan (9768 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande