| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystembygge
|
2307 besök totalt |
|
Avgassystembygge
I och med att det inte finns något färdigt avgassystem att köpa till Europan, hade jag tänkt bygga ett. Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa bra grejer till schyssta priser? Det behöver ju inte vara några flashiga dämparlösningar i rostfritt, eller så. Dessutom, vad ska man ha för ljuddämpare? Jag får bara plats med en liten, oval ljuddämpare i min bil. Downpipen från grenröret har 1,75" (45 mm) ytterdiameter. De ljuddämpare jag kollat på är oftast 2" eller större. Frågan är väl då vad som händer med avgasljudet. Jag är liksom inte ute efter ett burkigt Golf GTi med stuprör bak ljud. Frågan är vilken ljuddämpare man ska ha, det är ju inte så att jag vill dämpa bort allt ljud, men inte heller riskera så dålig dämpning att det inte godkänns av SBP eller på banan. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Till exempel http://www.jt-tuning.se/ har krökar och sånt , 1.75 - 2,0 tum , så finns en stegmuff , ljudämpare - så stor som du kan få platts med , ljudet kan regleras med olika typer av slutrör och riktning
Ups , ser just att 2 tum har försvunnit , kolla här i stället http://www.rakaror.o.se/ _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Jag kollade lite på http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm. Det verkar som att mång av de dämpare som säljs är av den typen som de kallar "rakt igenom fullflöde", alltså ett perforerat rör som passerar genom en burk med ljuddämpande material. Är en sådan tillräcklig för att dämpa ner ljudet, eller är de främst avsedda för att användas i kombination med fler dämpare? Jag kan ju som sagt bara ha en.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Svårt att sia om , ex antal krökar och ljudämparens perforering - dämpmatrial spelar in i hela biten , och hur långt röret blir från ljudämparen till kaross slutet , men en STOR dämpare med mycke matrial är bättre än en liten osv Ett 2,5 tum system med en dämpare , ca 100 db 2 dämpare ca 90 - 95 db , nu pratar vi rakt genom dämpare modell små. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Dom bästa rakt-igenom-ljudämparna som jag har testat är Apple Racing. http://www.nitroz.se/apple/ Har haft 2 st bilar med 5,8liters Cheva V8 dämpade med bara en oval 2,5" längst bak per sida. Dämpade helt ok, inga som helst problem med SBP. Ingen av bilarna var otrimmade och dom hade headers med parallellt 2,5" hela vägen. _________________ Calle Olsson |
||||
Visst det blir en rak 4a om man delar , men det går inte att jämnföra så, _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Det var visserligen inte tänkt som en jämförelse (tänkte bara dela med mej av mina erfarenheter) men varför skulle man inte kunna jämföra? Hur blir det missvisande? (nyfiken!) En bekant hade föresten 2,5" system med extraktorgrenrör och en Apple Racing 2,5" på en 180 hk B20. Funkade oxå utmärkt. Dämpade bättre en 2 st rakt-igenom-Simmons på den tiden. (det var dock "några" år sedan)
Edit: ska väl tillägga att det är viktigt (för ljudnivån) att dämparen sitter långt bak om man nu ska köra med bara en dämpare. _________________ Calle Olsson |
||||
Tändföljden gör att en rak 4a går hårdare och låter mer , och en veåtta blir lättare att dämpa , simons dämparna har aldrig varit kända för att dämpa bra , och har du tillräckligt med matrial i en dämpare , så tystar du ljudet tillräckligt , och dämparen ska sitta så långt bak det går , sitter den så du får ett långt slutrör , är risken för oönskad resonans stor . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Ett till tips är att ha ett långt slutrör , som du kan kapa efter behov ( bota resonans ). _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystembygge
|
2307 besök totalt |