Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Video + bilder: BMW M5 3,6 motor med köhler kammar och chip
<<   1, 2
5688 besök totalt
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Låter riktigt bra de.

.... va tror du detta går på? skulle va kul me lite mysigare motorljud. tycker nästan att den e lite för tyst!

hoppas du svestar dit ett ovalt utblås som fyller urgröpningen i bakkjolen (om de e en m535?)

Mvh oliver


Utblåsen blir 2x3" kromade ändrör, fyller ut perfekt
Det hamnar på ca 4500:- för materialet.
Lägger upp lite bilder m.m ikväll

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Mysigt värre.

är de rostfritt eller vanliga rör?

Längtar redan efter bilder =)

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Det är vanliga rör, lackas med matt svart värmebeständig färg.

Lite bilder då, inte riktigt klart än.

Här syns lite av den ena kollektorn också:


Upphängt i orginal fästpunkter vid bakvagsbalken:


Dragkrok borta och stötfångaren bytt:


Kommer mer imorgon

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Ser bra ut. kommer du fixa en film åxå?

ska nog göra nått liknande på min sen...

Mvh oliver!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Den går ganska bra med det nya avgassystemet..

http://somogyi.mine.nu/HPIM1517.mpg





Putsade till och lackade även grenrören som numera är utan EGR rör som sticker in mot ventilerna samt att jag tog bort rören som är påsvetsade för ev. temgivare.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Den konstruktionen , borde tysta ganska bra , har själv byggt liknande till V8 , och ljudnivån på låga till mellan är väldigt låg , för att bli ett härligt vrål på höga , men då låter det inte som en v8 nå mer

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Den konstruktionen , borde tysta ganska bra , har själv byggt liknande till V8 , och ljudnivån på låga till mellan är väldigt låg , för att bli ett härligt vrål på höga , men då låter det inte som en v8 nå mer


Ja, det vart kanon faktiskt!
Apple dämparna är grymt prisvärda..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
bjorasen

Här sen Aug 2004
Inlägg: 110



Går också med tankar att få ner m5-motor i min! Antingen d eller turbo

Vad jag har hört så "problemen" med att byta till M5 är, grenrör och elen.. Hur löste du d?
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Krille_hlm skrev:
krister Andersson skrev:
Den konstruktionen , borde tysta ganska bra , har själv byggt liknande till V8 , och ljudnivån på låga till mellan är väldigt låg , för att bli ett härligt vrål på höga , men då låter det inte som en v8 nå mer


Ja, det vart kanon faktiskt!
Apple dämparna är grymt prisvärda..


Plus , jag måste berömma arbetetet , det måste ha varit ett väldigt pusslade för att få det att rymmas thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Just ja, såhär vart utblåset




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
bjorasen skrev:
Går också med tankar att få ner m5-motor i min! Antingen d eller turbo

Vad jag har hört så "problemen" med att byta till M5 är, grenrör och elen.. Hur löste du d?


Ja det stämmer, man får modda grenrören lite, man kan samtidigt passa på att bygga om dem så de får större kollektorer också samt ta bort EGR och de rören som sticker ut för avgastempgivare.
Sen får man modda det högra motorfästet lite så det går fritt vid grenröret.
Elen är faktiskt inga större problem, hela sju (7) kablar som ska kopplas vid säkringsboxen .

Den kopplas såhär vid säkringsboxen:

Kabelhärvan från M5 motorn står först, sedan funktion och sist vilken färg kabeln har i säkringsboxen.
Den först nämnda är den dominerande färgen på kabeln, så den andra angivna är alltså i det smala fältet (i de fall det ser ut så)

gul/svart - start - gul/svart
blå/gul - oljenivå - vit
grön/brun - oljetryck - grön/brun
grön/lila - bränslepump - grön/lila
blå - laddning - blå
grön - tändspole - grön
brun/gul temeratur - brun/vit

Till matningen vid reläerna så skall det dras en + kabel.
Vid handskfacket hänger ett kontaktstycke med en grön, en vit och en svart kabel, den svarte ska kopplas till - på tändspolen för att varvräknaren ska funka.

För att få rätt på vattentempen så måste man byta den givaren som sitter i termostathuset till den som sitter på M30 motorn. (Tack till Jan Skjoldhammer för det tipset)

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
bjorasen

Här sen Aug 2004
Inlägg: 110



Det där verkade ju inte så farligt! Vissa andra trådar o dyl man har läst så verkar d ju som att d ska var hur mkt jobb som helst med elen. Man får modda motorfästet så d blir mer/mindre lutning på motorn eller? Moddar man d befintliga fästet då eller?
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
bjorasen skrev:
Det där verkade ju inte så farligt! Vissa andra trådar o dyl man har läst så verkar d ju som att d ska var hur mkt jobb som helst med elen. Man får modda motorfästet så d blir mer/mindre lutning på motorn eller? Moddar man d befintliga fästet då eller?


Nej man behöver inte svetsa om något fäste, man sätter E28/E24 motorfästet i de bakre gängorna på blocket, den övre bakre gängan i blocket saknas dock pga att i M5E34 så sitter motorfästet bultat i de främre fästena.
När man då bultar fästet i de bakre gängorna, så måste man kapa ur fästet så att grenröret inte tar i.

Såhär har jag gjort med mitt fäste, satte en aluminiumbit som distans mot blocket där den gängan saknas.



Här sitter det på blocket:




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
bjorasen

Här sen Aug 2004
Inlägg: 110



ahh snyggt! thumbs up Hur har du gjort med drivlinan? Vilken låda o kardan kan man köra med?
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
bjorasen skrev:
ahh snyggt! thumbs up Hur har du gjort med drivlinan? Vilken låda o kardan kan man köra med?


Det som sitter i bilen.
Du har väl en 260 eller 265 låda i den. De håller bra.

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Ser gott ut!

nu ska ja kolla på filmen, återkommer!

Jä*lar, värkar gå riktigt bra! hur mkt effekt? 315 + ca30?

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Kom och tänka på en sak!

blir de inte problem med Bes när du monterat av dragkrogen?

om han ska regga den utan dragkrog och me m5motorn blir lite svårt?

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Kom och tänka på en sak!

blir de inte problem med Bes när du monterat av dragkrogen?

om han ska regga den utan dragkrog och me m5motorn blir lite svårt?

Mvh oliver


Bara ändringsbes för att man tagit bort draget.
M5 motor??? vadå??? Det är ju en M535 -ska väl vara den motorn

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Haha bra där, jo de kan gå.. tänkte mest på om dom skulle sura för att de sitter annan motor i.. kanske finns nån Sbp kille som kan sånt =)

Aja har du mer film på den?? gärna lite motorljud å utifrån!

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Haha bra där, jo de kan gå.. tänkte mest på om dom skulle sura för att de sitter annan motor i.. kanske finns nån Sbp kille som kan sånt =)

Aja har du mer film på den?? gärna lite motorljud å utifrån!

Mvh oliver


Ja, det är ju inte första gången en BMW besiktigas med sådan motor i häromkring
Vi är tre st. med S38B36 konverterade BMW här i lilla Hässleholm

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Bilder o videos
Video + bilder: BMW M5 3,6 motor med köhler kammar och chip
<<   1, 2
5688 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande