| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
|
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (12220 totalt) |
Får du ner en sån i en Bertone är du inte dålig... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Man får väl ställa den på höjden, och ha en cylinderbank i siktfältet!
Mobergmotorn vill inte riktigt släppa mina tankar. Rätt vad det är så ringer jag honom. |
||||||
Snacka går ju...
Smidigt med kardanen i midjehöjd förresten, gött med ordentlig smörjning i halva motorn med...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Äsch, petitesser. Torrsump och kardanrör á la 924. Det sitter ju ingenting mitt i bilen ändå. och hade jag pengar skulle det inte vara så svårt att lyfta luren. Men jag har inte pengar. |
||||||
Peters motor torde väl leverera lite mer än så va? Dock att peta i den i en Bertone blir en aaaaaaaning knepigt, och framförallt så blir det ju mindre mos än med spisen som sitter i?! Satsa på en Alfa-spis Kraniel! 2,5 V6 med snurra på? Torde räcka en bit...
Btw, vad är det för fel på den som sitter i? _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||||
Jadu, var ska man börja? Motorn i grunden är det kanske inte så mycket fel på, även om den egentligen skulle behöva rivas eftersom det stått vatten i den. Lite mer allvarligt, långsiktigt, är att andningen inte är så väl genomförd. Med underlig grenrrörsdragning, intercooler gjord av vattenkylare och ett par trycksatta förgasare blir prestanda inte superdunderbra. Fast det är klart, motorn är tillräcklig för att kunna dra sönder drivlinan (därav min Aga-diff). Hursomhelst, jag skulle vilja ha någonting som känns mer smidigt och smart än den befintliga rallyspisen. Funderar man ett steg till och bryr sig om klassningen i olika tävlingsformer, hamnar jag ohjälpligt och olyckligt i klass 1 i Alfaklubbens egen serie, Club Alfa Romeo Challenge. Klass 1 är den snabbaste klassen och varken jag, bilen eller motorn har egentligen där att göra annat än att agera stoppkloss. I Roadsport kan jag möjligen klassa in i B, mellanklassen, med det är på gränsen och det föreligger en viss risk att jag åker på en minimivikt på 1200 kg. Och det är för mycket. Skulle jag klassas upp till Roadsport A, tja, då bör jag nog ha 300 hästar och ett helt nytt chassi för att kunna vara med i matchen. Så jag skulle vilja ha en motor som antingen kan passa in i någon av de långsammare klasserna där jag kan vara med och fajtas, eller ha en motor som åtminstone kan hävda sig i de snabba sammanhangen (även om nu resten av ekipaget kanske lämnar en del övrigt att önska). Det är väl ungefär så det rör sig i min skalle. |
||||||
|
Montreal-motor.
Det finns en mellan Vallentuna och Lapplands väsby, nära Kraniel's arbetsplats tror jag bestämt. Den är fullt komplett med torrsump, men demonterad för att gås igenom. Motorn tillhör min bror, hugade spekulanter kan kontakta mig.
_________________ Peter ovner |
||||||
|
Re: Montreal-motor.
Har Clifford gett upp och säljer den nu
Köpte han delarna till renoveringen eller? Kanske skulle slå honom en signal
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re: Montreal-motor.
Gett upp vet jag inte, men han flyger ju mycket numera, så det är nog snarast tidsbrist. Jaa, det finns ju nya ringar, lager samt komplett packningssats till moroten. Slå honom gärna en signal, antar att du har hans nummer? Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
En bekant trimmade sin, det fick bytas ganska många prylar för att få snurr på den faktiskt. _________________ Dennis Mollberg |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
|
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (12220 totalt) |