Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avgassystembygge
2307 besök totalt
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Avgassystembygge

I och med att det inte finns något färdigt avgassystem att köpa till Europan, hade jag tänkt bygga ett. Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa bra grejer till schyssta priser? Det behöver ju inte vara några flashiga dämparlösningar i rostfritt, eller så.
Dessutom, vad ska man ha för ljuddämpare? Jag får bara plats med en liten, oval ljuddämpare i min bil. Downpipen från grenröret har 1,75" (45 mm) ytterdiameter. De ljuddämpare jag kollat på är oftast 2" eller större.
Frågan är väl då vad som händer med avgasljudet. Jag är liksom inte ute efter ett burkigt Golf GTi med stuprör bak ljud. Frågan är vilken ljuddämpare man ska ha, det är ju inte så att jag vill dämpa bort allt ljud, men inte heller riskera så dålig dämpning att det inte godkänns av SBP eller på banan.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Till exempel http://www.jt-tuning.se/ har krökar och sånt , 1.75 - 2,0 tum , så finns en stegmuff , ljudämpare - så stor som du kan få platts med , ljudet kan regleras med olika typer av slutrör och riktning

Ups , ser just att 2 tum har försvunnit , kolla här i stället http://www.rakaror.o.se/

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Jag kollade lite på http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm. Det verkar som att mång av de dämpare som säljs är av den typen som de kallar "rakt igenom fullflöde", alltså ett perforerat rör som passerar genom en burk med ljuddämpande material. Är en sådan tillräcklig för att dämpa ner ljudet, eller är de främst avsedda för att användas i kombination med fler dämpare? Jag kan ju som sagt bara ha en.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Max skrev:
Jag kollade lite på http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm. Det verkar som att mång av de dämpare som säljs är av den typen som de kallar "rakt igenom fullflöde", alltså ett perforerat rör som passerar genom en burk med ljuddämpande material. Är en sådan tillräcklig för att dämpa ner ljudet, eller är de främst avsedda för att användas i kombination med fler dämpare? Jag kan ju som sagt bara ha en.


Svårt att sia om , ex antal krökar och ljudämparens perforering - dämpmatrial spelar in i hela biten , och hur långt röret blir från ljudämparen till kaross slutet , men en STOR dämpare med mycke matrial är bättre än en liten osv

Ett 2,5 tum system med en dämpare , ca 100 db 2 dämpare ca 90 - 95 db , nu pratar vi rakt genom dämpare modell små.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4500



Max skrev:
Jag kollade lite på http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm. Det verkar som att mång av de dämpare som säljs är av den typen som de kallar "rakt igenom fullflöde", alltså ett perforerat rör som passerar genom en burk med ljuddämpande material. Är en sådan tillräcklig för att dämpa ner ljudet, eller är de främst avsedda för att användas i kombination med fler dämpare? Jag kan ju som sagt bara ha en.

Dom bästa rakt-igenom-ljudämparna som jag har testat är Apple Racing.
http://www.nitroz.se/apple/
Har haft 2 st bilar med 5,8liters Cheva V8 dämpade med bara en oval 2,5" längst bak per sida. Dämpade helt ok, inga som helst problem med SBP. Ingen av bilarna var otrimmade och dom hade headers med parallellt 2,5" hela vägen.

_________________
Calle Olsson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



calle_o skrev:
Max skrev:
Jag kollade lite på http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm. Det verkar som att mång av de dämpare som säljs är av den typen som de kallar "rakt igenom fullflöde", alltså ett perforerat rör som passerar genom en burk med ljuddämpande material. Är en sådan tillräcklig för att dämpa ner ljudet, eller är de främst avsedda för att användas i kombination med fler dämpare? Jag kan ju som sagt bara ha en.

Dom bästa rakt-igenom-ljudämparna som jag har testat är Apple Racing.
http://www.nitroz.se/apple/
Har haft 2 st bilar med 5,8liters Cheva V8 dämpade med bara en oval 2,5" längst bak per sida. Dämpade helt ok, inga som helst problem med SBP. Ingen av bilarna var otrimmade och dom hade headers med parallellt 2,5" hela vägen.


Visst det blir en rak 4a om man delar , men det går inte att jämnföra så,

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4500



krister Andersson skrev:

Visst det blir en rak 4a om man delar , men det går inte att jämnföra så,

Det var visserligen inte tänkt som en jämförelse (tänkte bara dela med mej av mina erfarenheter) men varför skulle man inte kunna jämföra?
Hur blir det missvisande? (nyfiken!)
En bekant hade föresten 2,5" system med extraktorgrenrör och en Apple Racing 2,5" på en 180 hk B20. Funkade oxå utmärkt. Dämpade bättre en 2 st rakt-igenom-Simmons på den tiden. (det var dock "några" år sedan)

Edit: ska väl tillägga att det är viktigt (för ljudnivån) att dämparen sitter långt bak om man nu ska köra med bara en dämpare.

_________________
Calle Olsson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



calle_o skrev:
krister Andersson skrev:

Visst det blir en rak 4a om man delar , men det går inte att jämnföra så,

Det var visserligen inte tänkt som en jämförelse (tänkte bara dela med mej av mina erfarenheter) men varför skulle man inte kunna jämföra?
Hur blir det missvisande? (nyfiken!)
En bekant hade föresten 2,5" system med extraktorgrenrör och en Apple Racing 2,5" på en 180 hk B20. Funkade oxå utmärkt. Dämpade bättre en 2 st rakt-igenom-Simmons på den tiden. (det var dock "några" år sedan)

Edit: ska väl tillägga att det är viktigt (för ljudnivån) att dämparen sitter långt bak om man nu ska köra med bara en dämpare.


Tändföljden gör att en rak 4a går hårdare och låter mer , och en veåtta blir lättare att dämpa , simons dämparna har aldrig varit kända för att dämpa bra , och har du tillräckligt med matrial i en dämpare , så tystar du ljudet tillräckligt , och dämparen ska sitta så långt bak det går , sitter den så du får ett långt slutrör , är risken för oönskad resonans stor .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168


Trådstartare
Problemet är nu förmodligen löst, jag köpte den största jag kunde få in (vilket i och för sig inte är så stort, men...). Tack för tipsen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Max skrev:
Problemet är nu förmodligen löst, jag köpte den största jag kunde få in (vilket i och för sig inte är så stort, men...). Tack för tipsen.


Ett till tips är att ha ett långt slutrör , som du kan kapa efter behov ( bota resonans ).

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
Avgassystembygge
2307 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande