Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



super7 skrev:
Sån här riktigt hårt trimmad motor passar...
(bild på platt motor)
En kompis håller på med en sån motor...
snart 100 liter hästar


Får du ner en sån i en Bertone är du inte dålig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
super7 skrev:
Sån här riktigt hårt trimmad motor passar...
(bild på platt motor)
En kompis håller på med en sån motor...
snart 100 liter hästar


Får du ner en sån i en Bertone är du inte dålig...


Man får väl ställa den på höjden, och ha en cylinderbank i siktfältet!

Mobergmotorn vill inte riktigt släppa mina tankar. Rätt vad det är så ringer jag honom.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



kraniel.com skrev:


Mobergmotorn vill inte riktigt släppa mina tankar. Rätt vad det är så ringer jag honom.


Snacka går ju...

Smidigt med kardanen i midjehöjd förresten, gött med ordentlig smörjning i halva motorn med...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
kraniel.com skrev:


Mobergmotorn vill inte riktigt släppa mina tankar. Rätt vad det är så ringer jag honom.


Snacka går ju...

Smidigt med kardanen i midjehöjd förresten, gött med ordentlig smörjning i halva motorn med...


Äsch, petitesser. Torrsump och kardanrör á la 924. Det sitter ju ingenting mitt i bilen ändå.

och hade jag pengar skulle det inte vara så svårt att lyfta luren. Men jag har inte pengar.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Är inte VAG's 1.8T en liten lätt maskin med stor effektpotential??

Är väl tillverkad i en helsikes massa exemplar så tillgången borde vara tryggad ett bra tag...

_________________
Karl Brag
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045



Tycker att du ska ha en mångcylindrig sugmotor.

Nappar du inte på Montreal-motorn?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Var finns det en Montrealmotor till salu..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 120



super7 skrev:
Sån här riktigt hårt trimmad motor passar...

En kompis håller på med en sån motor...
snart 100 liter hästar


Peters motor torde väl leverera lite mer än så va? Dock att peta i den i en Bertone blir en aaaaaaaning knepigt, och framförallt så blir det ju mindre mos än med spisen som sitter i?!

Satsa på en Alfa-spis Kraniel! 2,5 V6 med snurra på? Torde räcka en bit...



Btw, vad är det för fel på den som sitter i?

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
beatwise skrev:
Btw, vad är det för fel på den som sitter i?


Jadu, var ska man börja? Motorn i grunden är det kanske inte så mycket fel på, även om den egentligen skulle behöva rivas eftersom det stått vatten i den. Lite mer allvarligt, långsiktigt, är att andningen inte är så väl genomförd. Med underlig grenrrörsdragning, intercooler gjord av vattenkylare och ett par trycksatta förgasare blir prestanda inte superdunderbra. Fast det är klart, motorn är tillräcklig för att kunna dra sönder drivlinan (därav min Aga-diff). Hursomhelst, jag skulle vilja ha någonting som känns mer smidigt och smart än den befintliga rallyspisen.

Funderar man ett steg till och bryr sig om klassningen i olika tävlingsformer, hamnar jag ohjälpligt och olyckligt i klass 1 i Alfaklubbens egen serie, Club Alfa Romeo Challenge. Klass 1 är den snabbaste klassen och varken jag, bilen eller motorn har egentligen där att göra annat än att agera stoppkloss.

I Roadsport kan jag möjligen klassa in i B, mellanklassen, med det är på gränsen och det föreligger en viss risk att jag åker på en minimivikt på 1200 kg. Och det är för mycket. Skulle jag klassas upp till Roadsport A, tja, då bör jag nog ha 300 hästar och ett helt nytt chassi för att kunna vara med i matchen.

Så jag skulle vilja ha en motor som antingen kan passa in i någon av de långsammare klasserna där jag kan vara med och fajtas, eller ha en motor som åtminstone kan hävda sig i de snabba sammanhangen (även om nu resten av ekipaget kanske lämnar en del övrigt att önska).

Det är väl ungefär så det rör sig i min skalle.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Montreal-motor.

Det finns en mellan Vallentuna och Lapplands väsby, nära Kraniel's arbetsplats tror jag bestämt. Den är fullt komplett med torrsump, men demonterad för att gås igenom. Motorn tillhör min bror, hugade spekulanter kan kontakta mig.

MaZ skrev:
Var finns det en Montrealmotor till salu..?

_________________
Peter ovner
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Montreal-motor.

Peter o skrev:
Det finns en mellan Vallentuna och Lapplands väsby, nära Kraniel's arbetsplats tror jag bestämt. Den är fullt komplett med torrsump, men demonterad för att gås igenom. Motorn tillhör min bror, hugade spekulanter kan kontakta mig.

MaZ skrev:
Var finns det en Montrealmotor till salu..?


Har Clifford gett upp och säljer den nu

Köpte han delarna till renoveringen eller?

Kanske skulle slå honom en signal

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Re: Montreal-motor.

Dude skrev:
Peter o skrev:
Det finns en mellan Vallentuna och Lapplands väsby, nära Kraniel's arbetsplats tror jag bestämt. Den är fullt komplett med torrsump, men demonterad för att gås igenom. Motorn tillhör min bror, hugade spekulanter kan kontakta mig.

MaZ skrev:
Var finns det en Montrealmotor till salu..?


Har Clifford gett upp och säljer den nu

Köpte han delarna till renoveringen eller?

Kanske skulle slå honom en signal


Gett upp vet jag inte, men han flyger ju mycket numera, så det är nog snarast tidsbrist. Jaa, det finns ju nya ringar, lager samt komplett packningssats till moroten. Slå honom gärna en signal, antar att du har hans nummer?

Mvh, Peter

_________________
Peter ovner
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Karl B. skrev:
Är inte VAG's 1.8T en liten lätt maskin med stor effektpotential??

Är väl tillverkad i en helsikes massa exemplar så tillgången borde vara tryggad ett bra tag...


En bekant trimmade sin, det fick bytas ganska många prylar för att få snurr på den faktiskt.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande